• VitaUgglan

    Flaskbarn, hjälp!!

    Vart ska man börja?! Jag behöver hjälp!!

    För 4 veckor sedan kom min lille son till världen! Jag kämpade på med amningen men märkte ganska snabbt att varken jag eller pojken mådde bra av detta, jag hade bara mjölk i ena bröstet så han blev inte mätt och jag fick hemsk ångest av detta osv.. Han har alltså fått ersättning redan från start, nu kör vi enbart ersättning! Alltså har jag fått ett flaskbarn..

    Nu till mitt problem, jag undrar hur mycket och hur ofta ni med flaskbarn matar? Min kille har i några dagar nu bara skrikit och skrikit och jag funderar på om jag kanske ger han för lite mat, det kan även vara magknip eller nått annans men jag känner mig så osäker just kring maten! Tänk om det är så simpelt att han "bara" är hungrig..

    Det kan vara magknip mm.. Men det är alltid skönt och höra hur andra upplever och kan tipsa om saker!! .. Behöver jag säga att detta är mitt första barn?

  • Svar på tråden Flaskbarn, hjälp!!
  • lillefröe

    Oj ja min lilla tjej åt verkligen HELA tiden och det var ett helvete att diska dom där flaskorna och hålla på medan hon skrek hehe..När jag inte trodde att hon kunde vara hungrig så var hon det. Men tänk på att bäbisar också ibland äter för att det är lugnande för dom. Prova ge mer mat! du kan INTE övermata (det trodde jag att man kunde med flaska). 


    De orkar ju inte så mycket åt gången men vill gärna ha ofta istället. 


    Och förresten, glöm ALLT som står på paketet om hur mycket en 1 månaders ska äta eller 3 månaders.. ge så mycket mat som DITT barn vill ha. Det på paketet är bara rekommendationer och alla barn är individuella. 


     


    Lycka till med lillknytet! 

  • Två prinsar

    Det är även viktigt att rapa efter maten, så han lättar på trycket. Och skulle han mot förmodan få i sig för mycket så kommer det upp igen.
    Jag rekommenderar starkt NAN, det har jag gett mina barn från start. Mina barn har fått ont i magen av Sempers ersättning.

  • Aileen Allannah

    Grattis till sonen!

    Jag säger som föregående, mera mat! Om bebisen inte är hungrig så kan ersättningen behöva bytas ut mot en annan sort, i värsta fall mot en mjölkfri variant.

    Men testa med mera mat till en början, mat är inte bara för mättnad, utan också närhet, lugn och avkoppling. Mycket hud mot hud och mat så snart han visar tecken på hunger. Hjälper det inte så prata med bvc.

  • catrin01

    Jag har också en son på en månad som bara flaskmatas. Tyckte det var jättejobbigt i början då jag följde paket exakt. Men det fungerar inte. Han äter mellan 100-120 ml var tredje/fjärde timme. Han går upp bra o bvc säger att allt ser toppen ut :)

  • annasv1980

    Mitt barn är flaskbarn och jag har upplevt det som enkelt. Förbereder man bara mjölken och har många flaskor så är det enkelt. Du kan ha färdiggjord mjölk i kylen iaf ett halvt dygn och bara micra när det är dags. Då får man stå ut med lite skrik den tiden flaskan är i micron. Min son som nu är 7 mån åt väldigt regelbundet var tredje timme dygnet runt när han var så liten och samma mängd hela tiden som jag successivt ökade med ålder. Han hade lätt druckit hur mycket som helst men man måste styra det där och bebisens viktuppgång och kurva är bra att mäta efter. Min son har trots att jag tycker att jag ransonerat hans mjölk stadigt legat två över normalkurvan. Skulle tippa att din dotter bör dricka iaf ca 120 ml per mål nu (om du inte redan ger så mycket).

    Det positiva ned flaskbarn är att det inte är lika big deal att byta ut en flaska mot gröt vid fyra mån. Vid sex mån åt min son burkmat till både lunch och middag, det mår han bättre av än flaskan som gav honom så mycket rapar.

  • annasv1980

    *son, förlåt!

    Jag ger Semperdroppar en gång per dag och minifom vid behov för magen. Blir han hård i magen, ha i en tsk neutral olja.

  • annasv1980

    Sorry massmeddelandena. Jag är också förstagångsförälder. Men det första man testar med är ju om barnet är hungrigt genom att erbjuda flaskan. Om man vet att det är torrt, inte för varmt/kallt och inte ser ut att ha magkramper. Du lär dig snart att tolka detta! Lycka till :)

  • Rani

    Jag hade testat att ge flaskan oftare men med en mindre mängd. Så stora mängder åt gången och så sällan som tabellen på paketet visar håller inte för en liten bebis. Jag har flaskmatat två barn. Båda har fått 90 ml var annan till var tredje timme flrsta månaderna. De har velat äta efter varje gång de sovit. His BVC säger de alltid att man ska ge tills bebisen är nöjd, alltså att det alltid ska vara mat kvar i flaskan när matningen ärklar. Men det har inte funkat med mina bebisar. De har inte klarat av att reglera det där utan har ätit tills det är slut och sedan kräkts massor om de ätit för mycket. Därför har vi gett lite och ofta. Testa du med!

  • Milleman

    Det stod rätt bra info på ersättningspaketen vill jag minnas. Ring BVC. Bättre än att rådfråga familjeliv. Grattis till sonen, hoppas allt blir bättre! :)

  • VitaUgglan

    Det verkar vara magkramper ikväll.. Usch!! Stackarn!! Han skriker otröstligt och jag bet inte vad jag ska ta mig till, känns som att vi provat allt!! Han bara skriker! Vad gör man? Dka det va såhär varje dag nu?

    I början åt han var tredje timma, nu äter han lite oftare han får 120ml varje gång!

Svar på tråden Flaskbarn, hjälp!!