En snabb googling gav mig denna info:
Crabsticks eller surimi?Innehåller ingen som helst krabba. I stället är det smakförstärkt fiskkött i den crabsticks som används i sushi och sallader. Crabsticks innehåller även bland annat potatisstärkelse, stabiliseringsämne, aromämne och färgämne, konstaterar Mats-Eric Nilsson.
? Produkten tillverkas av fiskråvara. Det är en fullständigt luktlös och smaklös fiskmassa som sedan är tvättad på olika sätt och därefter smaksatt, färgad, pressad och ihoprullad, säger Ilona Migvas som är utbildningsansvarig på Svensk Fisk som är en ekonomisk förening, finansierad av fiskerinäringen till aftonbladet.se..
Varför kallar man det crabfish om det inte är någon krabba i produkten?
? Crabfish är ett namn som konsumenten förstår. Men det är fisk och det är viktigt att poängtera, inte minst eftersom folk kan vara allergiska mot fisk.
Du tycker inte att namnet kan vara vilseledande för konsumenten?
? Nej, men då brukar jag säga "tänk på Janssons frestelse". Hur mycket Jansson är det i den?
I Japan kallas produkten surimi, ett namn som numera även används ibland i Sverige.
Är surimi ett bättre namn?
? Jag säger surimi för att det för mig är en högkvalitativ vara. Vi är ju inte så internationella här i Sverige. Norrmännen som är vana vid att producera industrifisk är kunnigare på området.
Här i Sverige ser vi i regel crabfish som rullar eller stavar, men utomlands ser man crabfish i olika former.
? Utomlands har jag sett surimi som ser ut som räkstjärtar och hummerklor. Det är nog inte alla som kan skilja dem från den äkta varan när de har färgats och smaksatts. De passar bra som komplement till sallader och såser. Det börjar nog snart komma in på den svenska mässan också.