• Tessan1984

Dåligt resultat kub

Hej!

Fick veta att vi hade 1:87 risk till trisomi 21. Nackspalten var bra och normal men det var blodprovet som drog ner resultatet.

Hade ni gått vidare med fostervattenprov?

Finns det hopp?

• Svar på tråden Dåligt resultat kub
  • EmPe
    Tessan1984 skrev 2016-02-26 18:48:41 följande:

Hej!

Fick veta att vi hade 1:87 risk till trisomi 21. Nackspalten var bra och normal men det var blodprovet som drog ner resultatet.

Hade ni gått vidare med fostervattenprov?

Finns det hopp?

Jag hade gått vidare men det går ju inte att säga vad någon annan ska göra. Hur gammal är du? Jag är 38 och fick 1:5000-nånting.
  • Tessan1984

Gör man nipt privat eller finns det som alternativ till fostervattenprov?

Det är ju missfallsrisken man vill komma ifrån.

• Carabellis kusp
    Tessan1984 skrev 2016-02-26 20:01:44 följande:

Gör man nipt privat eller finns det som alternativ till fostervattenprov?

Det är ju missfallsrisken man vill komma ifrån.

Som jag har förstått beror det på landsting. I sll är det ett kostnadsfritt prov om man får högrisk kub. jag gjorde mkp efter mitt kub, men det var 1:2, så inte i närheten av ditt, som ändå är rätt ok. då kändes inte missfallsrisken särskilt stor i relation till risken för kromosomavvikelse.
  • Tessan1984

Ok tack då ska jag kolla upp den möjligheten.

Samtidigt så borde den frågan ha kommit upp i samband med att vi fick en tid för fostervattenprovet.

Just nu känns det så onödigt att man gjorde kub iom att ultraljudet i sig var som det skulle. Då hade man ju inte vetat om detta.

• viseversa

Jag hade helt klart gått vidare med blodprov. Varför skulle du inte göra det?!

• Curlingmorsan

Beror på var i landet du bor. De flesta landsting erbjuder nog inte NIPT. I Västra Götaland gör det inte det. I Halland där jag bor erbjuder de inte ens KUB, jag fick åka till Göteborg för att göra det. Så allt beror nog på var du bor.

Vi kom överens om att ifall vi fick dåligt på KUB så skulle vi bekosta NIPT själva just för att slippa missfallsrisken. Om även NIPT visar hög risk så hade vi nog gjort fostervattensprov.

• myrslok

Bor du i stockholms län har du rätt till gratis NIPT om du fått högrisk på Kub. Detta är dock ej något de brukar gå ut med utan man får kräva det själv. Det är ju en enorm kostnad och därav är det inte det första de brukar nämna. Skulle definitivt göra NIPT om jag vore dig. Fick också dåligt på kub och krävde NIPT. Inväntar nu mitt svar. Får jag dock även högrisk på NIPT kommer jag gå vidare med Fvp. Lycka till!

• Tessan1984

Nu har jag precis varit och tagit nipt prov, så nervös på svaret.

Glömde helt bort att fråga hur lång tid provsvaret tar och hur man får reda på det? Ringer dom? Skickar brev hem?

• jonsi

1/87 är ju ändå ingen katastrofsiffra direkt. Det går säkert bra. 

• myrslok

Mitt svar tar 10 vardagar om allt går som det ska. De ringer hem till mig då. Har dock hört att vissa kan logga in och kolla sina svar själva. Beror lite på hur långt kliniken/sjukhuset kommit i denna fas. Det är ju en hyfsat ny metod här. Bäst du ringer och hör med dom om hur/när du får ditt svar. Jag ska få mitt svar på Fre, sjukt nervös är jag. 

• Tessan1984

Dom ringde precis och berättade att man kan själv logga in (provsvaret tar ca 2 veckor) med sin e-legitimation och se svaret på en länk jag fick. Men endast om det är bra, i annat fall blir man uppringd och bokar då in tid för fortsättning, rimligtvis fostervattenprov.

Blir en jobbig väntetid. Visst kan man ha sämre odds mot sig, men känns jobbigt att ens hamna i en högriskgrupp.

Svar på tråden Dåligt resultat kub