• Allex

Var det ett missfall?

Hej!
    Jag ser att det finns många trådar om detta så varför starta en ny? Jo - för att jag undrar om mitt blödande verkligen var ett missfall. Omöjligt att svara på men jag skulle ändå vilja ha lite hjälp att tolka det.

I tisdags (för en vecka sen) kom det ljusrosa flytningar. Senare på kvällen gick de över till bruna flytningar och sen kom det blod. Inte alls mycket, behövde inte byta binda på hela dagen och inte heller på natten. Jag kände ingenting, ingen smärta eller så. Onsdagen kom och det blödde vidare, fortf ingen smärta och inte alls i några mängder. På natten mellan onsdag o torsdag så krampade det på rätt mycket. Ganska regelbundet, kunde räkna till ca 1,5 min emellan varje kramp. Det höll på i ca 1½ timme och då tog jag 2 alvedon och det onda klingade av och jag somnade. På hela natten bytte jag binda 2 ggr, så det kom inte mycket blod men ändå mer än vid en vanlig mens. Det kom en del levrade klumpar men inte speciellt stora. Vissa klumpar kom när jag satt på toa, så det är svårt att veta den exakta storleken på allt som kom. Jag skulle på torsdagen gå in i vecka 11. Jag har sen dess blött lite grann.... typ som en lättare mens. Men de senaste 2 dagarna har det varit lite ljuuuuusrosa bara.... Mina andra graviditetssymptom såsom illamående klingade av för kanske 2-3 veckor sen. De otroligt ömma brösten har verkligen gått ner, de är inte spända som ballongen som de var för ca 2 veckor sen. Det finns en viss ömhet kvar i dom och ibland tycker jag att det drar i dom lite. Tog ett gravtest idag - en vecka efter de första tecknen på ett missfall. Det visade positivt. Min BM sa att jag skulle testa efter 2 veckor - men nu testade jag ändå. I förrgår - då kände jag att det "drog" lite där nere.. det gjorde inte ont.. utan det drog lite så där som det gjorde i början av graviditeten.

Frågan är nu - har jag haft ett mf? Jag är lite osäker på det - dels för att graviditetstestet fortfarande var så positivt (fick utslag direkt, behövde inte vänta alls länge). Jag har "dragningar" i de nedre regionerna, precis som om att livmodern växer. Jag har inte blött så mycket som jag antagit man gör vid ett mf. Vecka 11 - det känns som det är en hel del som ska ut och det känns inte som det kommit ut så mycket som motsvarar ett mf. Jag har inte superömma bröst, men det är inte helt borta.

Är jag ute på hal is och önskar nåt som inte är möjligt eller är det ett solklart missfall?

• Svar på tråden Var det ett missfall?
  • Fia 28

Det låter som ett missfall. Testen kan visa positivt i flera veckor efter missfall.

• Allex
    Fia 28 skrev 2016-03-01 14:29:57 följande:

Det låter som ett missfall. Testen kan visa positivt i flera veckor efter missfall.

Ja - suck - jag inser det mer o mer.... Men... man läser ju  om de där som blöder mycket och sen .. var det inte missfall.....

Man drar gärna i de där halmstråna.

Vad är det som (tycker du) talar för missfall.... är det att det krampade.... är det att ömheten i brösten gått ner... en kombination...?
  • Fia 28
    Allex skrev 2016-03-01 14:47:38 följande:
    Ja - suck - jag inser det mer o mer.... Men... man läser ju  om de där som blöder mycket och sen .. var det inte missfall.....

Man drar gärna i de där halmstråna.

Vad är det som (tycker du) talar för missfall.... är det att det krampade.... är det att ömheten i brösten gått ner... en kombination...?
    Hela grejen med illamående som försvann, blod med klumpar och krampandet som kom med nån minuts mellanrum. Det låter precis som mitt missfall i julas.
  • Anonym (A)

Låter som det... Om det är så kommer gravtestet visa negativt om 4-6 v

• Allex
    Anonym (A) skrev 2016-03-01 15:27:46 följande:

Låter som det... Om det är så kommer gravtestet visa negativt om 4-6 v

4-6 v! Jisses! Min BM sa att jag skulle testa igen om 2 veckor, alltså nästa vecka.
  • Allex
    Fia 28 skrev 2016-03-01 15:02:58 följande:
    Hela grejen med illamående som försvann, blod med klumpar och krampandet som kom med nån minuts mellanrum. Det låter precis som mitt missfall i julas.
    Okej - tack! Jag kände att jag behövde lufta mina tankar och ja.... jag får helt enkelt acceptera det som hänt...
  • Fia 28
    Allex skrev 2016-03-01 15:35:42 följande:
    4-6 v! Jisses! Min BM sa att jag skulle testa igen om 2 veckor, alltså nästa vecka.
    Det låter lite snabbt. Min efterkontroll gjordes efter 6 veckor.
  • Anonym (A)
    Allex skrev 2016-03-01 15:35:42 följande:
    När jag fick ett missfall skulle jag ta ett efter 4 v iaf :)
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2016-03-01 17:07:22 följande:
    När jag fick ett missfall skulle jag ta ett efter 4 v iaf :)
    Och om det var pos då skulle jag vänta 2 v till
  • Allex

Ja - hmmm - vad jag läst på nätet så här nu efteråt är att det kan dröja många veckor. Undrar varför hon sa 2 veckor?!

Den där känslan att det "drar" lite där nere har inte försvunnit på hela dagen och nu på kvällen har jag kännt en mer ömhet i brösten, inte mycket, men så pass att jag iallafall reagerade. Kanske är hormonerna som spökat? Finnar har även blåssat upp.... ett helt gäng i ansiktet... inte alls trevligt!

• Anonym (två missfall)

Jag har varit med om två missfall inom loppet av 6 månader. Det första hade jag inga smärtor alls, men blödde floder. Var i vecka 13-14, men fostret hade dött i vecka 8 någon gång och tillbakabildats. Fick hur många återbesök som helst för att kontrollera hur mycket som var kvar. Blödde ut en hel del i slutet av vecka 12-13 och resten kom en vecka senare, med massa klumpar. Du kanske fortfarande har endel kvar?

Blödningen kan nog variera för jag fick missfall igen nu här i förra veckan (med fruktansvärda smärtor!) som aldrig tycks ta slut och då var jag bara i vecka 4. Kanske har med hur mycket slemhinna man byggt upp? Är inne på min 6:e dag nu med kraftiga blödningar och det kommer fortfarande klumpar. Testade inte något vid första missfallet eftersom jag fick det bekräftat via vul och denna gången upptäckte jag missfallet genom att testerna blev svagare dagarna efter BIM.

Vet att hoppet är det sista som lämnar en, men tyvärr låter det ju som att du hade ett missfall :/ Beklagar sorgen,

• Fia 28
    Allex skrev 2016-03-01 20:50:31 följande:

Ja - hmmm - vad jag läst på nätet så här nu efteråt är att det kan dröja många veckor. Undrar varför hon sa 2 veckor?!

Den där känslan att det "drar" lite där nere har inte försvunnit på hela dagen och nu på kvällen har jag kännt en mer ömhet i brösten, inte mycket, men så pass att jag iallafall reagerade. Kanske är hormonerna som spökat? Finnar har även blåssat upp.... ett helt gäng i ansiktet... inte alls trevligt!

Jag fick värsta akneutbrottet jag haft på åratal efter mitt missfall. Ömheten i brösten tog längst tid innan det försvann. 
  • Allex
    Fia 28 skrev 2016-03-02 08:46:39 följande:
    Jag fick värsta akneutbrottet jag haft på åratal efter mitt missfall. Ömheten i brösten tog längst tid innan det försvann. 
    Jaha - ja - det är inte kul alls med akneutbrott. Man antar att det beror på ens hormoner och därför spelar det ju ingen roll hur mycket man tvättar ansiktet....  det är bara att härda ut tills hormonerna är okej igen.

Det ljusrosa fortsätter.... Trök. Jag tror jag ska köpa mig ett Clearblue digitalt graviditetstest till nästa vecka, när det gått 2 veckor. Det är en veckoindikator på den, vilket borde då mäta halten av hcg. Då kan man iallafall få en liten indikation på hur snabbt/långsamt hcghalten går ner. Jag har dock mer ömhet i brösten idag - men det kan ju såsom det är med acnen beror på att hormonerna (både östrogen och progesteronet) är i lite obalans nu... Bara att låta kroppen läka.

Jag kontaktade Kvinnokliniken för att få ett vul så att de kan kolla att allt är borta. Jag har ju inga stora problem så de satte upp en tid den 22 mars! Det är ju om 20 dagar! Men - jag antar att dels pga att jag inte har stora blödningar eller andra problem så vill de väl ge kroppen tid att "läka" innan de tittar. Det var tydligen vanligare förr att man kom in snabbare på efterkontroll.... men nu litar man på att kroppen sköter detta själv. 

En fråga... visst är det så att ältester har svårt att skilja på hcg och lh? Hcg som ökar vid graviditet och Lh som ökar när äl är på gång. Nästan ingen ide att kolla med ältest då - utan mer lita på sekret och tempning kanske?
  • Anonym (Jenni)

Hej, nu har det gått ett tag så vet inte hur det gått för dig men jag ville bara berätta att när jag var i v 9 så fick jag åka in till gynakuten pga en störtblödning,

Från ingenstans så bara forsade de blod, rött och färskt rakt igenom byxor och bindor och allting, efter 20 min så kom även krampaktiga starka smärtor så att ja va tvungen att stanna säkert 20 gånger på 100 meter. Sen började de komma småklumpar(mini) o sedan flera timmar senare vart blodet ljusare o ljusare o mindre. Men fortsatte som brunröda flygningar i närmare en vecka

Hjärtat slog för fullt när dom kollade på gynakuten o de va ingen fara ?

Så man kan ha ont och blöda mer än måttligt utan att det är nån fara.

• Allex

Hej Jenni! Tack för att du skrev om det du upplevde. Det har nu gått 3 veckor sen jag började blöda - jisses, känns som om det gått mycket längre tid! Jag har sen några dagar bakåt fått negativt på gravtester, mina ömma bröst är normala, min mage (den lilla jag hann få) har gått tillbaka. Jag är definitivt inte gravid mer Men, tack för dina ord. Det är tydligen vääääldigt olika för olika kvinnor hur ett missfall är.

Svar på tråden Var det ett missfall?