• milania

abort eller ej?

För några veckor sen hade jag och min sambo sex. Jag tog dagen efter piller men i förrgår så tog jag ett gravidtest och det visade sig att jag är gravid. Min sambo vill absolut inte ha mer barn. Vi har en son sen innan.

Vi har inte haft det så bra senaste året. Vi har gjort slut och blivit ihop några gånger. Och nu när vi äntligen löst det mesta så dyker detta upp. Han blev inte alls glad. Han blev arg och sa att vill jag behålla så kommer han att dra.

Jag vet själv att det inte är världens bästa tillfälle för barn. Har tänkt att plugga. På distans men ändå. Ha två barn själv och plugga är kanske inte är det enklaste.

Det är inte helt säkert att jag kommer in på ett tag. Så om jag skulle behålla så skulle bebisen nog hinna bli lite större. Kanske till och med över ett år så den har börjat dagis.

Men att veta att jag kommer bli själv med två barn känns väldigt läskigt.

Jag har haft bebislängtan sen sonen bara var några månader gammal. Jag har velat ha syskon till honom rätt tätt.

Abort känns fruktansvärt hemskt. Jag har alltid tänkt att det är bra att det finns abort men jag kommer nog aldrig klara att göra det. Jag får sån ångest av att bara tänka på abort. Plus att jag är superrädd för att göra abort. Har ju läst om hur det går till och jag blir ledsen varje gång jag läser om det. Har hört att det gör ont och att det är jobbigt osv. Men samtidigt vet jag att abort är en bra idé.

Är rädd över hur jag ska må efteråt. Hur jag ska klara vardagen och sonen.

Ni som har gjort abort. Hur har det varit? Gjorde ni kirurgisk eller med piller? Hur kände ni efteråt? Hur var aborten?

Någon som har vart ensam med två barn? Klarar man det?

Jag mår så dåligt över detta. Tänker på båda alternativen. För och nackdelar. Ena sekunden är jag säker på att göra abort. Sen vill jag absolut inte alls.

• Svar på tråden abort eller ej?
  • milania
    milania skrev 2016-02-26 13:43:13 följande:

För några veckor sen hade jag och min sambo sex. Jag tog dagen efter piller men i förrgår så tog jag ett gravidtest och det visade sig att jag är gravid. Min sambo vill absolut inte ha mer barn. Vi har en son sen innan.

Vi har inte haft det så bra senaste året. Vi har gjort slut och blivit ihop några gånger. Och nu när vi äntligen löst det mesta så dyker detta upp. Han blev inte alls glad. Han blev arg och sa att vill jag behålla så kommer han att dra.

Jag vet själv att det inte är världens bästa tillfälle för barn. Har tänkt att plugga. På distans men ändå. Ha två barn själv och plugga är kanske inte är det enklaste.

Det är inte helt säkert att jag kommer in på ett tag. Så om jag skulle behålla så skulle bebisen nog hinna bli lite större. Kanske till och med över ett år så den har börjat dagis.

Men att veta att jag kommer bli själv med två barn känns väldigt läskigt.

Jag har haft bebislängtan sen sonen bara var några månader gammal. Jag har velat ha syskon till honom rätt tätt.

Abort känns fruktansvärt hemskt. Jag har alltid tänkt att det är bra att det finns abort men jag kommer nog aldrig klara att göra det. Jag får sån ångest av att bara tänka på abort. Plus att jag är superrädd för att göra abort. Har ju läst om hur det går till och jag blir ledsen varje gång jag läser om det. Har hört att det gör ont och att det är jobbigt osv. Men samtidigt vet jag att abort är en bra idé.

Är rädd över hur jag ska må efteråt. Hur jag ska klara vardagen och sonen.

Ni som har gjort abort. Hur har det varit? Gjorde ni kirurgisk eller med piller? Hur kände ni efteråt? Hur var aborten?

Någon som har vart ensam med två barn? Klarar man det?

Jag mår så dåligt över detta. Tänker på båda alternativen. För och nackdelar. Ena sekunden är jag säker på att göra abort. Sen vill jag absolut inte alls.

Allt är också mycket jobbigare nu när man märker att saker händer i magen och att det börjar synas. Det är nog inte så mycket bebisen men ändå.
  • Anonym (...)

Kan inte säga att jag förstår, har aldrig varit i situationen att jag måste göra abort.

Men jag tycker att din partner också har rätt att vara med och bestämna. Självklart är det "din kropp ditt beslut" men din partner verkar väldigt säker på vad han vill och det är ingen glans att vara ensam med två barn. Sen är det också känt att barn inte gör relationen bättre om man haft det dåligt, snarare tvärtom.

Varför inte se så eran relation blir stadigare, du pluggar och gör det du tänkt och sen om några år kanske tar upp frågan igen då din partner förhoppningsvis också vill?

• Anonym (Medicinsk abort)

Har gjort två aborter med piller och visst kändes det lite och ingen super kul grej att göra men ska jag vara helt ärlig så var det inte så hemskt.. Efteråt var det bara en lättnad och kroppen återställde sig väldigt fort

• Anonym (Maja)

Abort är inget preventivmedel..blev du gravid trots att ni skyddade er? Eller skydda ni er inte alls..vilket ja hoppas när ja läser att ni inte haft de så bra utan gjort slut flera ggr.. Har man inte skyddat sig så vey man att risken o bli gravid finns och då är de bådas ansvar att ta hand om barnet sen.

• Cruz

Hej! När jag läser ditt inlägg så får jag känslan av att du nånstans ändå vet hur du vill göra med barnet... Om du vill behålla så gör det och kan inte din kille ta det så packa hans väska och låt han gå! Jag vet hur det är att ta hand om 2 barn själv och det har bara gjort mig starkare och mer målmedveten så Du grejar detta! Vi kvinnor kan och orkar mer än vad vi tror :) Kram!

• JulHoj

När jag var 19 så blev jag gravid. Jag bodde sambo med en kille. Jag ville inte ha barn då, så det blev ingen diskussion om det. Jag hade inget jobb, ingen utbildning, ingen stabilitet. Det enda vi hade var en stor lägenhet. Men jag drog slutsatsen utifrån mina känslor först och sedan utifrån det praktiska. Jag var inte redo, helt enkelt.

Själva aborten var medicinsk (dvs tablett) Det framkallar missfall så att säga. Sammandragningar gjorde ont så jag fick morfin. Fick ligga på sjukhuset ett par timmar och sen åka hem. Jag kände ingenting. Visst kändes det konstigt lite grann, men jag hade rätt inställning så att säga och jag ångrar ingenting.

Däremot upplever jag att du innerst inne vill ha det barnet, trots att du försöker hittar "praktiska" nackdelar. Dessa motgångar du ser är ingenting! Om din kille inte vill, så visa honom till dörren. Och vad är det för en omogen man som hotar att lämna sin kvinna och sitt barn för att få sin vilja igenom? Fy, säger jag. Det finns hjälp för ensamstående mammor och du är inte ensam, visst kan det vara tufft men du klarar det! Skolan kan vänta 1-2 år det är väl inte det värsta som kan hända. De värsta som kan hända är att du gör något (för mannens eller skolans skull) som du kommer ångra resten av livet!

Svar på tråden abort eller ej?