• Anonym (Ts)

    Makens bror ful i mun hemma hos oss

    Igår hade vi över makens syskon på middag. Så jag lagade ormsallad, fisk och potatis, med lite annat tillbehör.

    Makens bror börjar använda fula ord vid matbordet (han är i allmänhet grov i mun), och där sitter våra BARN som är 5 resp. 7 år. Så jag säger ifrån, varpå min man blir sur fär att jag ska ha varit "otrevlig". Är det verkligen otrevligt av mig att säga ifrån? Borde det inte mer vara ansvarslöst att inte säga ifrån?

  • Svar på tråden Makens bror ful i mun hemma hos oss
  • Anonym (Rationell)

    Varför skulle inte dina barn få använda vissa ord? Det låter som en konstig regel. Har du något emot att folk använder dessa "fula" ord om inga barn är närvarande?

    Låter hämmande att begränsa barnens språk om du frågar mig...

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Rationell) skrev 2016-02-26 06:10:06 följande:

    Varför skulle inte dina barn få använda vissa ord? Det låter som en konstig regel. Har du något emot att folk använder dessa "fula" ord om inga barn är närvarande?

    Låter hämmande att begränsa barnens språk om du frågar mig...


    Barn ska inte lära sig att använda sådana ord i vilka sammanhang som helst. Barn ska förstå allvaret i dessa ord. Att säga "horungarna på kommunen är så otrevliga" är inte lämpligt språk framför barn. Eller "kärringar i politiska partier är inget annat än kukluder"
  • Anonym (Ts)

    Men visst, då vet vi vilken syn du har i barnuppfostran! Jösses

  • Iowhannah
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-26 06:19:10 följande:

    Barn ska inte lära sig att använda sådana ord i vilka sammanhang som helst. Barn ska förstå allvaret i dessa ord. Att säga "horungarna på kommunen är så otrevliga" är inte lämpligt språk framför barn. Eller "kärringar i politiska partier är inget annat än kukluder"


    Men gud! Sånt språkbruk skulle jag inte tillåta i mitt hem ens om jag inte hade barn!
  • Carambolan
    Iowhannah skrev 2016-02-26 06:21:17 följande:

    Men gud! Sånt språkbruk skulle jag inte tillåta i mitt hem ens om jag inte hade barn!


    Det där är dessutom inte bara grovt språk utan en jävligt taskig människosyn som jag inte skulle vilja föra över till mina barn.
  • FrökenKanSjälv

    Med ett sånt språk skulle jag definitivt sagt ifrån! Inte okej på något vis!

    När barnen var små och någon av deras kompisar svor så sa jag alltid till. "I det här huset vill jag inte höra det ordet." Alla barn vet att olika regler gäller i olika familjer så det är inget konstigt med det.

  • Anonym (Hmmm)

    Vad har ditt val av mat med frågeställningen att göra?

    Och vad är ormsallad?

  • Anonym (Hade också sagt ifrån)

    Hade blivit irriterad jag med.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-02-26 06:59:03 följande:

    Vad har ditt val av mat med frågeställningen att göra?

    Och vad är ormsallad?


    Jag har ingen aning. Jag ville inte flyga på frågan på direkten.

    Ormsallad är en sallad med ormkött i såklart.
  • Anonym (jj)

    Jösses, det är som om jag hade kunnat skriva det där då vi sitter i nästan lika situation fast hos oss är det värre. Här kan man bli kallad fitta, hora kärring osv. Mina barn är 3 och 5 år gamla. Jag är definitivt ingen ängel själv. Det kan ibland hoppa ur ett fan eller helvete. Men jag skulle ALDRIG kalla en annan människa för hora eller fitta. Och såna ord är totalt förbjudet hemma hos mig. Såna ord är oacceptabla. Jag har valt att inte träffa gubbens släkting pga sättet hen beter sig på. Jag har även tagit upp med personen i fråga att det inte är okej med ett sånt språkbruk och fortsätter beteendet kommer personen inte få träffa mina döttrar mer.

  • Anonym (Snoken)

    Om ormsalladen var gjord på huggorm så får du skylla dig själv. Varje gång jag käkar det så kommer det ohyggliga ord reflexmässigt ur min mun också.

  • Butterscotch

    Det var helt rätt av dig att säga ifrån. Sådär uttrycker man sig inte, det spelar ingen roll om det är barn i sällskapet eller inte. Han låter ju inte helt hundra.

  • K med lilla E

    Man äter väl inte ormkött? Usch.... vilken orm var det i så fall?

  • Anonym (Va???)
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-26 08:01:25 följande:

    Jag har ingen aning. Jag ville inte flyga på frågan på direkten.

    Ormsallad är en sallad med ormkött i såklart.


    Nu skojar du!!!
  • äldreochklokare

    håller med TS. jag hade också sagt till. Att din man blir sur på dig tolkar jag som att han är lite rädd för att hans bror inte ska känna sig välkommen, men klart man ska sköta sig hemma hos nån annan! Din man kanske är så van vid sin brors språk att han inte tänker på vad han faktiskt säger? 

    Vill din man att era barn ska prata som sin farbror?

Svar på tråden Makens bror ful i mun hemma hos oss