• gladlouise

vi med kolik barn

har inte hittat en enda trad som handlar om kolik.
    Sa nu startar jag en, hoppas nan hänger pa.
    Har en dotter pa 3 veckor som jag tzvärr börjar ana har kolik. KÄnns sa otroligt frustrerande när hon skriker tills hon blir hes varje kväll/natt.
    Hon är helt enkelt otröstlig, igar slutade de med att jag själv satt och grät med henne.
    Har köpt minifom idag. hoppas de funkar. nagon annan som använt minifom??hjälper de?

• Svar på tråden vi med kolik barn
  • lärkis

Vi misstänkte samma med lillan när hon var lika gammal och vi började med miniform. Det tog några dagar men sedan blev det bättre tack och lov. Vi kör också magmassage som de tipsade om på BVC. Nu är hon 2 månader och vi ger fortfarande miniform men tjejen mår bra, lite pruttig i magen bara

• Rebeccaiystad

vi hade också ett skrikbarn trodde det var kolik men det var det inte då ska dom mer eller mindre skrika dygnet runt.miniform använde vi iaf det gav effekt först efter 4-5 dagar ofarligt att använda prova först med 10 dr som står på flaskan var gång hon ska ha mat och typ 10 minuter innan om det går att planera man kan öka dosen på dropparna men vänta tills efter 5 dagar för man måste ge det en chans vi kunde sen sluta med dropparna vid 2 månaders ålder genom successiv nedtrappning.

• Cicci0305

Been there, done that... Min yngsta dotter hade kolik och jag gav henne Minifom. Jag tyckte att det hjälpte, men det tog några dagar så ge inte upp. När dottern skrek som värst så badade jag henne och då blev hon helt lugn. Kolikmassage efteråt och hon var glad en stund. Visst började hon skrika igen efter en stund men både hon och jag fick en liten paus. Vid tre månader gick det plötsligt över men jag höll på med Minifom ett tag till för jag vågade inte tro att det verkligen var över. Om Minifom inte hjälper så kontakta en barnläkare så kan h*n skriva ut några droppar som är starkare än Minifom. En vän som är läkare sa att det finns och att de är, liksom Minifom, helt ofarliga. Men ge Minifomen en chans. Lycka till!

• Keyser

Hörde talas om akupunktur för bäbisar med kolik. Kolla upp det! Killen osm berättade det visste vad han pratade om. Sök på nätet det kan ju vara värt ett försök.

• Kiralves

testa gripe water, funkade jättebra för oss

• mammatill4

min förstfödde var kolikbarn...
    minifom hjälpte inte oss men det finns ngt mer på apoteket(rådgör alltid med bvc) *docidus tror jag det hette, kapslar man öppnar o blandar innehållet i bröstmjölken
    *avstå själv(om du ammar) från ALLA mjölkprodukter
    *kolla in en bra tröskel... fram med barnvagnen o rulla!
    Hej från mig! (Vi fick när det nalkades sova i skift)

• niiile

Köp en pilatesboll!!! Rusta har dem för under 100-lappen!

Lägg barnet på en filt på mage.. givetvis på bollen och börja guppa :) Den funkar ALLTID!
    Det blir en blandning av massage och en sövande effekt..

och för att underlätta och få ut luften kan man även lägga dem på rygg och trycka upp benen mot magen :)

• PippiLottan

ojojoj... minns med fasa hur min tjej, nu 18 mån, skrek ca 18 tim per dygn från det hon var två v fram till 12-13 veckor. Jag trodde jag skulle dö. att jag o sambons förhållande höll fattar jag inte än idag.
    tyvärr har jag inga tips o ge, då vi proade allt o INGET hjälpte. Ibland är det bara så. då får man göra så gott det går. bla låg vi inlagda på barn två perioder, för avlastning.
    det känns tröstlöst just nu, o man kan inte tro det, men det vänder

• juni mor

Usch, jag vet precis vad det är ni går igenom. Gå gärna in och läs i min presentation där det står lite tips. Styrkekramar och det kommer bli bättre.

• gladlouise

ah jag hoppas innerligt att dropparna hjälper, star inte ut att se min lilla älskling grata och skrika sa här. Ucsh. men skall man ge dropparna VARJE güng innan man ammar. för ibland kan det ga tzp en halv timme mellan maltiderna, och om jag da har gett henne droppar en halvtimme tidigare skall jag da ge dom igen da?kanske inte är bra med för mzcket droppar?

• lovelylocks

gladhpuse: frågade min bm det och fick till svar att man kudnde skippa att ge innnan småmåltiderna.

• Madja82

Min son hade kolik,, kändes som vi testade ALLT... det som hjälpte (lite) var 20 minifom-droppar före måltiderna..Sen hände det att vi var ute o gick mitt i natten...

Bebben på mage i vagnen o sen över trösklen lindrade med,,,
    usch det e hemskt med kolik,, kom ihåg att jag höll på att bli knäpp,, men tro det eller ej,, det går över...

Kram, o stå ut

• JagoMellivelli

Läste att en tjej hade skrivit att det är kolik om bebben skriker dygnet runt men det behöver de inte vara. Min bebbe hade kvällskolik och då skrek hon från kl åtta på kvällen till kl tolv på natten, jobbigt och minifom hjälpte inte alls, de som hjälpte för oss var att gå runt med henne och byta ställning hela tiden och ´massera henne på magen..

• Skakis

hem.passagen.se/babysida/spadbarnskolik.htm

Vår dotter hade kolik och skrek ibland upp till 18h/dygn... Vi fick till slut Dicykloverinhydroklorid utskrivet, det hjälpte. Innan det hade vi propvat allt. Akupunktur, massage, mjlökfrikost osv... Det var en jobbig tid men det är sant att man glömmer fort iallafall...

• lollipop25

De flesta barn skriker på kvällarna, det kallas för slentrianmässig kolik, dom e oroliga o lite magknip fast över 90% av alla barn har det. man kan nästan tro att dom har en kl inställd när dom ska börja skrika o när dom ska sluta.

• Jackhund

Akupunktur och minform hjälper oss, jag är inne på min andra lilla skrik och fis gullunge!
    Framför allt skäms inte för att be om hjälp om det finns någon i ditt nätverk som kan gulla lite med ditt barn ett par timmar så att du får sova det gör under med mamma och pappa! De som inte själva har små barn brukar tycka att det är ok att ta hand om en liten skrikis då och då, vi föräldrar lider alltid lite extra med våra barn. Helst skulle man vilja ta det ondå åt sitt barn men eftersom vi inte kan trolla så blir det svårt!

• gladlouise

kul att få så måjnga tips och råd, och höra att man inte är ensam :) tack alla

• Jessica med Seth

Har inte hunnit läsa igenom hela tråden men igår avslutade vi vår akupunkturbehandling på vår son med kolik.
    Har testat ALLT men inget funkade, tillslut mådde jag så dåligt så jag va tvugnen att ringa om akupunktur.

Det va ganska dyrt 200kr/gång o vi gick 7 ggr.
    Man går varje dag i en vecka o man börjar märka skillnad på ungefär 3:de dagen.
    Samtidigt som man börjar får man utesluta allt som han ge bebisen ont i magen.
    ärtor, bönor (alla bönor även soja o kakao) lök, vitlök, kål, broccoli, paprika, majs, linfrö, mycket fiber, kryddor (endast äta salt o peppar) syra rik mat som kethurp, senap, dressingar, ättikainläggningar, frkuter o bär tex apelsiner, äpple, päron, plommon, fikon, juice, nyponsoppa, kiwi, vinbär, jordgubbar, tomater, sylt, saft, vin. nötter kan också ger besvär. godis som lakris, choklad, vingummi o skumbilar.
    ALL mjölk tas bort, även ost, o dold mjölk som torrmjölk, vassel, laktos mm

Man får alltså bara äta rena maträtter som potatis, pasta (ej fullkorn), ris, fågel, fisk, kött men bara kryddat med salt o peppar! Man får bara dricka te, vatten, o någon enstaka kaffekopp o ett glas cola. som bröd får man äta ljkust rostbröd.

Sen efter en veckas behandling när barnet blivit symtomfritt i minst 3 dagar sätter man in mjölk i kosten, i tre dagar. funkar det sätter man in tex ett glas apelsinjuice osv.

av över 300 barn med kolik så va det endast 7 st som det ej hjälpt på.
    www.aqpunktur.se

Svar på tråden vi med kolik barn