Högt levervärde
Hej,
I höstas fick jag problem med magen och fick ta en hel del prover. Då var mitt s-gamma GT (levervärdet) lite högt (57 med referensvärde på under 45). Min läkare sa att det kan bli så högt av så lite som ett glas vin dagen innan och jag hade druckit vin dagen innan. Dock så dricker jag väldigt lite alkohol så tyckte drt va lite konstigt (1-3 glas vin en gång i veckan eller en gång varannan vecka ungefär). Men alla andra värden var bra (också runt lever och galls) så vi bestämde oss för att bara kontrollera s-gamma GT igen om några månader. Sen blev jag gravid för 8 veckor sen och nu när jag var och skrev in mig för graviditet tog de också leberprovet på nytt. Idag har jag fått brev från min läkare där det står att s-gamma GT nu har gått upp från 57 till 69.
Det är ju väldigt konstigt med tanke på att jag (såklart) inte dricker alkohol nu alls när jag gravid och högt gamma GT värde beror primärt på alkohol.
Andra förklaringar till det höga värdet är levercancer eller hepatit och jag har ju omöjligt kunnat få hepatit här hemma i Skandinavien, aldrig tagit droger och med fast förhållande i 6 år tänker jag. Blir alltså ganska orolig, särskilt med tanke på problemen och smärtan jag hade i magen i höstas som aldrig fick någon förklaring.
Nu till min fråga - när jag googlar" s-gamma GT gravid" hittar jag en källa som säger att det ska öka under graviditet men en annan som säger att det ska minska....
Fattar ingenting. Om det ska minska är jag ju verkligen illa ut känns det som - men om det ska öka är 69 kanske helt normalt för gravida? Är det någon annan som har tagit detta blodprov och kan ge någon info om normalvärde i 1 trimestern? Läkaren har skrivit att vi kan prata mer om detta vid nästa kontroll som är om en dryg månad men så länge vill jag inte vänta om detta värdet är helt sjukt (särskilt med tanke på 21% ökning sen november när jag inte druckit alkohol eller tagit medicin under den perioden).