• Anonym (hjälp!!)

Använda majsmjöl för att reda glutenfri sås?

Pinsamt men jag behöver hjälp och vill inte hänga ut vem jag är då gästerna finns på sidan. Jag ska bjuda på mjölkfri och glutenfri sås. Hur reder man den? Maizena innehåller någon slags mjölk så det går bort. Kan jag använda majsmjöl? Snälla hjälp! Tack. :)

• Svar på tråden Använda majsmjöl för att reda glutenfri sås?
  • Presens

Det är bara Maizena snabbredning som innehåller mjölk.Annan  Maizena kan du använda. Eller potatismjöl. Men om du använder potatismjöl så ska det enbart koka upp, inte sjuda mer för då blir det segt. 

• Milleman

Vi brukar reda med potatismjöl. Blandar ut potatismjöl i lite vatten. Sen får man hälla i lite i taget för det är effektivt.

• Anonym (...)

Maizena finns i 2 varianter, den gamla klassiska www.maizena.se/majsstrkelse innehåller inget mjölksocker, den nya som inte ska klumpa gör det.

Är det mjölksocker eller mjölkprotein. För mjölksocker kan en laktosfri mjölk användas, det blir rätt likt som vanlig mjölk. För mjölkfri kan annan mjölkersättning användas ( rismjölk, sojamjölk, kokosmjölk/grädde, havremjölk/grädde, mandelmjölk). Har provat att laga kokt chokladkräm på sojamjölk - gick inte bra.

Jag är ingen expert i frågan, har inga sådana allergier själv och har inte lagat sådan mat, men ingår i mitt yrke. Men är vegetarian och tycker det är bättre om värden frågar (ev att jag tar med mig eget som senast egen färs till tacokvällen) än att det blir fel.

• Anonym (Gluten/laktosfria frun)

Maizena majsstärkelse är mjölkfri och använda bl.a. som redning :)

• Anonym (hjälp!!)

Går majsmjöl lika bra att använda eller måste jag åka och handla?

Maizena är mycket bättre än majsmjöl som är grövre. Så jag hade handlat för att vara söker på ett bra resultat. Lycka till!

Milleman skrev 2016-02-26 12:37:30 följande:

Majsmjöl ger väl smak? Det gör inte potatismjöl.

Potatismjöl blir inte bra i sås, däremot i köttbullar eller kräm. Majsmjöl ger inte så mycket smak och troligtvis smaksätta roman med annat så smaken isf döljs. Men Maizena majsstärkelse ger inte smak
Svar på tråden Använda majsmjöl för att reda glutenfri sås?