• Gakka

Började blöda vid byte från läkörhängen. Nån fara?

Dottern tog hål i öronen för 7 v sedan och efter att de sett jättefina ut i ett par veckor fick hon idag byta från läkörhängen till vanliga.

Ena örat gick jättebra, men i det andra tyckte hon det gjorde lite ont och det började blöda lite när vi tog ur läkörhänget.

Jag tvättade rent och stoppade i det nya örhänget ändå, eftersom hon som tog hålen sa att man inte fick stoppa tillbaka läkörhänget när man tagit ut det, men nu börjar jag fundera på om det var rätt eller fel att göra så?

Någon som har erfarenhet och kan ge råd? Min plan var att låta henne ha de nya örhängena och fortsätta tvätta...

• Svar på tråden Började blöda vid byte från läkörhängen. Nån fara?
  • vindruvan

Jag har faktiskt aldrig hört att man inte får sätta tillbaka dom örhängena, vi fick höra tvärtom, att vi kunde använda dom ifall det blev irriterat.

Olika åsikter/skolor kanske.

• vindruvan

Det jag tänker på som är viktigt är att hålla det rent och tvätta varje dag och att använda äkta silver/guld och inte örhängen från tex hm eller liknande.

• Gakka
    vindruvan skrev 2016-02-28 19:39:59 följande:

Jag har faktiskt aldrig hört att man inte får sätta tillbaka dom örhängena, vi fick höra tvärtom, att vi kunde använda dom ifall det blev irriterat.

Olika åsikter/skolor kanske.

Tack för svar!

Den här tjejen var extremt tydlig med att de var förbrukade när man tagit ur dem, så tydligen är det lite olika!

Vi har örhängen i äkta silver nu och tvättar fortfarande. Blir det inte bra på ett par dagar får vi väl gå dit hålen togs och höra.
  • Lyckygirl9999

Ett suveränt tips för svårläkta/infekterade piercingar: koka upp vatten med salt (de ska vara lika salt som tårar smakar ungefär). Låt det svalna en aning och doppa en bomullstuss i vätskan och håll mot piercingen i några minuter (det ska fortfarande vara varmt men inte brännhett). Gör detta 2-3 gånger om dagen. Tvål/sprit ska inte användas då det torkar ut. Koksalt räcker!

Detta ökar blodflödet och stimulerar läkningen. Använd bara örhängen med bra material, så som guld, kirurgiskt stål etc. Äkta silver går ofta också bra.

Lycka till!

/leg. Piercare

• Gakka
    Lyckygirl9999 skrev 2016-02-29 07:06:03 följande:

Ett suveränt tips för svårläkta/infekterade piercingar: koka upp vatten med salt (de ska vara lika salt som tårar smakar ungefär). Låt det svalna en aning och doppa en bomullstuss i vätskan och håll mot piercingen i några minuter (det ska fortfarande vara varmt men inte brännhett). Gör detta 2-3 gånger om dagen. Tvål/sprit ska inte användas då det torkar ut. Koksalt räcker!

Detta ökar blodflödet och stimulerar läkningen. Använd bara örhängen med bra material, så som guld, kirurgiskt stål etc. Äkta silver går ofta också bra.

Lycka till!

/leg. Piercare

Tusen tack för tipset! Hon är inte öm idag, så förhoppningsvis blir det bra! Ska prova detta ikväll!
Svar på tråden Började blöda vid byte från läkörhängen. Nån fara?