• Blue113

Frukost?

Vad ger ni era 1 åringar till frukost?

Min son nyss fyllde 1 har ätit välling sedan vi slutade amma på morgon och kväll. Men nu helt plötsligt vill han ej ha välling på morgonen. Testat gröt (olikA sorter) smörgås osv.... Känns som vi testat allt men inget vill han ha på morgonen längre.

• Svar på tråden Frukost?
  • LillaLoppi

Han åt gröt, vill jag minnas.

Så fort han haft kinkperioder med maten, oavsett vilket mål det gällt, så har han fått testa olika plockmatssaker; majskorn, gurkbitar, kokt morot, kokt potatis, ris, klämmisar, kapris, sparris, oliver (KÄRNFRIA!!!), fruktbitar, osv, osv, osv.
    Alltid är det något som funkat. Det ena funkar ena veckan och nästa vecka funkar nått annat.

Testa lite olika saker bara. :)

• Pastella

Har ni testat yoghurt? Om ni har tidigt lunch så går det ju lika bra med en frukt på morgonen.
    Eller en liten plocktallrik med påläggsbitar, brödbitar, morot eller något? Om det uppskattas är det ju ett bra sätt att introducera något nytt litet att lägga på den tallriken man redan är bekväm med tänker jag..

• Milleman

Han fick gröt med blåbärspure oftast! :) BVC sa hela tiden att man inte skulle smaksätta yoghurt och gröt med frukt för att barnet inte skulle vänja sig vid att allt skulle smaksättas. Det tyckte vi var lite fjantigt för vi själv har frukt i både gröt och yoghurt för att få variation. Till barnet valde vi anpassade fruktpureér utan tillsatt socker.

• AnnaElin

Bananpannkakor! 2 ägg 1 banan som mixas och steks i kokosolja. Gott och mättande :)

• Carambolan

Min ena ville helst äta knäckebröd. Med smör på, eller bara torrt.

Den andra åt allt som var kladdigt: yoghurt (helst sån tjock turkisk yoghurt), keso, kräm, fil, mannagrynsgröt...

• MyDestiny

Yoghurt
    Leverpastejskivor
    Frukt i bitar
    Testa olika sorters gröt och bröd?
    Min som åt pulvergröt till 10 mån sen ville han hellre ha vanlig havregrynsgröt
    Ägg i olika former?

• MyDestiny

Kan förresten instämma i att knäckebröd är poppis här med! Läskigt och livrädd att han ska sätta i halsen men han har klarat det utan bekymmer hittills

• milli79

Här har smootie funkat
    Tex yoghurt el kokosmjölk mixat med blåbär/hallon, banan. Sen kan man ha i aw pulver för mer näring. Avocado är nyttigt och gott att ha i en mandelsmör för mer mättnad.

Man kan mixa i bladspenat, acaipulver, lucumapulver, lingonpulver, koriander, ingefära el annat för mer näring. Rawoulver finns bla på bodystore.se.

Annars är det väldigt gott att mixa en avocado (el 1/2) med ett päron. Blir som yoghurt. 

• Blue113

Tack så mycket för alla tips. Ska fortsätta pröva och se vad som faller Herren i smak :)

Svar på tråden Frukost?