• sobrio88

Arvsrätt gemensamt barn/särkullbarn

Jag har försökt läst lite om arvsrätt för att skydda mitt och sambons gemensamma barn (och även mig till viss del) vid ev död men jag är inte helt klar på det. Så om nån har lust att förklara lättvindigt så vore det snällt :)

Vi har ett gemensamt barn och sambon har ett sen tidigare förhållande. Jag och sambon är som sagt inte gifta . Nu räknar jag bara på huset som vi äger 50% var i.

1. Jag dör först.

Ärver mitt barn så sambon äger 50% och barnet 50% (vilket vid sambons död ger gemensamt barn 75% och särkullbarn 25%)?

Eller ärver sambon så han äger 100% och vid hans död gemensamt barn 50% och särkullbarn 50%?

2. Sambon dör först.

Då ärver särkullbarnet sin del direkt dvs 25% av huset och jag har hand om resterande del tills jag dör och det gemensamma ärver sina 75%?

Eller ärver jag allt och särkullbarnet inte får ut sin del förrän jag dött?

Har jag tänkt rätt? Skulle det vara nån skillnad om vi var gifta?

• Svar på tråden Arvsrätt gemensamt barn/särkullbarn
  • sextiotalist

Eftersom ni inte är gifta så ärver ni inte varandra. Dör du så ärver ditt barn allt efter dig (dina pengar och halva huset). Dör din sambo ärver hans och ert barn hans halva av huset och hans pengar.

Är ni gifta och du dör så får ert barn vänta tills han dör. Särkullbarn har rätt att få ut sin del direkt om pappan dör oavsett om ni är gifta eller inte

Svar på tråden Arvsrätt gemensamt barn/särkullbarn