• Äldre 25 Feb 20:12
    3459 visningar
    7 svar
    7
    3459

    babyinsats till ergobaby

    Har precis köpt en ergobaby 360 med babyinsats men förstår inte hur min bebis ska få plats?! Han är snart tre månader och sist vi vägde honom för 4v sedan var han 60cm lång och vägde 6kg så han är nog rätt mycket större nu också. Han trivs inte alls i den och bara skriker, för varmt och för trångt.

    Det står att man ska använda den till 4 månader men måste man ha den så länge? När slutade ni med eran? Är det skadligt för honom att inte ha den så länge, tänkte på höften eller så..

  • Svar på tråden babyinsats till ergobaby
  • Äldre 25 Feb 22:55
    #1

    Om du läser på hemsidan står det nog oxå viktgränser.. Man får nog gå på hur barnet sitter i, om du kollar på instruktionsvideo så står det tex om att nacken ska ha stöd för sig, att ryggen får en bra C-kurva och att höfterna sitter i grodposition. Prova utan eller bara med kudden som inlägg och se hur barnet sitter :)

  • Äldre 25 Feb 23:04
    #2

    Innan de blir stora nog att vara utan har jag hört att man får köra med bara kudden. Kolla youtube, det kan finnas instruktionsvideos där.

  • Äldre 26 Feb 13:48
    #3

    Vi köpte också den och fattade inte heller hur bebisen skulle ligga skönt med bebisinsatsen :/

    Jag tyckte att bebisens fötter blev helt mosade om man försökte ha den som enligt instruktionen.

    Vi löste det hela med att skippa selen tills hon var stor nog att sitta i den utan insatsen.

    Inget bra tips till dig tyvärr, men ville iaf skriva så du vet att du inte är ensam med problemet :)

    Nästa bebis ska jag köra sjal på tills det funkar med selen (utan insatsen).

  • Äldre 26 Feb 19:54
    #4

    fick inte heller till det med spädbarnsinlägget. Försökte många gånger.. men tillslut fick hon vara utan fast jag använde själva lilla kudden som följde med. 

  • Äldre 26 Feb 20:37
    #5
    aleydis skrev 2016-02-25 22:55:49 följande:

    Om du läser på hemsidan står det nog oxå viktgränser.. Man får nog gå på hur barnet sitter i, om du kollar på instruktionsvideo så står det tex om att nacken ska ha stöd för sig, att ryggen får en bra C-kurva och att höfterna sitter i grodposition. Prova utan eller bara med kudden som inlägg och se hur barnet sitter :)


    Ja, det står att de ska ha den upp till 5,5kg eller om de väger mer innan de är stadig i nacken till 4 månader. Han är rätt stadig i nacken och fick rätt bra stöd ändå utan inlägget, men är mest orolig över höften, om han inte är tillräckligt stor för att kunna sitta i grodposition? :)
  • fkh
    Äldre 27 Feb 16:52
    #6

    Jag har visserligen inte fött än men är i v36 och har en ergobaby som jag valt att skippa insatsen till helt. Detta för att vi bor i ett varmt land och har läst på hur man kan rulla upp en handduk och lägga under rumpan på bebben för att uppnå grodposition medan selen i sig ger tillräckligt stöd för huvud och nacke om man sitter lite högre upp och spänner på rätt sätt. Nu kanske detta inte går på supersmå bebisar men efter någon månad har jag förstått att det borde fungera bra även om jag inte testat själv, kan ju vaea värt att pröva då din bebis är lite större.

    När jag köpte ergobabyn i sverige så sa försäljaren att den är från nyfödd så jag tänkte faktiskt aldrig på att köpa något inlägg! Det hade hon väl försökt sälja till mig om det var absolut nödvändigt? I efterhand har jag iaf mest läst om mammor vars bebisar inte trivs i inlägget så de har skippat det och kört utan.

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 29 Feb 16:02
    #7

    Så här ska det se ut:

Svar på tråden babyinsats till ergobaby