• Anonym (Mamma)

Tvingas betala för klassresa?

Hej!

Mitt barn började sexan i en ny skola förra året. I maj, detta år, ska de på en klassresa - en resa som klassen samlat pengar till sedan årskurs tre.
    Ingen familj har behövt ta från egen ficka för att betala för denna klassresan utan samtliga pengar som inkommit till klasskassan är via försäljning av: kakor, godis, korv och taco(?)krydda. Allt via ett företag - så inga föräldrar har varit med och bakat, fixat och donat.

På kvartsamtalet jag hade med läraren för fyra veckor sedan, fick jag veta att mitt barn inte var välkommen på klassresan, då mitt barn inte varit med och bidragit ekonomiskt. Detta skulle även gälla tre andra barn i klassen (en som började i klassen VT åk 5, samt två som började samtidigt som mitt barn började, HT åk 6).

Jag frågade då hur pengarna samlats in, samt hur mycket pengar det var.
    Jag fick reda på att de sålt olika produkter via ett företag, samt vilken totalsumman var.
    Jag delade då summan på 20 (20 barn innan mitt barn och de övriga tre "nya" barnen började i klassen) och sa att jag betalar den summan för mitt barn.

Idag fick jag ett mail att om mitt barn skulle deltaga på klassresan, så skulle jag lämna xx-kronor till klassförälder NN. Problemet är bara att summan de vill att jag betalar, är på hela 3000:- mer än summan av totalsumman delat på 20, är.

Jag skrev tillbaka och frågade hur det kunde komma sig, men inte fått något svar på det.

Är det rimligt att jag ska betala 3000:- utöver summan som 6 års försäljning skulle ha inbringat, när inget annat barn i klassen ska göra det? (Ja, jag har kollat med totalt fyra andra föräldrar nu under kvällen - ingen har fått något sådant krav om inbetalning).

Hur gör man nu?

• Svar på tråden Tvingas betala för klassresa?
  • Linutis

Oj, låter inte rimligt i mina öron! Prata med dem! Åk till skolan. Sånt där kan göra en vansinnig. ..

• Anonym (A)

Vet inte vad totalsumman delat med 20 blir, men redan 3000 kr låter väldigt mycket att betala för en klassresa. Tvivlar på att det ens är lagligt att kräva in sådana summor för en skolaktivitet.

• Erkki

Skolan SKA vara kostnadsfri. Är det skolan som ordnar så skulle jag faktiskt anmäla dem till skolinspektionen. Inte mkt för att anmäla men detta är inte ok.

Är det föräldrarna som ordnar så skulle jag kraftigt ifrågasätta beteendet.

• Anonym (Mamma)
    Linutis skrev 2016-02-29 21:09:01 följande:

Oj, låter inte rimligt i mina öron! Prata med dem! Åk till skolan. Sånt där kan göra en vansinnig. ..

Nej, visst låter det orimligt. Helt absurt, om du frågar mig!

Summan jag ska betala borde vara strax över 2000:-, men klassens mentor menar att jag bör betala strax över 5000:- totalt, för att mitt barn ska få följa med.

Jag skulle inte sagt något om det var så att övriga föräldrar också fick ta 3000:- ur egen ficka, men så är inte fallet.

Är det rektorn man ska prata med? Hjälper det? Ska jag ligga på för mitt barns skull, eller ska jag strunta i det?

I sjuan så byter barnen ändå skola, men fler än hälften av barnen i klassen kommer att gå vidare till samma skola i sjuan, så en viss sammanhållning finns det ju att se till.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2016-02-29 21:11:42 följande:

Vet inte vad totalsumman delat med 20 blir, men redan 3000 kr låter väldigt mycket att betala för en klassresa. Tvivlar på att det ens är lagligt att kräva in sådana summor för en skolaktivitet.

Den är på strax över 2000:-.
    Erkki skrev 2016-02-29 21:16:12 följande:

Skolan SKA vara kostnadsfri. Är det skolan som ordnar så skulle jag faktiskt anmäla dem till skolinspektionen. Inte mkt för att anmäla men detta är inte ok.

Är det föräldrarna som ordnar så skulle jag kraftigt ifrågasätta beteendet.

Detta är något som föräldrarna drivit på från start. Jag vet inte hur pass inblandad mentorn i lågstadiet var, men denna de har nu är involverad och ska dessutom med på resan.
  • Anonym (Mamma)
    Erkki skrev 2016-02-29 21:19:15 följande:

www.skolinspektionen.se/sv/Anmalningar/Att-anmala-till-Skolinspektionen/gor-din-anmalan-har/

5000kr är ju en massa pengar VAR ska de????

Inte ok. Skolan ska vara lika för alla och kostnadsfri.

Jag vill inte säga mycket mer än det som redan är sagt i tråden, med risk för att bli igenkänd. Inte för att jag har något problem med vad folk tycker och tänker om mig, men jag tänker på mitt barn i det här.

Jag kan dock säga att totalsumman täcker resa och boende för samtliga barn i klassen.

Som sagt så vet jag inte om detta kan kopplas till lagen om kostnadsfri skola, då dessa pengar som sagt kommer sig av att barnen i klassen sålt produkter via ett företag.
    Sedan är det mycket möjligt att barnens föräldrar och släktingar köpt dessa kakor och korvar av sina barn (precis som jag gjorde då mitt barn sålde Majblommor, jultidningar och allt vad det varit). Men det är ju föräldrarnas val.
  • Anonym (J)

Alltså, jag vet inte ens om jag tror på det här, det låter för osannolikt. Jag jobbar själv som lärare, det är inte ok att kräva några pengar på det här sättet. Kontakta rektorn!

• Anonym (A)

En relevant sak är vad merkostnaden blir med några extra barn. Hyr man t.ex. buss ökar ju normalt inte kostnaderna om det är några fler barn.

2000 kr låter som en mer rimlig nivå, men det är ändå mycket pengar. Är det en skolaktivitet jan de kanske be om det, men de får inte vägra någon att delta om skolan ordnar aktiviteten.

• Anonym (Sanna)

Åker barnen under skoltid (dvs inte på lovdagar/helg) så gäller skollagen. Eftersom klassens mentor ska med låter det ju som om det är en aktivitet som faller inom lagen om kostnadsfri skola. Kontakta rektor och ifrågasätt!

Svar på tråden Tvingas betala för klassresa?