Hjälp, soc gör inget!
Situationen är följande; 14 årig flicka har isolerat sig hemma i över ett års tid.
Inte gått till skolan, gått ut alls, inte träffat vänner osv.
Socialen har sedan ett tidigt skede varit inkopplade. Deras insats har varit att få dit mobila teamet/kurator/personal från skolan/resursenhet från soc osv.
Ingenting har hjälp, flickan vägrar att ta kontakt med dessa, dvs insatserna har inte fungerat alls.
Hon missar enormt å man vet inte heller vad isoleringen beror på.
Har länge varit fundersam kring ett omhändertagande men nu känner jag att det inte finns något annat alternativ? Socialen och psykiatrin har bägge misskött sig. Man har inte ens i utredningen gjort medicinsk /psykiatrisk bedömning eller ens en hälsoundersökning. Denna flicka behöver omedelbar hjälp. Insatsen hon fär nu besök av resursenhet 1-2 ggr i veckan är slöseri på allas tid. Och framförallt flickans hälsa!
Har kontaktat IVO och de rådde till anmälan som de ej kan garantera leder till en granskning av fallet. Kontaktat alla på soc utan resultat. De menar på att man inte vill göra ett tvångsomhändertagande och att insatsen som ges nu räcker gott och väl. Andra insatta inom ''hemmasittare'' har berättat att det är otroligt svårt att få till ett omhändertagande, medan IVO är fundersamma kring varför inget LPT eller LVU blivit aktuellt.
Vem ska jag ringa? Vad kan jag göra som anhörig? Kidnappa henne själv? Även prima psykiatri å bup har varit inblandade men de har frånsagt sig ansvar med hänvisning till att de inte kan göra en bedömning då hon låser in sig när de är där Bor ej med flickan men hon är min lillasyster.
De jag kontaktat än så länge är :
-Socialen
-Socialstyrelsen
-Länstyrelsen
-Inspektionen för vård och omsorg(anmälan gjord mot kommunen)
-Skolinspektionen(Anmälan gjord mot skolan)
-Skolan
-Privata aktörer inom psykiatrin
-Prima Barn och ungdomspsykiatri