• Sven Erik Johansson

Vem skjöt Palme? Tror själv det VAR Pettersson trots allt

Nu är det snart 30 år sedan ? Vad verkar troligast ?

Själv tror jag trots att det VAR Pettersson. Utredningen fortsätter och resurser läggs ned och en del socialdemokrater vill gärna se Palme som en politisk martyr, offer för en sammansvärjning, men sanningen är nog enklare än så, även om det av vissa "inte anses fint nog". Var det Pettersson kan ju inte gärningsmannen ställas inför rätta och lagföras heller , helt enkelt eftersom han är avliden.

Vittnen lär ha sett Pettersson nära mordplatsen och även letandes efter Sigge Cedergren, hos vilken han lär ha ringt på och fått beskedet, av en kvinna som vittnat om detta,  att denne gått på bio. Pettersson var möjligen den så kallade Grandmannen och kanske väntade han på Cedergren.

Lisbeth Palme pekade ut Christer Pettersson även om inte hovrätten övertygades av det och även om proceduren gick fel till. Trots att vittnen kan ha fel  under traumatiska omständigheter, vilket vittnespsykologer menar, så kan man inte utesluta möjligheten att de har rätt heller. Lisbeth Palme såg trots allt mördaren på nära håll.

Möjligen sköt han Palme i tron att det var Cedergren , eller kanske han väntade på Cedergren och fick se Palme komma ut från bion , och kanske stämmer det att han lovat den så kallade bombmannen att skjuta Palme-dvs kanske ett infall-ett impulsmord, där han helt enkelt bytte offer från Cedergren till Palme. Kanske tänkte han att "detta tillfälle kommer inte igen".

Han har själv sagt att han kan ha skjutit Palme och kanske var han helt ärlig då. Kanske mindes han helt enkelt inte pga drog- och alkoholbruk.

Privatspanare har kommit upp med den ena konspirationsteorin efter den andra, den ena mer fantastisk än den andra. Det har varit PKK-spår, polisspår, Sydafrikaspår och allt möjligt, men jag tror till syvende och sist inte något av dem håller.

Sydafrikas regering hade inte så mycket att vinna på Palmes död att det skulle varit värt risken tror jag. Palmes bortgång innebar ju  inte att S-regeringen eller dess stöd till ANC upphörde. Sverige är ett litet land och inte så betydelsefullt internationellt som en del svenskar ofta gärna vill tro.

Ingen annan utländsk makt hade heller så mycket att vinna på att skjuta statsministern i lilla Sverige, som jag resonerar i alla fall, att jag tror det skulle varit värt besväret och risken med det.

Jag kan inte vara 100% säker, men mitt huvudtips är att gärningsmannen  inte kan gripas eftersom han är avliden och att det trots allt är Pettersson.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem skjöt Palme? Tror själv det VAR Pettersson trots allt
  • Sven Erik Johansson

Stavning har jag faktiskt svårt för (även om jag inte har någon dyslexidiagnos direkt) Sköt skulle det ju vara även om skjuten stavas med j. Ja, ja: sköt i så fall.

• Sven Erik Johansson
    Dr Nail skrev 2016-02-25 17:13:31 följande:

Jag tror det var Astrid Lindgren.

Hon var i alla fall irriterad på den socialdemokratiska regeringen 1976.
  • Dr Nail
    Sven Erik Johansson skrev 2016-02-25 17:20:26 följande:

Hon var i alla fall irriterad på den socialdemokratiska regeringen 1976.

Det också.
  • Moderno

Varför är inte Gunnarsson med i listan? Hur avfärdades han egentligen från utredningen, någon insatt som har mer att berätta? Han är i alla fall min kandidat, med motiv, vapenvana, politiskt engagemang och dessutom mördades han på ett mystiskt sätt. När jag läste hovrättens dom för mycket länge sedan var det också han som jag minns stod ut.

• Hewa

Jag har ingen teori om vem eller vilka det kan ha varit men jag såg Christer Pettersson ett antal gånger innan då han bodde i närheten av min mamma. Och vad man än kan säga om den mannen så var han definitivt inte smidig. Han var rätt grov, stel och klumpig och har man varit på tunnelgatan och sett dessa enormt branta, långa trappor som gärningsmannen smidigt sprang uppför enligt det vittne som stod under en byggställning ca 2 m därifrån så är man rätt övertygad om att det inte var han. Själv skulle jag inte orkat jogga uppför ens när jag var som mest vältränad. Och att Christer Pettersson ens skulle valt att ta den vägen tvivlar jag starkt på. Och var det något han kände till så var det kvarteren i stan och att denna långa trappa fanns där.

• athanatos

Jag misstänker någon random högerextremist, möjligtvis med bakgrund inom försvaret eller polisen men inte nödvändigtvis.
    Pettersson tror jag verkligen inte gjorde det. Han hade aldrig klarat av att göra något sådant. T ex så hade den som sköt garanterat skjutit många skott i sitt liv och antagligen fått utbildning i det, Pettersson hade ingen erfarenhet av vapen alls.

Sigge Cedergren teorin ger jag inte mycket för. Det var påhittat trams av Harri Miekkalinna och hans tjackkompisar för att kunna få ihop lite pengar. Ingen vidare pålitlig källa direkt.

• M1rella

Enligt Gert Fylking som var barndomsvän med Christer Pettersson så har han erkänd mordet i förtroende för honom någon tid innan han dog.

• athanatos
    M1rella skrev 2016-02-26 00:40:45 följande:

Enligt Gert Fylking som var barndomsvän med Christer Pettersson så har han erkänd mordet i förtroende för honom någon tid innan han dog.

Pettersson erkände mordet var och varannan vecka.
Svar på tråden Vem skjöt Palme? Tror själv det VAR Pettersson trots allt