• Anonym (emme)

Vill hjälpa min syster

Min syster ha försökt och är försökt att få barn men alla blir mf, vet inte om det är fel på äggen men dom ska börja utreda det, min fråga äe om mina ägg äe okej kan jag donera dom till min syster?

• Svar på tråden Vill hjälpa min syster
  • JulHoj

Det är lagligt att donera ägg till sin syster eller nära vän, men enligt rekommendationerna ska det endast ske i undantagsfall, eftersom de psykologiska effekterna kan vara svåra att bedöma. Läkare och beteendeexperter måste vara övertygade om att donator och givare är överens om vad som gäller.

Dock tycker jag att du inte behöver tänka på det så länge det inte finns något uttalande från läkare. Det behöver inte vara något fel på äggen.

• Anonym (vet eh)

Tycker du verkar vilja lite för mycket men är båda med på det ska jag väll inte lägga mig i... Tror inte det är juridiskt möjligt eller har jag fel?

• Anonym (vet eh)

Det brukar ju bli genetiska fel också. Det är liksom fel enligt naturen liksom.

• Anonym (emme)

Jag ha flera barn och vill absolut ej ha fler :) kommer ju inte va mitt barn å hon så fall bär det, är som hitta ett barn på gatan och säga det äe mitt! ! Nej men vist bio kommer de va det men inte mer

• Anonym (emme)
    Anonym (vet eh) skrev 2016-02-26 23:22:26 följande:

Det brukar ju bli genetiska fel också. Det är liksom fel enligt naturen liksom.

Men är ju inte jag och syster som får barn
  • Anonym (Medcin)

Upprepade missfall beror sällan på äggen såvida kvinnan inte är över 40. Oftast är det nåt fel på kvinnan som orsakar missfallen och då hjälper inte nån annans ägg heller. Mediciner mot missfall är ju bäst att prova innan man ens överväger ÄD. Fel på äggen upptäcks bara vid IVF, t,e,x dålig kvalitet eller fragmenterade, men då blir man inte ens gravid ö.h.t. Övriga fel på äggen går inte kolla utom vid PGD som bara görs vid allvarliga ärftliga sjukdomar.

• Anonym (immuna)

emme: Vad har din syster fått för hjälp hittills? Kolla gärna in Athen-tråden. Många där har upplevt många missfall och lyckats först när de fått hjälp med balansera immunförsvaret. Ett överaktivt immunförsvar kan också påverka äggkvaliteten negativt, både så att man får tidiga missfall eller har svårt att bli gravid. Mer information finns också på Fertilitetsguiden.com

Svar på tråden Vill hjälpa min syster