• Anonym (Förb)

Min kollega är jämt "sjuk"

Vad gör man med en kollega som med jämna mellanrum sjukar sig? Det händer i snitt en gång/månad och varar mellan 3-5 arbetsdagar. När hen är borta får vi två andra dom jobbar ta även dennes arbetsuppgifter = vi hinner intr med våra egna.

Hen har inga barn, inte ens 25 fyllda och en förbannad latmask som anser sig ha rätten att vila upp sig så fort det varit mycket på jobb. Spelar hela nätterna, vilket nog också är en bidragande orsak.

Alla andra på jobbet fattar inte detta utan tycker alltid så synd om denna person när hen är sjuk. Jag spricker snart och får ett anfall i ten ilska! Gamla chefen genomskådade hen men nya köper ff allt.

Nu har hen varit borta en vecka imorgon och jag blir Knäpp!!!

Hur ska jag tänka för att bara släppa detta? Innan jag får ett utbrott på nästa person som "naaawar" min kollega. Känns liksom inte lönt att försöka förklara för nån annan vad bara vi i vår grupp vet, då skulle jag bara framstå som elak själv antagligen.

• Svar på tråden Min kollega är jämt "sjuk"
  • Carambolan

Kollegans sjukdom eller icke-sjukdom är en fråga för chefen.

Din arbetsbelastning är däremot verkligen en fråga som du ska ta upp, med chefen eller med facket. Lyft att det inte är en hållbar arbetssituation eftersom ni ofta har sjukfrånvaro i gruppen och att chefen antingen får sätta in vikarier eller minska den generella arbetsbelastningen.

• Anonym (Man)

Släpp det. Jobba i vanlig takt och blir det för mkt så påtala det för chefen, dock inte ett ord om kollegan.

Det är mitt råd.

• Anonym (Förb)

Helt rätt! Jag måste tala med chefen, igen... Både jag och min andra kollega har påtalat stressen som blir men fått ganska svalt mottagande. detta tar verkligen knäcken på oss! Vikarier kommer det aldrig bli tal om. Enda lösningen är att vi ska klara av dubbla uppgifter så fort hen känner det är dags för lite semester.

!

Carambolan skrev 2016-02-25 21:55:04 följande:

Kollegans sjukdom eller icke-sjukdom är en fråga för chefen.

Din arbetsbelastning är däremot verkligen en fråga som du ska ta upp, med chefen eller med facket. Lyft att det inte är en hållbar arbetssituation eftersom ni ofta har sjukfrånvaro i gruppen och att chefen antingen får sätta in vikarier eller minska den generella arbetsbelastningen.

• Carambolan
    Anonym (Förb) skrev 2016-02-25 22:02:25 följande:

Helt rätt! Jag måste tala med chefen, igen... Både jag och min andra kollega har påtalat stressen som blir men fått ganska svalt mottagande. detta tar verkligen knäcken på oss! Vikarier kommer det aldrig bli tal om. Enda lösningen är att vi ska klara av dubbla uppgifter så fort hen känner det är dags för lite semester.

!

Om inte annat kanske du kan förhandla till dig bättre övertidsersättning :)
  • nevermind
    Anonym (Förb) skrev 2016-02-25 22:02:25 följande:

!

Jobba på i vanlig takt.
  • Anonym (Förb)

Jobba på i vanlig takt är dessvärre svårt. Vill inte hå in på vad vi jobbar som men... saker måste göras! Och då måste man jobba dubbelt

• Anonym (Hmmm)

Oj...

1) givetvis måste du påtala om din egen arbetsbelastning är för hög. Det är upp till chefen att lösa det.

2) du har verkligen inte med att göra hur ofta, hur länge eller varför din kollega är sjuk. Du har ju ingen aning om vad som kan vara fel. Han kanske har fibromyalgi, utmattningssyndrom, depression, bipolär, alkoholism, ångest, osv, listan kan göras lång... Det finns många saker man inte vill berätta om för sina kollegor. Men chefen vet kanske exakt varför han är borta, och tycker det är ok. Man ska inte vara så snabb att döma. Koncentrera dig du på dina egna arbetsuppgifter och sluta störa dig på andra.

• Anonym (*)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-02-25 22:25:24 följande:

Oj...

1) givetvis måste du påtala om din egen arbetsbelastning är för hög. Det är upp till chefen att lösa det.

2) du har verkligen inte med att göra hur ofta, hur länge eller varför din kollega är sjuk. Du har ju ingen aning om vad som kan vara fel. Han kanske har fibromyalgi, utmattningssyndrom, depression, bipolär, alkoholism, ångest, osv, listan kan göras lång... Det finns många saker man inte vill berätta om för sina kollegor. Men chefen vet kanske exakt varför han är borta, och tycker det är ok. Man ska inte vara så snabb att döma. Koncentrera dig du på dina egna arbetsuppgifter och sluta störa dig på andra.

• Anonym (Den friska har många önskningar, den sjuke bara en....)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-02-25 22:25:24 följande:

Oj...

• neverpreggo

Som det nämns i tråden kan det vara vad sjutton som helst som du inte vet om. Är personen lat kommer chefen i slutändan inte att tolerera det utan t.ex kräva förstadagsintyg.

Svar på tråden Min kollega är jämt "sjuk"