• Mammatillelise

hur länge kan en 7månaders sova utan mat?

Min 7 månaders äter sin "middag" dvs gröt eller barnmatsburk vid 4-5 och sen får hon ersättning vid sju innan hon somnar, hon brukar sen vakna till efter någon timma eller två, somnar om efter någon timma igen och vid 11 brukar hon få välling som sista mål. Nu har jag börjar märka att hon inte är ett dugg intresserad av att äta sista målet vid 10-11, hon sover djupt och har försökt mata lite i sömnen men hon rör inte en min. Räcker det att ge välling vid 7-8 och att dom står sig på det hela natten? Alltså att jag byter ut ersättning till välling vid 7-8 och skippar sena målet. Vaknar hon och är hungrig på natten får hon såklart lite ersättning men finns det någon slags gräns för hur länge dom ska sova utan mat? Hon brukar sova till 6 halv 7 ungefär, få ersättning och somna om.

• Svar på tråden hur länge kan en 7månaders sova utan mat?
  • zemer

Så länge hon går upp i vikt som hon ska så låt henne sova :) Är hon hungrig så vaknar hon. Min dotter får sista målet vid 22-23 och sen först målet runt 08, ibland senare. Så har hon ätit sen hon var 3 månader. Även mitt första barn gjorde så. Absolut inga problem.

• Ego Lovers

Vissa kan somna vid 7-8 och sover 10-12 timmar, andra är i behov av mat under natten. Testa och ge vällingen tidigare

• Lady Di

Låt henne sova. Dom precis som vi vänjer sig vid att inte äta på natten. Vår son somnar ca 19 o vaknar 6-7 dagen efter o äter inte frukost förrän 8-9 kanske. Inget konstigt

• Minza83

Det finns inget krav på att ge välling.. Klarar hon sig på bara ersättningen hela natten så kör på den istället.. Den är ju nyttigare.
    Sedan så behöver barn från 4-6mån inte äta nattetid. Oftast från 6mån då så du behöver inte oroa dig..
    Min tvåa sov hela nätter från 2,5mån ålder ungefär och tredje sov hela nätter från 3v ålder ungefär! Och hela nätter är alltså utan att äta på typ 7-10h. :)
    Min fyra är nu 6.5mån och äter ungefär en gång nattetid... Men han är mycket längre och större än mina två mellersta var som bebisar så BVC trodde att han ännu Behöver äta nattetid.. Baaah liksom! Vi vill ju sova! ;)

• Mammatillelise

Tack för alla tips, inatt sov hon mellan 19.30-08.30 utan mat, lite bök inatt när nappen åkte ut.

Svar på tråden hur länge kan en 7månaders sova utan mat?