• Anonym (Anta)

    Nån som varit med om att Tingsrätten går emot Familjerättens rekommendationer?

    Ja, som rubriken lyder. Undrar om det är nån som varit med om att Tingsrätten gått emot Familjerättens rekommendationer (efter genomförd vårdnadsutredning) att en förälder bör ha ensam vårdnad?

    Jag är orolig nämligen, för soc (i SOL-utredningen) kom fram tilll att barnet skulle skyddas, men rätten gick emot deras rekommendationer. Nu är det en vårdnadsutredning klar via Familjerätten där de rekommenderar att jag bör ha ensam vårdnad om barnet. Är SÅ orolig att vi får en galen nämndeman/domare även denna gång som går emot rekommendationerna.


    Berätta gärna era historier, både positiva och negativa

  • Svar på tråden Nån som varit med om att Tingsrätten går emot Familjerättens rekommendationer?
  • Anonym (K)

    Vet ett fall där tingsrätten gick emot familjerättens rekommendationer om inget ungänge med den ena föräldern. Annars är min erfarenhet att de oftast går på familjerättens linje.

  • Anonym (frågande)

    Om barnet har behov av skydd mot en förälder så bör väl polisen vara inkopplad och så har du nog besöksförbud?

    Domstolen kan ändra soc rekommendationer. Soc är bara rådgivande. Vad som framkommer i domstolen väger naturligtvis lika tungt.

  • Anonym (Anta)

    Tack för svar!
    Polisen har varit inkopplad, pappan är dömd för misshandel av barnet. Flertal samtal med soc, resursteam m m. Som alla är inne på samma linje. I vår andra förhandling gick Tingsrätten emot soc rekommendationer om umgängesstöd för att pappan inte ville ha det med. Kanske är så det funkar. Kanske blir annorlunda nu när vårdnadsutredningen är klar.

  • Anonym (frågande)
    Anonym (Anta) skrev 2016-02-25 12:55:21 följande:

    Tack för svar!
    Polisen har varit inkopplad, pappan är dömd för misshandel av barnet. Flertal samtal med soc, resursteam m m. Som alla är inne på samma linje. I vår andra förhandling gick Tingsrätten emot soc rekommendationer om umgängesstöd för att pappan inte ville ha det med. Kanske är så det funkar. Kanske blir annorlunda nu när vårdnadsutredningen är klar.


    Det är sjukt hur det fungerar. För att barnet ska få rätt till umgängesstöd så måste föräldern godkänna det. Hoppas att det löser sig till det bästa för er! Se till att få med alla bevis som domar osv.
  • Anonym (Anta)
    Anonym (frågande) skrev 2016-02-25 13:03:18 följande:
    Det är sjukt hur det fungerar. För att barnet ska få rätt till umgängesstöd så måste föräldern godkänna det. Hoppas att det löser sig till det bästa för er! Se till att få med alla bevis som domar osv.
    Tack snälla!
    Ja, det är en härva, det vill jag lova. Det känns som en mardröm. Det värsta är att alla processer skjuts upp/fram hela tiden. Vi är uppe i snart två år. Allt jag yppar till soc/famrätten använder pappans advokat som info för vad pappan ska göra. (T ex närvarade han aldrig i skolan. Tills advokaten "tipsade" om att det vore en bra idé att börja göra det. Eftersom processen tog sån tid hann han gå på ett föräldramöte. (Inte för att det gör nån skillnad, men det blir ironiskt och orsakar magont på barnet och oss alla runtomkring. I tio år sket han i hen totalt oavsett vad vi andra försökte få honom till. Men nu låtsasskärper han sig lite halvhjärtat och dyker upp där vi inte vill ha honom, allra minst barnet. Allt för att säga emot mig. Så sjukt att han tillåts använda barnet som en spelbricka mot mig.)

    Jag hoppas verkligen att allt som framkommit i utredningen nu samt alla tidigare samtal och vittnesuppgifter kommer att godkännas i rätten. De hänvisar nämligen till tiden som en faktor... Tiden som de själva får att gå... SJUKT!
  • Anonym (Nämndeman)

    Ville bara påpeka att det inte spelar någon roll om en enstaka nämndeman/domare vill gå emot familjerättens/soc rekommendation. För att tingsrätten överhuvudtaget ska kunna ta ett beslut måste minst tre av fyra vara överens. Är det då någon som inte håller med förs detta in i protokollet men det påverkar inte själva "domen".

  • Anonym (Anta)
    Anonym (Nämndeman) skrev 2016-02-25 14:14:08 följande:

    Ville bara påpeka att det inte spelar någon roll om en enstaka nämndeman/domare vill gå emot familjerättens/soc rekommendation. För att tingsrätten överhuvudtaget ska kunna ta ett beslut måste minst tre av fyra vara överens. Är det då någon som inte håller med förs detta in i protokollet men det påverkar inte själva "domen".


    Ok, det här var intressant. Då menar du under huvudförhandlingen antar jag? För i våra muntliga förhandlingar (Vi har haft två stycken med två olika nämndemän, varav den ena var mer inskränkt än den andre) så var det en enskild nämndenmans åsikter som fick gro. Fick jag känslan av. Han skrek t o m i telefon till mig (galet att de kopplade mig direkt till honom) att han kan gå emot soc precis hur mycket han vill.
  • Prickenöveriet

    Hej Anonym (K)!

    Skulle du kunna vara gullig och dela med dig av målnumret? 
    Jag håller nämligen på och studerar dessa typer av scenario!

Svar på tråden Nån som varit med om att Tingsrätten går emot Familjerättens rekommendationer?