• buggi

Högläsningstips som är "vuxenböcker"

Alltså, vi läser mycket och de vanliga klassikerna och nyutkommern litteratur för barn och ungdom har vi bra koll på. Det jag letar efter är högläsningsböcker till vår 10-åring som man kanske inte tänker på i första hand för barn. Vi har just läst Dödssynden, Vilhelm Moberg funkar också bra, Flyga drake. Men min fantasi tryter. Så vill ni hjälpa mig? Alla tips, även de som inte stämmer in på frågan ovan, välkomnas - bra böcker helt enkelt.

• Svar på tråden Högläsningstips som är "vuxenböcker"
  • Mantrasina

Kristin Lavransdotter, Narnia, Sagan om ringen, Jane Austen. Olov Svedelids böcker om barn/yngre ungdomar i det historiska Sverige. Finns på alla bibliotek.

• Ramborg

Paolini - Eragon. Handlar om drakar.

Follett - Svärdet och spiran, om England på medeltiden.

Douglas Adams - Liftarens guide till galaxen, underbart weird fantasy.

Clavell - Shogun, om japan på 1700-talet (typ).

42.
  • LillaLoppi

Min femåring och jag har plöjt igenom det mesta inom barnlitteratur. Nu har vi precis gått på historieböcker. Han älskar det!
    Så det kanske kan vara något?
    Annars finns ju exempelvis Simon och ekarna, Flugornas herre, samt alla ryska klassiker.

• maritbinge

Neil Gaiman! Några av böckerna är mer lämpade för barn är andra (och de fungerar lika bra för vuxna, han är en av mina favoritförfattare). Oceanen vid vägens slut och Stardust är båda sagolika fantasyböcker som borde passa för barn.

• buggi
    LillaLoppi skrev 2016-02-29 13:13:15 följande:

Min femåring och jag har plöjt igenom det mesta inom barnlitteratur. Nu har vi precis gått på historieböcker. Han älskar det!
    Så det kanske kan vara något?
    Annars finns ju exempelvis Simon och ekarna, Flugornas herre, samt alla ryska klassiker.

Simon och ekarna var ett riktigt bra tips - den hade jag inte kommit på själv. Tack!
Svar på tråden Högläsningstips som är "vuxenböcker"