• Anonym (Ts)

fira högskoleexamen?

Hej

Jag håller på med b-uppsatsen och till sommaren tar jag högskoleexamen, 120 HP.

Nu undrar jag om detta är värt att fira på något vis, eller blir det bara konstigt? Hur har ni andra gjort som tagit högskoleexamen? (Alltså inte kandidat...)

Hade ju varit kul med middag och lite bubbel, men å andra sidan vet jag ingen annan som firat detta däremot har jag varit på fester hos de som tagit kandidatexamen.

• Svar på tråden fira högskoleexamen?
  • Anonym (Ja!)

Självklart ska du fira och varför skriver du ner dig själv? Du tar examen och det är en stor sak som familj, nära och kära bör vilja dela med dig! Grattis till att du har skaffat dig en utbildning och en bra möjlighet att få ett arbete!

• Anonym (Dr)

Efter 10 år som student har aldrig träffat någon som firat något lägre än licentiatexamen. Dvs inte kandidat, magister eller master.

Dock så tycker jag att bara för att andra inte gör det så behöver det inte hindra dig från att göra det. Bubbel och gott att äta är alltid trevligt så varför inte? Däremot kanske du ska vara tydlig i inbjudan att du inte förväntar dig en massa presenter. Om någon misstolkar firandet som att du fiskar efter presenter kan det nog uppfattas som lite pretto.

• Carambolan

Jag har aldrig varit med om någon som firat offentligt annat än doktorsavhandlingen, men då har det firats med råge istället ;)

När jag var klar med mastern firade jag med middag tillsammans med min man och mina svärföräldrar. (Min egen familj är inte akademiskt lagd och förstod inte alls vad jag höll på med på universitetet).

• Lena

Vi firade examen men middag jag och min pojkvän. Vänner har inte firat varandra.

Svar på tråden fira högskoleexamen?