• ladymandy

Min älskade kise bara föll ihop och dog igår :(

Min älskade kise dog helt plötsligt igår. Jag vaknade av att han låg bredvid mig och kelade och spann som vanligt, sedan började han hosta lite som om det var en hårboll på väg (inget ovanligt). För att undvika att få en spya eller hårboll vid huvudkudden flyttade jag på honom lite. Han krampade och hostade (som han iof brukade göra när det var en hårboll på väg). Men efter ett tag märkte jag att han höll på ovanligt länge och verkade få svårt att andas. Plötsligt faller han ihop, benen orkar inte bära honom. I panik håller jag upp honom och försöker ställa honom upp på golvet, men han bara trillar ihop med hela kroppen, och med ansiktet mot golvet. Min älskade misse. Jag grips av sådan panik, letar efter telefonen för att ringa veterinär, men kastar bort den när jag inser att det är för sent. Jag håller honom, skakar om honom, försöker trycka på hans mage och banka på hans rygg (fått för mig att han har satt någonting i halsen). Men min lilla älskling gör bara ett litet gnällande ljud ifrån sig, och sen blir han helt stel i alla muskler, som om han får ett krampanfall (kanske var något slags dödsryck). Hans ögon är öppna och munnen med. Han har fått lite fradga i mungipan. Sedan ligger han där på golvet, helt livlös. Min älskade älskade bebis och bästa vän.

Fick sådan panik. Skulle jag ha gjort hjärt- och lungräddning? Vad var det som hände egentligen? Varför dog han? Hur kunde det gå så fort? Vet att han hade haft blåsljud på hjärtat när han varit hos veterinären när han var yngre (fick honom via en kattorganisation), men inget jag kollat upp eftersom att de sa att sådant kan försvinna av sig själv. Och under de två år som han har bott med mig så har han alltid varit pigg, frisk och glad. Kan det vara HCM? Läste att det fanns något som hette så. Han blev bara 4 år gammal..Gråter

Någon som varit med om något liknande? Gråter och gråter och behöver typ läsa andras katt-historier för att känna tröst. Vet inte hur jag ska ta mig igenom det här. Älskade honom som en familjemedlem. Det var bara han och jag varje dag..

• Svar på tråden Min älskade kise bara föll ihop och dog igår :(
  • Anonym (Förstående)

Hej! Så tråkigt att höra!!! Min katt är också min bästa vän och kan tänka mig vilken sorg du känner. Har tyvärr inga råd om vad som hände med din kisse. Kram!!!

• Teresa 914

Min kusins ena katt dog också knall o fall, det var nåt med hjärtat. Han var bara två då han dog

Beklagar sorgen

I en krissituation är det inte lätt att veta vad man ska göra, det där gick ju dessutom så snabbt. Försök att tänka att du ändå gjorde nånting, det bästa du kom på just då. Var snäll mot dig själv. Med kusinens katt hade inget hjälpt, hjärtat var så skadat.

• Anonym (Liten)

Låter som plötslig hjärtdöd. Typ medfött hjärtfel. Du hade nog inte kunnat göra mycket åt det.

Men vilken otrevlig upplevelse :/

• Harvester

Rör sig nog om akut hjärtsvikt/blodpropp. Kan absolut bero på HCM. Om han inte var väldigt liten när man hörde blåsljudet brukar det inte växa bort.

Beklagar sorgen och din hemska upplevelse!

• catma

Nu har det hänt mej också igår min älskade katt bara föll ihop och dog.Kunde ingenting göra gjorde precis som du och tänkte likadant .Visste inte om han satt i halsen eller .. Nu tycker jag att jag har svikit honom som inte gjorde hjärtmassage med nosinblås.Nu försent vet jag hur man gör .Han var bara 5 år och 7 mån. Trösten är att det gick fort och att jag lärt mej av det .Vet inte ännu om han hade HCM.Den kissen är saknad ??

• Harvester
    catma skrev 2016-10-05 10:35:59 följande:

Nu har det hänt mej också igår min älskade katt bara föll ihop och dog.Kunde ingenting göra gjorde precis som du och tänkte likadant .Visste inte om han satt i halsen eller .. Nu tycker jag att jag har svikit honom som inte gjorde hjärtmassage med nosinblås.Nu försent vet jag hur man gör .Han var bara 5 år och 7 mån. Trösten är att det gick fort och att jag lärt mej av det .Vet inte ännu om han hade HCM.Den kissen är saknad ??

Vid såna plötsliga dödsfall hjälper inte hjärt/lungräddning kan du iaf trösta dig med. Du hade inte kunnat göra något!

Förebrå dig absolut inte, sannolikt hade man inte ens kunnat hindra det om du var på intensiven på ett djursjukhus. Sviktar hjärtat så gör det.

Beklagar verkligen! Måste ha varit fruktansvärt! ????
Svar på tråden Min älskade kise bara föll ihop och dog igår :(