• Anonym (sushi)

Vad är crabfish?

Kommer säkert bli idiotstämplad efter denna tråd, men tur att man kan vara anonym. ;)

Tänkte testa sushi för första gången en vacker dag, och eftersom jag inte kan äta skaldjur (endast räkor) så undrar jag vad crabfish är?? De finns på nästan alla sushimenyer, även det vegetariska.. så uppenbarligen kan det väl inte vara skaldjur om det räknas som vegetariskt? Men vad är det annars? 

• Svar på tråden Vad är crabfish?
  • Anonym (Sushiälskaren)

Crabfish är krabba :)

• Anonym (sushi)
    Anonym (Sushiälskaren) skrev 2016-02-26 19:54:40 följande:

Var det jag trodde först med men läste att det inte är krabba.. dock på flashback så man borde ta det med en nypa salt.

Jag visste dock inte att krabba räknas som vegetariskt isåfall??
  • Coccolina

En snabb googling gav mig denna info:

Crabsticks eller surimi?

Innehåller ingen som helst krabba. I stället är det smakförstärkt fiskkött i den crabsticks som används i sushi och sallader. Crabsticks innehåller även bland annat potatisstärkelse, stabiliseringsämne, aromämne och färgämne, konstaterar Mats-Eric Nilsson.

? Produkten tillverkas av fiskråvara. Det är en fullständigt luktlös och smaklös fiskmassa som sedan är tvättad på olika sätt och därefter smaksatt, färgad, pressad och ihoprullad, säger Ilona Migvas som är utbildningsansvarig på Svensk Fisk som är en ekonomisk förening, finansierad av fiskerinäringen till aftonbladet.se..

Varför kallar man det crabfish om det inte är någon krabba i produkten?

? Crabfish är ett namn som konsumenten förstår. Men det är fisk och det är viktigt att poängtera, inte minst eftersom folk kan vara allergiska mot fisk.

Du tycker inte att namnet kan vara vilseledande för konsumenten?

? Nej, men då brukar jag säga "tänk på Janssons frestelse". Hur mycket Jansson är det i den?

I Japan kallas produkten surimi, ett namn som numera även används ibland i Sverige.

Är surimi ett bättre namn?

? Jag säger surimi för att det för mig är en högkvalitativ vara. Vi är ju inte så internationella här i Sverige. Norrmännen som är vana vid att producera industrifisk är kunnigare på området.

Här i Sverige ser vi i regel crabfish som rullar eller stavar, men utomlands ser man crabfish i olika former.

? Utomlands har jag sett surimi som ser ut som räkstjärtar och hummerklor. Det är nog inte alla som kan skilja dem från den äkta varan när de har färgats och smaksatts. De passar bra som komplement till sallader och såser. Det börjar nog snart komma in på den svenska mässan också.

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • viseversa
    Anonym (sushi) skrev 2016-02-26 19:56:50 följande:
    Var det jag trodde först med men läste att det inte är krabba.. dock på flashback så man borde ta det med en nypa salt.

Jag visste dock inte att krabba räknas som vegetariskt isåfall??
    Detta antar jag.
  • Coccolina

Och Wiki säger

Crabsticks är en livsmedelsprodukt gjord av finhackat fiskkött, ofta alaska pollock, som formpressats, tillsatts vattenpotatismjölstabiliseringsmedelaromämnensmakförstärkareoch färgämnen för att efterlikna krabbkött. Som livsmedelsprodukt i affärer går de under namn som exempelvis surimisticksseasticks eller sticks då de innehåller för lite krabba för att få ha det i namnet. De innehåller väldigt lite eller inget krabbkött. Crabsticks är kokade och kan ätas direkt ur förpackningen. Den är en vanlig ingrediens i sushi.

• Coccolina
    Anonym (Sushiälskaren) skrev 2016-02-26 19:54:40 följande:

Du tänker kanske på Crayfish som är kräftor... 

Krabba heter crab.... 

• Coccolina

googling på Skaldjurallergi + Crabfish gav mig detta resultat:

• Anonym (sushi)
    Coccolina skrev 2016-02-26 20:08:12 följande:

googling på Skaldjurallergi + Crabfish gav mig detta resultat:

Nu är jag ju inte allergisk mot skaldjur, men tack för svaren iallafall. Var ganska förvirrande innan men nu blev det tydligt. :)
  • Coccolina
    Anonym (sushi) skrev 2016-02-26 20:19:09 följande:
    Nu är jag ju inte allergisk mot skaldjur, men tack för svaren iallafall. Var ganska förvirrande innan men nu blev det tydligt. :)

Tänkte det var problemet när du skrev att du inte kunde äta det  

Men ok kan ju vara att du har religiösa skäl också Men då brukar ju även räkor vara ett no no (för judar garanterat och om jag fattat rätt även för muslimer) 

• nnnnnnnn
    Anonym (sushi) skrev 2016-02-26 19:52:28 följande:

Kommer säkert bli idiotstämplad efter denna tråd, men tur att man kan vara anonym. ;)

Tänkte testa sushi för första gången en vacker dag, och eftersom jag inte kan äta skaldjur (endast räkor) så undrar jag vad crabfish är?? De finns på nästan alla sushimenyer, även det vegetariska.. så uppenbarligen kan det väl inte vara skaldjur om det räknas som vegetariskt? Men vad är det annars? 

Det är ju ganska förvirrande det här med din eventuella allergi med...
    Men kanske kan du inte äta skaldjur, trots att du inte är allergisk... 

• Anonym (veggie)
    Coccolina skrev 2016-02-26 20:31:46 följande:

Tänkte det var problemet när du skrev att du inte kunde äta det  

Men ok kan ju vara att du har religiösa skäl också Men då brukar ju även räkor vara ett no no (för judar garanterat och om jag fattat rätt även för muslimer) 

Eller så kan man kanske vara vegetarian och inte kunna äta djur... :)
  • Anonym (sushi)
    nnnnnnnn skrev 2016-02-26 20:32:44 följande:
    Det är ju ganska förvirrande det här med din eventuella allergi med...
    Men kanske kan du inte äta skaldjur, trots att du inte är allergisk... 

Jag äter inte havsdjur utan fjäll av religiösa skäl.
    Man stoppar ju inte i sig allt ätbart så länge man inte är allergisk, så förstår inte hur det var förvirrande. 
  • nnnnnnnn
    Anonym (sushi) skrev 2016-02-26 19:52:28 följande:

Varför äter du räkor?

Nyfiken!

• Anonym (sushi)
    nnnnnnnn skrev 2016-02-26 21:14:26 följande:

Varför äter du räkor?

Nyfiken!

För att de inte är förbjudna att äta + goda. Helt enkelt. 
  • nnnnnnnn
    Anonym (sushi) skrev 2016-02-26 21:31:50 följande:

Varför är de inte förbjudna?

De är väl liksom räkor, havsdjur utan fjäll?

• Coccolina
    Anonym (veggie) skrev 2016-02-26 20:39:04 följande:
    Eller så kan man kanske vara vegetarian och inte kunna äta djur... :)

Fast då hade hen rimligtvis inte sagt att det gick bra med räkor......Därav var det lätt att utesluta att hen var vegetarian..... Lite spännande att du behövde vara anonym för att säga det dock... 

Anonym (sushi) skrev 2016-02-26 21:31:50 följande:

För judar är de förbjudna, vilket gör att jag kan lista ut att du är muslim Och även där verkar det som om det råder oenighet om det verkligen är ok att äta.... 

Men jag tänker ge dig samma råd som jag gett min judiska halvsyster när hon får ångest över att hon inte kan låta bli en räkcocktail om hon ser en (vansinnigt hon blir som besatt :-P ) eller om hon en gång varje sommar äter en bit flintastek...

Eller för den delen min muslimske killkompis som varje gång han blev full (hmm redan där vart han ju fel ute.... men men) så brukade han ofelbart sno min nattakorv påvägen hem från krogen... Med sno menar jag verkligen rycka den ur näven på mig och möla ner den på två sekunder... Oavsett att det var griskorv jag köpte..... För att sedan fem minuter senare få ångest för att han ätit fläsk...

Och det är att man faktiskt känner bäst själv... Man måste förlåta sig själv om man äter sånt som är fel, och kanske komma ihåg att de reglerna skrevs i en helt annan tid... Förr i tiden och i så varma länder så var detta ju mat som man kunde bli riktigt sjuk av. Det fanns ju ingen chans att hålla det fräscht då och då kunde det leda till döden att äta det. Idag med kylskåp och sånt så är det inte samma sak längre. Gud/Allah satta saker på "svartalistan" för att hålla oss friska, idag behövs inte de restriktionerna eftersom vi lärt oss handskas med det hela på annat sätt  

Samtidigt så respekterar jag fullt ut om du vill följa det hela  

Däremot så som sagt crabfish är oftast Alaska Pollock dvs fisk som är malen, pressad, färgad och smaksatt  

Svar på tråden Vad är crabfish?