• Anonym (Oroligsyster)

Hjälp, soc gör inget!

Situationen är följande; 14 årig flicka har isolerat sig hemma i över ett års tid.
    Inte gått till skolan, gått ut alls, inte träffat vänner osv.

Socialen har sedan ett tidigt skede varit inkopplade. Deras insats har varit att få dit mobila teamet/kurator/personal från skolan/resursenhet från soc osv.
    Ingenting har hjälp, flickan vägrar att ta kontakt med dessa, dvs insatserna har inte fungerat alls.
    Hon missar enormt å man vet inte heller vad isoleringen beror på.

Har länge varit fundersam kring ett omhändertagande men nu känner jag att det inte finns något annat alternativ? Socialen och psykiatrin har bägge misskött sig. Man har inte ens i utredningen gjort medicinsk /psykiatrisk bedömning eller ens en hälsoundersökning.  Denna flicka behöver omedelbar hjälp. Insatsen hon fär nu besök av resursenhet 1-2 ggr i veckan är slöseri på allas tid. Och framförallt flickans hälsa!

Har kontaktat IVO och de rådde till anmälan som de ej kan garantera leder till en granskning av fallet. Kontaktat alla på soc utan resultat. De menar på att man inte vill göra ett tvångsomhändertagande och att insatsen som ges nu räcker gott och väl. Andra insatta inom ''hemmasittare'' har berättat att det är otroligt svårt att få till ett omhändertagande, medan IVO är fundersamma kring varför inget LPT eller LVU blivit aktuellt.

Vem ska jag ringa? Vad kan jag göra som anhörig? Kidnappa henne själv?  Även prima psykiatri å bup har varit inblandade men de har frånsagt sig ansvar med hänvisning till att de inte kan göra en bedömning då hon låser in sig när de är där Bor ej med flickan men hon är min lillasyster.

De jag kontaktat än så länge är :
    -Socialen
    -Socialstyrelsen
    -Länstyrelsen
    -Inspektionen för vård och omsorg(anmälan gjord mot kommunen)
    -Skolinspektionen(Anmälan gjord mot skolan)
    -Skolan
    -Privata aktörer inom psykiatrin
    -Prima Barn och ungdomspsykiatri

• Svar på tråden Hjälp, soc gör inget!
  • Anonym (Oj)

Hej. Måste ge dig en stor eloge för ditt engagemang att försöka hjälpa din syster. Min första fråga är vad dom är orsaken till din systers frivilliga isolering? Har något hänt henne som du känner till och som har orsakat henne psykiska problem? Har hon över huvudtaget blivit utredd? Vad jag spontant kan tycka är att hon borde läggas in på en ungdomspsykiatrisk avdelning och bli utredd och få den hjälp hon behöver för att återvända till livet. Vad säger dina föräldrar?

• Anonym (X)

Men var är föräldrarna?

• Anonym (Oroligsyster)
    Anonym (Oj) skrev 2016-03-02 16:51:48 följande:

Hej. Måste ge dig en stor eloge för ditt engagemang att försöka hjälpa din syster. Min första fråga är vad dom är orsaken till din systers frivilliga isolering? Har något hänt henne som du känner till och som har orsakat henne psykiska problem? Har hon över huvudtaget blivit utredd? Vad jag spontant kan tycka är att hon borde läggas in på en ungdomspsykiatrisk avdelning och bli utredd och få den hjälp hon behöver för att återvända till livet. Vad säger dina föräldrar?

Hej, då ingen gör något så försöker jag iafl göra något. Det har gjorts utredning , dock inte komplett- varav att jag anmält kommunen och bråkat en hel del med dom. I utredningen så SKA en hälsoundersökning göras, där hennes fysiska och psykiska hälsa bedöms. Men då hon vägrat kontakt med soc och Bup när de gjort hembesök så har socialen bara ''släppt'' detta VIKTIGA underlag som krävs för att ens kunna besluta vilken insats som är lämplig. Föräldern hon bor i brister i sin föräldraroll och vet inte själv vad hon ska göra i detta fall. Flickan är utåtagerande och drar sig undan även från den förälder och syskon hon bor med. Hon vägrar kontakt med mig(vi har inte bott ihop på tio år.) Det stöd föräldern fått har inte hjälpt och kommer inte att hjälpa. Isoleringen måste brytas genom att flickan tas ifrån hemmet, vilket socialtjänsten vägrar. 
    Man vet inte vad isoleringen beror på, det kan vara ett ihopkok av en mängd olika faktorer- såsom ovana, bekvämlighet, ''tryggt hemma'' osv. Hon är väldigt introvert och blyg och har svårt att få nya vänner. Misstänker även att hon kan ha blivit mobbad för sina glasögon då hon vägrar att använda dessa även nu hemma.. Hon kan även vara knallpsykotisk, eller ha andra psykiska problem- depression eller psykiska störningar- ingen vet, eftersom ingen utrett detta.

Jag kontaktade även polisen idag, men de kan inte göra en handräckning till psykiatrin utan beslut från soc. Känner också att det bästa vore att iafl få iväg henne, så man kan bedömma vad som hänt, vad man måste göra framöver.

• Anonym (Oroligsyster)
    Anonym (X) skrev 2016-03-02 17:17:40 följande:

Men var är föräldrarna?

Föräldern hon bor med vet inte vad hon ska göra, och det stöd hon fått har inte hjälpt situationen något då barnet behöver komma ifrån hemmiljön.
  • Pkb

Jag skulle också fått henne inlagd, någon gång kanske hon börjar prata och kan bli utredd. Om någon på ett kärleksfullt sätt skulle kunna nå fram till henne och förklara att hon kan få hjälp och kommer må bättre bara hon börjar samarbeta. Finns det någon vuxen hon tytt sig till extra mycket i livet? Kanske kan denna person prata med henne?

• Anonym (0o0)

Då hon inte är myndig så varför inte ringa akut psyk å åk in med henne? Berätta hur det står till å att det är akut läge.

• Anonym (Oroligsyster)
    Tow2Mater skrev 2016-03-02 17:31:52 följande:

Vad säger flickan då Du pratat med henne?

ingenting, då hon vägrar kontakt via telefon,sms och när jag åker dit så stänger hon bara in sig.

Funderar på att åka dit med några vänner å ta bort alla dörrar så att hon iafl inte kan gömma sig. Men sedan då?
  • Anonym (Oroligsyster)
    Pkb skrev 2016-03-02 17:31:59 följande:

Jag skulle också fått henne inlagd, någon gång kanske hon börjar prata och kan bli utredd. Om någon på ett kärleksfullt sätt skulle kunna nå fram till henne och förklara att hon kan få hjälp och kommer må bättre bara hon börjar samarbeta. Finns det någon vuxen hon tytt sig till extra mycket i livet? Kanske kan denna person prata med henne?

Det finns tyvärr ingen person i hennes närhet som hon tyr sig till.Hon drar sig även undan från föräldern hon bor med. Hur får jag henne inlagd utan beslut från soc?
    Hon är på tok för stor för att jag själv ska kunna få in henne i en taxi.
    Och som sagt prima och soc är värdelösa, och skyfflar över ansvaret på varandra.
    Och polisen gör inget utan beslut av Soc. Och soc gör inget.

• Anonym (Oroligsyster)
    Anonym (0o0) skrev 2016-03-02 17:45:13 följande:

Då hon inte är myndig så varför inte ringa akut psyk å åk in med henne? Berätta hur det står till å att det är akut läge.

Hur åker jag in med henne om hon vägrar att gå utanför dörren?
    Jag kan inte fysiskt dra med henne och polisen hjälper inte till utan ett beslut.

Svar på tråden Hjälp, soc gör inget!