• desperatehousewife

någon som opererat bort en Senskideganglion i fingerleden? cysta i fingerleden.

Hejsan. hittade för flera månader sedan en knöl i leden i långfingret ner mot handflatan som ej ömmade eller va särskilt oroväckande, så gick några veckor och jag började känna av denna knöl mer och mer så tog nu tag idet och sökte hjälp på vc, visade sig vara en Senskideganglion, ledvätska som läckt ut och skapat en cysta som nu kommer opereras bort, är det någon som gjort denna op? har men ont länge? stort förband? gips? sjukskriven? är just nu mammaledig och ensam med 2 barn på veckorna så blir tvungen att planera om mannen kommer behöva vara hemma för vet inte hur rörlig men är efter denna op. jätte tacksam för svar! 

• Svar på tråden någon som opererat bort en Senskideganglion i fingerleden? cysta i fingerleden.
  • Anonym (Jo)

Jag hade ett ganglion på ovansidan av min hand. Det gick bort av sig själv. Tog några månader.

• Tyret1501

Har opererat ganglion på ovansidan av handen med. Den satt förjävligt så att min hand nästan gick ur led när jag stödde den på fel sätt. Det tog ca 3 månader innan handen hade läkt och kunde användas som vanligt. Då hade knölen redan växt tillbaka.

I dagsläget så kommer den och så försvinner den ibland. Ibland försvinner den gradvis och ibland med en smäll (gör svinont). Vad jag vill komma fram till är att: en operation är alltid en risk - något kan gå fel i fingret, det ska läka, det kan bli infekterat osv. Och just ganglion har en tendens att komma tillbaka. Så gör inte operationen om du inte känner att den förhindrar dig i vardagen. Speciellt med barn! Skitkrångligt (om man har småbarn iallfall)

Lycka till ts! :)

• desperatehousewife
    Tyret1501 skrev 2016-03-01 20:12:24 följande:

Har opererat ganglion på ovansidan av handen med. Den satt förjävligt så att min hand nästan gick ur led när jag stödde den på fel sätt. Det tog ca 3 månader innan handen hade läkt och kunde användas som vanligt. Då hade knölen redan växt tillbaka.

I dagsläget så kommer den och så försvinner den ibland. Ibland försvinner den gradvis och ibland med en smäll (gör svinont). Vad jag vill komma fram till är att: en operation är alltid en risk - något kan gå fel i fingret, det ska läka, det kan bli infekterat osv. Och just ganglion har en tendens att komma tillbaka. Så gör inte operationen om du inte känner att den förhindrar dig i vardagen. Speciellt med barn! Skitkrångligt (om man har småbarn iallfall)

Lycka till ts! :)

känner smärtan hela tiden och har gett upp hoppet om att den kommer försvinna av sig själv, den ligger ju ju i fingerleden så gör ont när jag bärkassar,byter blöjor är ute med barnvagnen allt som kommer åt så det påverkar en ju jätte mycket å ännu mer nu då man börjat jobba och känner en konstant smärta så fort man tar i något :/ barnen är 1år och 5år... vill bara bli av med knölen smärtan och obehags känslan :/
Svar på tråden någon som opererat bort en Senskideganglion i fingerleden? cysta i fingerleden.