• Linnis92

Potträning

Vi har precis börjat potträna våran snart två åring. Men skulle vilja ha lite tips från er andra hur ni gjort med era barn?

Vi sätter honom på pottan när vi i normala fall skulle bytt blöja. Morgon, kväll och några gånger på dagen. Vi har ett form av belöningssystem med klistermärken, 1 när han sitter på pottan, han får 2 om han kissar och 3 om han bajsar.

Är medveten om att han inte riktigt hänger med på detta med märkena men det är mest för att det ska bli en rolig grej för honom. Tar även med någon bok han kan bläddra i så han sitter en liten längre stund.

Men hur har ni gjort?

• Svar på tråden Potträning
  • IsDimma

Jag tycker spontant att han känns för liten för att förstå skillnaden på att få tre, två eller ett klistermärke. För honom är det lika mycket att få ett klistermärke som att få tre. Skillnaden kommer först om man får eller inte får.
    Iaf om jag kollar på mina barn på jobbet som är nästan två.
    Vill barnet inte alls sitta på pottan? För om problemet ligger där så visst kan ett klistermärke vara värt det. Men om barnet inte har något emot det så röstar jag för ett klistermärke om det kommer något.

• Linnis92

Tack för tipset! Som jag sa så förstår jag att han kanske inte hänger med på den biten. Börja med ett märke nu och avvancera vart efter kanske.

Han tycker det är kul med pottan, så han sitter gärna där.

• isolande

Med första barnet så höll vi koll helt enkelt. När blöjan varit torr ett par timmar efter senaste bytet satte vi henne på pottan. I början satt hon framför TVn eftersom den hjälpte till att få henne att sitta kvar. Kom det något fick hon ett klistermärke. Hon fattade galoppen på en gång med kisset men inte bajset. Så hon fick ha blöja på dagis som hon använde som trosa, alltså gick på toa och potta med kisset. Sen när bajset kommit på fm fick hon ha trosor resten av dagen. Plötsligt en dag bajsade hon i toan och sedan dess har hon aldrig haft en olycka. Hon var 2 när kisset funkade, ca 2 ½ när bajset funkade.

Med barn nr 2 började vi med att han fick sitta på pottan med syrran innan sängdags när han var 1 år och 10 månader. Han fick titta på iPad för att sitta kvar en stund. Kom nästan alltid något då. Så småningom började vi ta av nakenfis hemma efter dagis och han kissade nästan alltid på pottan då hela kvällen.

Under sommaren då han var 2 år och 4 månader körde vi hårt. Vi läste boken Blöjfri på tre dagar och tog en del tips därifrån. Bl.a att bara ha mjuka byxor på utan kalsonger i början. Tog bort blöjan samma dag vi började semestern. Det blev en hel del torka kiss, med ett par olyckor varje dag plus en massa lyckade sittningar förstås! Däremot hajjade han bajseriet på en gång och har aldrig någonsin bajsat någon annanstans än i potta/toa efter det. När semestern var slut efter 5 veckor (inte 3 dagar som boken lovade Drömmer)  var han helt torr (förutom nattblöja). Då dagis började blev det olyckor igen i ett par veckor, men det är tydligen vanligt har vi fått höra.

Svar på tråden Potträning