Vem skjöt Palme? Tror själv det VAR Pettersson trots allt
Nu är det snart 30 år sedan ? Vad verkar troligast ?
Själv tror jag trots att det VAR Pettersson. Utredningen fortsätter och resurser läggs ned och en del socialdemokrater vill gärna se Palme som en politisk martyr, offer för en sammansvärjning, men sanningen är nog enklare än så, även om det av vissa "inte anses fint nog". Var det Pettersson kan ju inte gärningsmannen ställas inför rätta och lagföras heller , helt enkelt eftersom han är avliden.
Vittnen lär ha sett Pettersson nära mordplatsen och även letandes efter Sigge Cedergren, hos vilken han lär ha ringt på och fått beskedet, av en kvinna som vittnat om detta, att denne gått på bio. Pettersson var möjligen den så kallade Grandmannen och kanske väntade han på Cedergren.
Lisbeth Palme pekade ut Christer Pettersson även om inte hovrätten övertygades av det och även om proceduren gick fel till. Trots att vittnen kan ha fel under traumatiska omständigheter, vilket vittnespsykologer menar, så kan man inte utesluta möjligheten att de har rätt heller. Lisbeth Palme såg trots allt mördaren på nära håll.
Möjligen sköt han Palme i tron att det var Cedergren , eller kanske han väntade på Cedergren och fick se Palme komma ut från bion , och kanske stämmer det att han lovat den så kallade bombmannen att skjuta Palme-dvs kanske ett infall-ett impulsmord, där han helt enkelt bytte offer från Cedergren till Palme. Kanske tänkte han att "detta tillfälle kommer inte igen".
Han har själv sagt att han kan ha skjutit Palme och kanske var han helt ärlig då. Kanske mindes han helt enkelt inte pga drog- och alkoholbruk.
Privatspanare har kommit upp med den ena konspirationsteorin efter den andra, den ena mer fantastisk än den andra. Det har varit PKK-spår, polisspår, Sydafrikaspår och allt möjligt, men jag tror till syvende och sist inte något av dem håller.
Sydafrikas regering hade inte så mycket att vinna på Palmes död att det skulle varit värt risken tror jag. Palmes bortgång innebar ju inte att S-regeringen eller dess stöd till ANC upphörde. Sverige är ett litet land och inte så betydelsefullt internationellt som en del svenskar ofta gärna vill tro.
Ingen annan utländsk makt hade heller så mycket att vinna på att skjuta statsministern i lilla Sverige, som jag resonerar i alla fall, att jag tror det skulle varit värt besväret och risken med det.
Jag kan inte vara 100% säker, men mitt huvudtips är att gärningsmannen inte kan gripas eftersom han är avliden och att det trots allt är Pettersson.