6-åring med utbrott
Önskar få lite input och tips.
Har en dotter på 6 år som nu är inne i någon fas, utveckling och tillväxt. Hon får så gott som dagligen utbrott där hon skriker att jag är dum, att hon ska slå mig, att hon inte vill umgås med mig, att hon inte vill ha mig som mamma etc. Senast igår skrek hon så pass att hennes 4 åriga lillebror började gråta. Hon smäller i dörrar och härjar rent allmänt.
För mig är det mycket jobbigt att få höra allt detta, då jag själv haft en mycket ansträngt förhållande till min mamma (hon är död nu) kände mig aldrig älskad, och hon gjorde elaka saker för att spela ut mig mot min pappa.
Jag har lätt att tända till direkt på detta uppförande, men vet att det inte hjälper, hon kan inte rå för dessa utbrott och jag mår jättedåligt efteråt. Så nu klarar jag att andas, lugna ner mig och vara helt lugn och trygg mot henne. Jag frågar henne hur det känns i kroppen, om hon vill ha en kram tills det känns bättre, etc. Jag är lugn, pratar med lugn röst, skäller inte på henne, eller straffar henne genom att ex skicka in henne på rummet. På detta sätt varar utbrotten oftast bara 30 min. Men det är ändå väldigt jobbigt. Vi avslutar alltid med att hon är glad och vi kramas. Sååååå skönt.
Men nu till min fundering, finns det något mer jag kan göra? Jag ser aldrig när utbrotten är på väg, utan det kommer som en blixt, och efteråt är jag helt slut, eftersom det tar otroligt mycket kraft att få höra alla elakheter och ändå stå där lugnt och tryggt och bara finnas till hands. Vad mer kan jag göra för henne för att hon ska känna att jag finns där.
tack på förhand