• EMCW

Intermittent anställning.. vad gäller i min situation?

Jag är anställd på ett företag där vi är totalt 6 pers som jobbar inom handel. På mitt anställningsavtal står det "Anställningsform: Tidsbegränsad anställning vid varje angiven period enligt bilaga".
    Jag får ett schema för 2-3 veckor framöver, där jag skriver på för dessa dagar jag blivit tilldelad. Ibland får jag schemat för 1-3 månader framöver men det är ändå först när jag skrivit på dessa som avtalet börjar gälla. (vilket är 2-3 veckor innan angiven period) Jag har med andra ord en intermittent anställning vilket inte är säker anställning. Jag har inga fasta timmar men jobbar mellan 10-30 timmar i veckan, vilket ändå är rätt mycket.

Jag kan med andra ord lika gärna få 0 timmar en månad ifall jag inte skulle behövas.Jag vet heller inte hur det ser ut längre fram, även om jag vet att jag kommer få jobba mycket i sommar osv. (muntligt)
    Hur som helst är jag 3e man på detta företag, och de andra 3 som jobbar jobbar ännu mindre än mig för företaget vill ge mig timmar så jag ska hålla mig flytande. 

Nu har jag bestämt att jag och min sambo ska åka på semester hösten 2016 i 3 veckor. Det är om 7 månader alltså. I och med att jag inte vet hur jag kommer jobba / om jag ens är kvar på företaget då (eftersom mitt avtal inte sträcker sig så långt) så har jag låtit bli att ta upp det med chefen då det är lång tid kvar och att jag anser att jag med denna typ av anställning har rätt att tacka nej till arbetspass under den tiden jag är borta. 

Förra veckan får jag reda på att chefen säger att han ska på semester samma period, och han har säkert tänkt att jag ska jobba då så han kan åka iväg. Jag sa inget om mina semesterplaner då utan fick mest en chock. Ligger ute med cirka 35.000 kr så kan inte avboka ect.

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Jag bör ta upp det med chefen för att visa mig lojal, men han kan ju inte påverka mina semesterplaner då jag bara är anställd på papper 2 veckor framåt. 

Hur ska jag gå till väga för att sköta detta så smooth det går? Vad har jag för argument? Kan tillägga att denna chef är rätt hård så måste stå på mig med mina rättigheter. 

Mvh Mange

• Svar på tråden Intermittent anställning.. vad gäller i min situation?
  • Gladskit

Precis som du säger så föreligger inget anställningsförhållande er emellan under tiden du inte är schemalagd. Utöver det som är överenskommet och klart är han fri att ta in någon annan vikarie på samma sätt som du är fri att tacka nej till jobb hos den här arbetsgivaren eller jobba någon annanstans.
    De erbjuder dig pass som du tackar ja eller nej till.
    Vad du ska göra i höst har de inte med att göra alls, och hade du blivit erbjuden pass denna period hade du tackat nej, eller hur.

Så det är nog mer en social grej, för att bibehålla en bra relation. Att tala om på ett så bra och konkret sätt som helst att du trivs, du jobbar, du ställer upp osv men att den här perioden kommer du inte att kunna ta några pass alls eftersom du har valt att förlägga din semester till dessa veckor. Sen att det krockar är givetvis olyckligt men du har ingen möjlighet att boka om detta nu.

Det är ju både fördelen och nackdelen med att ha anställning med timlön, du är fri att vara "ledig" när som helst. Men kan också hamna i en situation där du blir erbjuden pass precis under en period då du faktiskt vill vara ledig och måste tacka nej. Medan en person som har månadslön bara har x antal dagar semester till sitt förfogande och måste jämka mer med övrig personalgrupp, semester ska förläggas enligt lagar och avtal osv.

Svar på tråden Intermittent anställning.. vad gäller i min situation?