• Thotis90

Atarax mot sömnproblem

Jag har haft sömnproblem i många år och har i veckan varit till vårdcentralen för att få hjälp med detta (har försökt på egen hand hittills utan framgång). Det bestämdes att jag ska äta Atarax för att bli trött och förhoppningsvis kunna sova. Är det någon annan som har ätit dessa och hur gick det?

Livet med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Svar på tråden Atarax mot sömnproblem
  • Masken84

Attarax är en medicin som skrivs ut för olika saker. Bland annat klåda, allergi, sömnproblem. Jag har haft atarax mor alla dessa och kan säga att den fungerar mot allergi och klåda men absolut inte för sömnen!

• Aupendi

Hade Atarax mot klåda för att jag skulle kunna somna, och andra tabletter mot allergi.

Märkte normalt sett inget av ataraxtabletterna när jag tog sådana någon timma före läggdags, men så tog jag fel en gång, och råkade svälja en atarax innan jag var bjuden på middag. Höll bokstavligen på att somna i maten. Fick gå och lägga mig hos gästerna. Det krävdes alltså bara längre verkningstid, men nog blev jag trött. Kunde omöjligt hålla mig vaken. Och det var inte så sent på kvällen. Gissar på att de bäddade ner mig senast 20.

• annieh897

Jag har testat Atarax mot ångest. Alla gånger har jag blivit fruktansvärt trött och sovit som en stock. Problemet har varit att jag liksom inte piggnar till på typ ett dygn efter. Jag blir alltså så grymt trött.

• Bertram

Jag somnade lättare, men det är jättelång halveringstid så var jätteseg, deppig och eländig hela dagen efter. Sen blev jag jättetorr i munnen och hyn höll på att torka ut totalt.

Finns riktiga sömnpiller annars, jag knaprar Imovane, somnar som en gris, inga biverkningar :)

• aleydis

Ja, funkar för mig att bli trött på men förstör hela nästa dag med dåsighet

• Thotis90
    Bertram skrev 2016-02-27 20:13:49 följande:

Jag somnade lättare, men det är jättelång halveringstid så var jätteseg, deppig och eländig hela dagen efter. Sen blev jag jättetorr i munnen och hyn höll på att torka ut totalt.

Finns riktiga sömnpiller annars, jag knaprar Imovane, somnar som en gris, inga biverkningar :)

Jag är ledig hela nästa vecka och har tänkt börja med tabletterna idag för att känna in dem lite. Läkaren ville inte ge mig några starka tabletter och tyckte då att dessa var bra att börja med. Om ingen förbättring sker skulle jag höra av mig för att få någonting annat.
    Livet med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Mantrasina

För mig fungerar atarax. Det är ingen insomningstablett, men tar jag dem i tid, någon timme innan sänggående, så hjälper de absolut. Jag märker inte av någon hang over-effekt som många andra i tråden!

• plura1
    Har haft Atarax mot allergi och klåda vilket dom hjälpte mot,men kan inte säga att jag sov bättre av dom,men alla är vi olika !! Bara att pröva så får du se om dom hjälper dig!
  • Dejtande

Det verkar som att alla reagerar olika och flera har fått olika information om hur de fungerar.

Jag har fått Atarax av min läkare och enligt henne är det en insomningstablett och inte sömntablett. Den ska bara verka några timmar och ska inte göra att jag sover längre, utan bara att jag kommer till sömn snabbare och inte vaknar under den initiala delen av natten. Kollade på fass.se och där står det inget om insomning eller sömnproblem, så den var ingen hjälp. Den är dock inte vanebildande enligt min läkare och enligt FASS.

Jag har använt den i kanppt fyra månader och tyckte den var verksam de första två-tre månaderna som insomning, men numera tycker jag inte den hjälper något så jag har slutat sen några veckor tillbaka och sover likadant som med tabletterna. Jag har dock aldrig haft problem med att jag har känt mig dåsig dagen efter. Snarare tvärt om då jag då har vaknat utvilad i stället att ha haft en dåligt natts sömn med flera uppvaknanden.

• Gizmo

Har ätit atarax i många år mot sömnproblem. Tar en tablett en timme innan läggdags och somnar nästan direkt. Atarax gör att jag får sova 2 timmar i sträck i stället för bara en timme.
    Inga biverkningar tack & lov. 

• stilih

Jag har också Atarax utskrivet för att mildra ångesten inför sovdags, men som flera andra skriver så blir hela nästa dag förstörd pga att jag är så trött av tabletterna.

Svar på tråden Atarax mot sömnproblem