• LHUF

råd om vätskersättning.

Lillkillen på 18 månader har åkt på en riktig förkylning med hosta och feber. Ikväll har han kräkts 2 ggr oklart om det är pga febern eller ngt annat.

Har blandat i ihop vätskersättning och gett han 2 st sprutor med 5 min mellanrum. Men skall jag fortsätta ge under natten om det inte fortsätter? Just nu sover han äntligen eller skall jag ge i sömnen?

Har barn sedan tidigare men har glömt allt sådant här.

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden råd om vätskersättning.
  • modsey

nej det skulle jag inte göra om han inte fortsätter kräkas. Två gångers kräkning utan diarré är inte så farligt ändå.
    Låt han sova!

• LHUF

Han bajsade lite löst mer som slem. Har gett han ersättning under natten. Han har kissat.

Men frågan är om det är förkylning eller magsjuka.. Har inte träffar några andra sedan i fredags..

Skall jag erbjuda mat nu om han vill eller vara ge vätska?

• modsey
    LHUF skrev 2016-03-02 07:49:54 följande:

Han bajsade lite löst mer som slem. Har gett han ersättning under natten. Han har kissat.

Men frågan är om det är förkylning eller magsjuka.. Har inte träffar några andra sedan i fredags..

Skall jag erbjuda mat nu om han vill eller vara ge vätska?

Skulle säga ge honom det han vill ha, vätskan är såklart viktigast. Även om han är förkyld så är det bra för slemmet att han dricker. Undvik mjölk som är mer slembildande.
  • LHUF

Han ville faktiskt ha lite bebissmothie och vitt bröd med smör på. Men ger inte så mkt.. Och så var han törstig.. Ger både vatten och stöttar med lite vätskersättning

• LHUF

Han bajsade löst en stund efter han ätit, så ngt tokigt är det med magen.. Men får väl ge ersättning och fortsätta m snäll mat..

Svar på tråden råd om vätskersättning.