Tvingas betala för klassresa?
Hej!
Mitt barn började sexan i en ny skola förra året. I maj, detta år, ska de på en klassresa - en resa som klassen samlat pengar till sedan årskurs tre.
Ingen familj har behövt ta från egen ficka för att betala för denna klassresan utan samtliga pengar som inkommit till klasskassan är via försäljning av: kakor, godis, korv och taco(?)krydda. Allt via ett företag - så inga föräldrar har varit med och bakat, fixat och donat.
På kvartsamtalet jag hade med läraren för fyra veckor sedan, fick jag veta att mitt barn inte var välkommen på klassresan, då mitt barn inte varit med och bidragit ekonomiskt. Detta skulle även gälla tre andra barn i klassen (en som började i klassen VT åk 5, samt två som började samtidigt som mitt barn började, HT åk 6).
Jag frågade då hur pengarna samlats in, samt hur mycket pengar det var.
Jag fick reda på att de sålt olika produkter via ett företag, samt vilken totalsumman var.
Jag delade då summan på 20 (20 barn innan mitt barn och de övriga tre "nya" barnen började i klassen) och sa att jag betalar den summan för mitt barn.
Idag fick jag ett mail att om mitt barn skulle deltaga på klassresan, så skulle jag lämna xx-kronor till klassförälder NN. Problemet är bara att summan de vill att jag betalar, är på hela 3000:- mer än summan av totalsumman delat på 20, är.
Jag skrev tillbaka och frågade hur det kunde komma sig, men inte fått något svar på det.
Är det rimligt att jag ska betala 3000:- utöver summan som 6 års försäljning skulle ha inbringat, när inget annat barn i klassen ska göra det? (Ja, jag har kollat med totalt fyra andra föräldrar nu under kvällen - ingen har fått något sådant krav om inbetalning).
Hur gör man nu?