• CinnamonGirl

Få bort urinlukt

Jag städar badrummet ordentligt en gång i veckan, dvs dammsuger och våttorkar allt. Torkar bort eventuella kissfläckar på toalett och golv vid behov. Jag våttorkar och har i lite rengöringsmedel i vattnet och doppar både trasa och mopp i det. Det är ett vanligt allrent. Tvättar naturligtvis trasan och moppen efteråt i 90 grader. Det luktar ott en stund, men sen... sen kommer en äcklig urindoft. Fast jag gjort rent? Vad ska man gör a rent med för att få bort den stanken? Klorin känns inte som ett bra alternativ då det varken är bra för miljön, djur eller människor.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Få bort urinlukt
  • glutten

Har du gjort rent ordentligt under kanten i främsta delen av toaskålen? Där gömmer sig ofta kissrester.

• BuoBä

Vad har du för material i badrummet? Har du en gammal våtrumsmatta på golv eller väggar kan det vara limmet som luktar illa. Då går det inte att städa bort... 

Annars finns det olika medel som "äter" dålig lukt, tex Bio-Fresh.
    Djuraffärer brukar ha sprayer för att ta bort urindoft av djur, det borde funka på människourin också.
    Kolla även att alla golvbrunnar är rena och har tillräckligt med vatten i sig. 

• Crea Diem

Är siliconet mellan golvet och toastolen i bra skick, det kryper annars lätt in där.

• BuoBä

Kom på ett par saker till.
    Om du har en gammal toasits i plast kan lukten ha fastnat i den, så det kan vara läge med en ny, fräsch. 

Om det skulle vara så att du har ett helt nyrenoverat badrum så har jag nyligen läst om flera som haft problem med att porslinet i i nya toaletter varit defekt och läckt avloppsdoft. Minns inte på rak arm vilket märke det var, men googla det isf. 

• CinnamonGirl

Innerkanten på toaskålen brukar jag fuska med. Men jag tror inte att det är den som är orsaken.

Golvmattan är 30 år, men jag tror inte att det är den. Den luktar inte illa för övrigt, och den här urindoften kommer bara ibland.

Silikonet mellan toaletten och golvet är bra. Brukar vara noga med at göra rent just där eftersom jag vet att vätskor lätt kryper in där och börjar lukta mums.

Toalettsitsen är bytt vid inflytt i lägenheten för 2 år sedan.

Golvbrunnen är ren och alla vattenlås har vatten i sig. Vore det otätt skulle det lukta mer än bara urin... då skulle det liksom mer vara en unken avloppslukt.

Får väl ta och prova Bio-Fresh. Annars fortsätta med lite klorin ibland.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Få bort urinlukt