Lågt sittande moderkaka
Hoppas ni orkar läsa mitt långa inlägg.
Hej,
Jag är gravid i vecka 20 nu.
En dag innan jag gick in i vecka 18 så är jag iväg med yngsta dottern på ärenden, jag har inget körkort så jag går överallt när jag inte har sambon hemma. I alla fall, vi kom hem, jag hade så sabla ont i ischias nerven när jag kom hem och hade haft lite ont långt ned i magen när vi var iväg. Jag kom hem efter att ha hämtat stora tösen med. Sätter mig i soffan och tar det lugnt, har fortfarande ont i ischias nerven. När jag ska resa mig för att gå och kissa känner jag hur det bara rinner till, jag går och sätter mig på toa och det är så sjukt mycket blod, mer än en kraftig mens, paniken stiger. Jag försöker ringa sambon som är och jobbar, han svarar inte. Försöker ringa 1177 och hamnar i låååååång kö. Jag skickar samtidigt sms till sambon att han måste skynda sig hem. Det tar 1,5 timme innan han ser mina sms och gasar hemåt. Väl inne på sjukhuset går det ganska snabbt för oss att komma in. Får komma på vul och där ser dem att min moderkaka är väldigt låg, ligger för modermunnen lite, och så ser dem att jag har en del blod där inne vid modermunnen med. Jag blir inlagd. Det är tisdag när jag kommer in och får direkt börja med en medicin som ska stoppa blödningen. På torsdagen kollar vi med vul igen, då har jag typ slutat blöda, kommer lite färskt blod med lite gammalt. Läkaren konstaterar att moderkakan ligger lågt och att jag har en stor koagel (klump med gammalt blod, i storlek med en tennisboll) vid modermunnen. Vi kollar på fredagen igen och det är ingen skillnad, jag går åka hem. Jag blir sjukskriven, får ordinerad vila och ska undvika fysisk aktivitet, får inte bära på dottern ( 9 månader gammal). Den 19 februari åkte jag in och jag är fortfarande sjukskriven, Kan ju hända att jag är sjukskriven resten av graviditeten. Sambon har varit hemma sen blödningen och hjälpt mig med barnen och hemmet. På senaste vul så var det inga direkt förändringar.
Vet inte vart jag vill komma med detta inlägg, mest om det kanske finns någon som delar erfarenheten med låg moderkaka och dess risker. Jag är nu livrädd för att föda vaginalt så jag kommer kräva ett planerat kejsarsnitt, Min mamma hade i princip samma med min lillebror som jag fick när jag va 16 (24 nu är jag nu). Vi förlorade nästan mamma och lillebror.