• Mammaledsen

Sambo söker efter andra tjejer, jag blir förkrossad

Hej! Jag har ett förhållande sedan drygt fyra år. Vi hade det väldigt svårt i början då han antagligen inte var redo utan höll på skriva till andra tjejer.

Jag blev väldigt sårad. Men det slutade med att han ville vara med mig. Tog ett tag att bygga upp förtroende...

Idag har vi ett barn på 1,5 år. Och när jag tittar genom hans telefon två gånger så ser jag att han sökt efter tre olika tjejer. En av dem har han tidigare varit intresserad av och två har han försökt söka information om.

Han ljög för mig om att han bara tyckt sig känna igen tjejerna och undrat vem dem varit och den tjejen han varit intresserad av tidigare har han bara råkat klicka på (fast jag såg att han sökt hennes namn)

Han sa iallafall efter många om att när han är leds på mig så söker han på tjejer han tycker är snygga.

Det var otroligt sårande att höra...

Jag ser nog ganska bra ut men har dåligt självförtroende så det stärktes inte direkt....

Mår uselt av att han har andra tjejer i tankarna...

Vet faktiskt inte hur jag ska göra eftersom våran historia är full av liknande..,

Han har som jag vet inte skrivit till någon men tycker inte om att han söker upp tjejer han tycker är snygga och sedan får jag tjata för att höra sanningen. Mycket små lögner...

Vad tycker ni... Är jag kanske känslig... Jag har sagt till honom att har han behov av andra så ska han inte vara i ett förhållande men då säger han att jag betyder allt för honom... Ja jag har så mycket hjärnspöken nu i och med mitt dåliga självförtroende...

Snälla någon... Eftersom vi har ett barn tillsammans så blir det svårare... Vill inte ha henne varannan vecka... Men samtidigt dessa tankar om att en dag bli bortvald kväver mig...

• Svar på tråden Sambo söker efter andra tjejer, jag blir förkrossad
  • Pkb

Nej du är inte känslig, det där är inte ok, lider med dig.

• Anonym (E)

Fy vilken Usling!

Var tillsammans med en sådan man för flera år sedan. Han sökte konstant efter andra tjejer. Träffade flera stycken. Jag hittade använda kondomer i bilen och en inspelad sexfilm på ett minneskort. Men det var aldrig honom det var fel på. Jag inbillade mig bara och var överkänslig.

Till sist fick jag nog och lämnade honom. Vi hade dock inte barn tillsammans.

Och nu, 7 år senare... så håller han på och söker information om mig. Kontaktar mina vänner och frågar ut dem. Skickar blommor på min namnsdag, SMS trots att jag bytt nummer flera gånger. Han har en sambo sedan flera år. Så vissa människor är helt enkelt svin rakt igenom.

• mrskreiz

Eftersom ni har barn så finns det tyvärr inte några enkla lösningar. Det finns inga klara svar. Och det finns definitivt inget sätt att veta om det är så att han är ett genomruttet svin som "E" här ovan varit tillsammans med eller om han helt enkelt är en förvirrad man som inte kan handskas med sin ångest och tar ut den på det mycket okonstruktiva sättet att googla på gamla minnen. 

Så även om du TS kan få mycket stöd här på FL i din mans "grisighet" så kommer det tyvärr bara hjälpa dig väldigt kortsiktigt. Ni har barn ihop. Oavsett om ni är tillsammans eller om ni går isär så kommer du tvingas ha honom i din närhet resten av ditt liv.
    Så mitt råd är, döm inte ut honom. Slösa inte bort en massa sorg och bitterhet på en man som du älskat och älskar. Inget gott kommer av att hata eller tänka ont om sin sambo. Det gör dig bara ännu mer förbittrad.

Utan sök hjälp. Sök hjälp i verkliga livet för att ta reda på om det handlar om förvirring eller grisighet. Om det handlar om en svacka i relationen eller om att det är slut och över. Ingen på FL kan hjälpa dig veta det. Det kan bara du - och du kan bara göra det när du kan reda ut situationen på ett gott sätt.

Familjerådgivningen är det billigaste och enklaste sättet, men jag brukar alltid rekommendera att man googlar på en privat terapeut oxå, och kanske satsar lite mer om man märker att man får ett bättre förtroende för en privat. Ring och tala med dem innan. Det finns fantastiska terapeuter, urkassa och tusentals däremellan.

Kram och lycka till.

• Anonym (Öö)

Eftersom eran historia är full av liknande är det nog inte fråga om ångest för hans del. O att han inte tycker du är snygg nog o less på dig, nej blä du är inte känslig. Vore väl konstigt om du INTE reagerade.

• Mammaledsen

Jag vet inte om jag förminskar det genom att jag säger till mig själv att han söker upp tjejer på instagram och det ät naturligt att man tycker andra är snygga. Vilket det förstås är... Jag kan tycka någon är snygg... Fast inte värd min tid.. Inget intresse för andra... För dem har inte "det där"

Kollar era sambon tjejer på instagram?

Nu fick jag blombud... Det är tredje gången jag får blombud för samma orsak... Ville bara gråta över blommorna... För för mig betyder det inget. Jag är tom och känner mig ful.

• Mammaledsen

Det här kommer också låta fånigt... Men alla tjejer han blir intresserade av har typ mörkt hår och mörka ögon. Jag är blek och blond.

• Anonym (C)

Jag tror det är ett inre tvång för en del män, och för kvinnor också klart. Det funkar som ångestdämpare.
    Mitt ex som det tog slut med 2012, men vi har haft några återfall fram till i höstas, han har alltid haft andra kvinnor på "varmhållning". När vi var tillsammans och jag kanske inte var sugen på sex åkte han iväg och satte på nån annan och luktade nyknullad när han kom hem. När han var tillsammans med sitt barns mor var han otrogen mot henne, när han berättade det för en kompis frågade kompisen om det var ok att hon var otrogen mot honom, men det var det ju så klart inte, men han skulle få vara det mot henne. Nu ringde han mig häromdagen och var grinig för att jag träffat nån. När jag frågade hur många han har haft sen vi gjorde slut så sa han ilsket att "det hör väl inte hit". Jo, det gör det sa jag. Jag har träffat en annan man sen vi gjorde slut, han har haft hur många som helst, jag vet för han berättar det för mig. Han säger att han älskar mig fortfarande, att jag är den han vill ha, men för mig rimmar det jäkligt illa när han faktiskt har nån som han dejtar. Mitt svar var att jag inte har ögon för nån annan än den jag säger mig älska, då blev han tyst.
    Han kan inte vara ensam, och att vara utan sex är katastrof, då måste man ha flera möjliga tjejer på gång samtidigt tydligen. Patetiskt.

• Pkb

Nej min man kollar inte tjejer på internet, inte vad jag vet om iallafall. Skulle han kolla på någon kändis så skulle jag nog inte vara lika brydd som om han sökte upp någon som existerar i hans närhet och som han varit intresserad av. Det är klart man tittar på vackra människor tex på stan, inte så att man sitter och glor men ibland ser man någon och tänker "Oj, vad vacker", det är inte riktigt samma sak tycker jag.

• mrskreiz

TS: Har du läst mitt tidigare svar? Det känns inte så. Det känns som att du är mitt uppe i sorg och frustration, där du inte kan ta till dig av det som är gott. Så länge du är helt nere i det hålet kommer du inte komma någonstans. Varken mot ett avslut eller en nystart. Du kommer bara fortsätta vara helt uppslukad och kidnappad av dina egna känslor. 

Om det här är förstå gången du gråter så ska du göra det. Men om det här är 10:e eller 100:e gången du gråter så måste du ta tag i det.

Du kan inte jämföra din man med min man. Jag kan inte jämföra dig med mig. Jag kan absolut inte jämföra mig med en Ferrari eller en supermodell. Ingen mår gott av jämförelser.  Så sluta jämföra dig själv mot tjejerna han tittat på och sluta jämföra din man mot andra partners på FL.
    Du måste leva i din relation. Din man måste få vara den han är, du måste få vara den du är. Men ni måste både - självklart - respektera varandra.

Om du får blommor visar det på att han åtminstone vill vara nära dig. Om det är för att dämpa sin egen ångest eller av uppriktigt kärlek vet inte jag. Men det betyder att det finns en grund att stå på. Ta ansvar för er relation - om inte minst för ert barn - och sök hjälp. 

• Mammaledsen
    mrskreiz skrev 2016-03-01 11:07:40 följande:

TS: Har du läst mitt tidigare svar? Det känns inte så. Det känns som att du är mitt uppe i sorg och frustration, där du inte kan ta till dig av det som är gott. Så länge du är helt nere i det hålet kommer du inte komma någonstans. Varken mot ett avslut eller en nystart. Du kommer bara fortsätta vara helt uppslukad och kidnappad av dina egna känslor. 

Om det här är förstå gången du gråter så ska du göra det. Men om det här är 10:e eller 100:e gången du gråter så måste du ta tag i det.

Du kan inte jämföra din man med min man. Jag kan inte jämföra dig med mig. Jag kan absolut inte jämföra mig med en Ferrari eller en supermodell. Ingen mår gott av jämförelser.  Så sluta jämföra dig själv mot tjejerna han tittat på och sluta jämföra din man mot andra partners på FL.

Du måste leva i din relation. Din man måste få vara den han är, du måste få vara den du är. Men ni måste både - självklart - respektera varandra.

Om du får blommor visar det på att han åtminstone vill vara nära dig. Om det är för att dämpa sin egen ångest eller av uppriktigt kärlek vet inte jag. Men det betyder att det finns en grund att stå på. Ta ansvar för er relation - om inte minst för ert barn - och sök hjälp. 

Du verkar se situationen på ett väldigt bra och rimligt sätt. Glad över dina båda svar. Jag förstår att det skulle vara bra för mig och vårt förhållande om jag hade ett liknande tankesätt... Önskar jag var mer säker i mig själv... Tyvärr har jag dåligt självförtroende pga många svek i tidigare relationer också och att min nuvarande sambo tittar upp snygga tjejer. Det får mig att känns mig otillräcklig och jämföra mig hela tiden...

Som du märker är jag uppslukad i en sorts sorg, har gråtit sedan fredags och frågat vad som inte "räcker" med mitt utseende.

Jag satsar mycket pengar på kläder, produkter, behandlingar för att duga.

Jag vill helst att han aldrig skulle kunna tycka någon är snygg osv. Helt omöjligt.

Nu när vi går genom det här hemma så vill ju jag att han ska lova att inte titta på snygga tjejer... Inget löfte jag säger... Men det är helt orimliga grejer jag önskar för min säkerhet...

Han har sagt att han tycker om mörka tjejer och här är jag blek och motsatsen...
  • mrskreiz
    Mammaledsen skrev 2016-03-01 11:21:56 följande:
    Du verkar se situationen på ett väldigt bra och rimligt sätt. Glad över dina båda svar. Jag förstår att det skulle vara bra för mig och vårt förhållande om jag hade ett liknande tankesätt... Önskar jag var mer säker i mig själv... Tyvärr har jag dåligt självförtroende pga många svek i tidigare relationer också och att min nuvarande sambo tittar upp snygga tjejer. Det får mig att känns mig otillräcklig och jämföra mig hela tiden...

Som du märker är jag uppslukad i en sorts sorg, har gråtit sedan fredags och frågat vad som inte "räcker" med mitt utseende.

Jag satsar mycket pengar på kläder, produkter, behandlingar för att duga.

Jag vill helst att han aldrig skulle kunna tycka någon är snygg osv. Helt omöjligt.

Nu när vi går genom det här hemma så vill ju jag att han ska lova att inte titta på snygga tjejer... Inget löfte jag säger... Men det är helt orimliga grejer jag önskar för min säkerhet...

Han har sagt att han tycker om mörka tjejer och här är jag blek och motsatsen...
    Vad glad jag blir att du uppskattar mitt svar och ändå kan se essensen i det. Jag vet att det jag säger är inte lätt. Det verkar som att du är som sagt, helt i ditt hål. Jag tror att även om han nu skulle lova att inte titta på andra tjejer (vilket absolut inte är ett oresonligt krav) så skulle du bara må marginellt bättre. Sveket skulle sitta kvar. Det onda skulle sitta kvar. Det du behöver är en tidsmaskin, och det enda sättet att komma i närheten av en tidsmaskin är att börja jobba med er relation. 

På sikt ska du även börja jobba med dig själv. Men om det är svårt att jobba med sin relation så är det minst lika svårt att jobba med sig själv. Fördelen är att båda arbetena på sätt och vis arbetar med varandra. När du mår bättre, så kan din relation må bättre, och vice versa.

Utan att ens ha sett dig så törs jag svära på att du är en fantastiskt fin människa. Du är vacker och unik. Så fin! På utsidan, men inte minst på insidan. Vi som är lite trasiga, vi är som allra finast, för vi är unika och vi är oss själva. 

"Att va' söta men lika som bär, vad e det å ha"...

... 

Får jag ge dig ett väldigt vågat råd, är att när din sambo kommer hem ikväll så går du fram till honom och ger honom en stor kram. När ni kramas så viska till honom "Håll om mig lite längre". Kramas länge, låt värmen komma emellan er. Stanna bara där och njut av er. 
    Börja där. Börja kramas i 30 sekunder varje dag.  (Kramen ska inte leda till sex. Om den gör det så gör det inget, men det är inte meningen med den.)

Jag vet att det låter jättefånigt, men när ni gör det så kommer du märka varför. (Se till att inte släppa för tidigt. Du kommer märka vad jag menar.)

Och om kramas inte funkar alls så har du försökt. Men jag har märkt att en varm kram, som håller ett tag, skapar ett otroligt band av närhet, som är en fin början på alla samtal tillsammans. Oavsett om samtalet är stort eller litet.
Svar på tråden Sambo söker efter andra tjejer, jag blir förkrossad