• Thewi

Att renovera en studenlägenhet

Vi köpte en liten övernattningslägenhet som var otroligt opraktiskt planerad och inte alls funktionell att bo permanent i, och nu håller vi på att planera inför en totalrenovering i vår. 

Tanken är att den ska fungera perfekt som studentlägenhet/ första lägenhet när den är klar. 

Det jag funderar över just nu är köket. När jag själv flyttade hemifrån första gången hade jag en liten kokplatta, bara mikro (ingen ugn), litet kylskåp med bara ett litet frysfack och en liten diskho - totalt ungefär 1 m brett kök. Det var helt vidrigt så i den här lägenheten har vi försökt få in ett fullt kök fast i modell mindre.

Det vore kul att höra lite andra tankar eftersom man lätt snöar in i sin egen lösning. Saker i stil med vad som ni saknade när ni precis flyttade hemifrån (om ni inte hade lyxen att kunna flytta till något stort direkt), något ni hade prioriterat bort för något annat, saker ni aldrig hade klarat er utan osv.  

På min blogg har jag skrivit lite om hur jag tänkt kring valen ( theresewiksten.se/compact-living/compact-living-renoveringen-koket/ ) men jag bifogar en bild här också.

• Svar på tråden Att renovera en studenlägenhet
  • Stårschan

Jag hade mått väldigt dåligt om jag inte haft ett riktigt kök. Det behövde inte vara nytt och flashigt, men funktionellt. Kyl, frys, spis, ugn och hyfsat med skåp.

Det man saknar som student är väl oftast pengar, så hellre enkelt och billigt än top-of-the-line och dyrt...

• Thewi
    Stårschan skrev 2016-03-04 10:50:49 följande:
    Jag hade mått väldigt dåligt om jag inte haft ett riktigt kök. Det behövde inte vara nytt och flashigt, men funktionellt. Kyl, frys, spis, ugn och hyfsat med skåp.

Det man saknar som student är väl oftast pengar, så hellre enkelt och billigt än top-of-the-line och dyrt...

Exakt så tänker jag med. Man har inte råd att gå ut och äta så man måste kunna laga mat vettigt hemma (även om alla inte är intresserade av matlagning)

Vi har inte kollat på dom dyraste varianterna på allt, utan kör väldigt basic och enkelt. Det ska vara fräscht, lättstädat och vi har försökt få in så mycket arbetsyta som möjligt (och samtidigt gjort möjlighet till att tex sätta in större häll och diskho om man vill. Diskmaskin har vi redan - och skulle aldrig klara oss utan, så den får helt enkelt vara kvar. Jag vet att jag hade uppskattat den för 10-15 år sedan när jag flyttade hemifrån:)

För slutprisets skull så tror jag inte det skulle bli någon skillnad om vi valde flashigt - det är nog helt enkelt inget som driver upp priset på den här typen av lägenhet så det är nog bara något vi skulle förlora på ändå.
    Den ligger rätt bra till i Göteborg så vi lär ju få den såld hur vi än gör, men det vore ju kul att få in det som folk faktiskt efterfrågar när vi ändå ska göra om allt.

• Ramborg

Två diskhoar om det går. Det saknade jag jättemycket i min studentlägenhet. Visst, allt var litet men det går ju - men jag vill kunna diska och skölja. Snyggt och modernt med bara en ho, men inte så funktionellt.

42.
  • Thewi
    Ramborg skrev 2016-03-04 11:07:14 följande:
    Två diskhoar om det går. Det saknade jag jättemycket i min studentlägenhet. Visst, allt var litet men det går ju - men jag vill kunna diska och skölja. Snyggt och modernt med bara en ho, men inte så funktionellt.
    vi tänker att eftersom det finns diskmaskin så kändes det dumt att offra så mycket arbetsyta (halva arbetsytan försvinner i så fall, plus att vi måste flytta spisen in mot vänstra hörnet vilket blir trångt om man är vänsterhänt). Det är rätt få saker vi inte kan köra i diskmaskinen och jag gissar att det är få som tycker det är så kul att diska att dom hellre diskar för hand när diskmaskin finns.
  • fjanten

Jag saknade helt klart diskmaskin, så tummen upp för det! Annars så tyckte jag det var drygt att frysen jag hade var så himla liten... Jag ville ju kunna köpa kött o dyl när det var billigt - och sedan frysa - men man fick inte plats med särskilt mycket.

• Thewi
    fjanten skrev 2016-03-04 11:40:52 följande:
    Jag saknade helt klart diskmaskin, så tummen upp för det! Annars så tyckte jag det var drygt att frysen jag hade var så himla liten... Jag ville ju kunna köpa kött o dyl när det var billigt - och sedan frysa - men man fick inte plats med särskilt mycket.
    Ja, jag har också haft samma problem med frysen. Jag brukar göra matlådor och frysa in och det finns aldrig tillräckligt med plats.. I min gamla studentlägenhet så hade jag dessutom bara frysfack och det var ju mest bara igenfrostat .. Nu blir det iaf ett "vanligt" högt skåp med halva kyl och halva frys men helst hade jag velat ha ett högt av varje, men det känns tyvärr inte helt genomförbart här hehe..
  • sportpappa

Har ni tänkt att sälja lägenheten när den är klar eller hyra ut den?
    Om ni ska hyra ut den så vill man ju inte trycka in allt för mycket dyra prylar i den och borde då hoppa över till exempel diskmaskin eftersom det är ni som får stå för eventuella kostnader om något händer. En diskmaskin är trevligt, men absolut inget måste i en studentlägenhet.
    Det är nog samma sak med fullstora kylskåp och frys. Som student eller nyutflugen så är ofta inte matlagning prio 1. Halvskåp är då rätt väg att gå och det behöver inte gå så högt utan kan gärna ha förvaring ovanför. Små lägenheter har oftast väldigt stor brist på förvaring och alla utrymmen är tacksamma.
    Om ni ska sälja så får man fundera på vad som maximerar värdeökningen. Gör det någon skillnad på priset om det finns en diskmaskin eller inte? Jag tror inte att det påverkar priset utan det blir bara en extrakostnad för er. Dock kan det ju vara trevligt om det finns plats att sätta in en diskmaskin.

• Thewi
    sportpappa skrev 2016-03-04 12:01:29 följande:
    Har ni tänkt att sälja lägenheten när den är klar eller hyra ut den?
    Om ni ska hyra ut den så vill man ju inte trycka in allt för mycket dyra prylar i den och borde då hoppa över till exempel diskmaskin eftersom det är ni som får stå för eventuella kostnader om något händer. En diskmaskin är trevligt, men absolut inget måste i en studentlägenhet.
    Det är nog samma sak med fullstora kylskåp och frys. Som student eller nyutflugen så är ofta inte matlagning prio 1. Halvskåp är då rätt väg att gå och det behöver inte gå så högt utan kan gärna ha förvaring ovanför. Små lägenheter har oftast väldigt stor brist på förvaring och alla utrymmen är tacksamma.
    Om ni ska sälja så får man fundera på vad som maximerar värdeökningen. Gör det någon skillnad på priset om det finns en diskmaskin eller inte? Jag tror inte att det påverkar priset utan det blir bara en extrakostnad för er. Dock kan det ju vara trevligt om det finns plats att sätta in en diskmaskin.

vi kommer sälja den och diskmaskin finns som sagt redan så det blir ingen extra kostnad för oss.
    Fullstora kylskåp + frys kommer vi inte ha (om du inte menar så som på bilden). Att ha en frys känns ändå prioriterat eftersom man gärna vill kunna köpa på sig mat när det är billigt och frysa in som student. 
    I det här fallet tror jag inte vi tjänar på att göra oss av med diskmaskinen eftersom vi då måste ha en större diskho (2 st) och alltså förlorar mycket bänkyta. Men det är bara vad jag tror.

• sportpappa

Ok, jag är med.

Den diskhon som är på bilden ser fruktansvärt ynklig ut. Är den verkligen så liten? Det ser inte ut som det går att få ner ens ett normaltstort durkslag i den. Stekpannor kör man vanligtvis inte diskmaskin utan diskar för hand och då är det trevligt att ha en lite större diskho att diska i. Om hon är för liten så kommer det stänka vatten och diskmedel överallt utanför hon.

• Thewi
    sportpappa skrev 2016-03-04 13:16:22 följande:
    Ok, jag är med.

Den diskhon som är på bilden ser fruktansvärt ynklig ut. Är den verkligen så liten? Det ser inte ut som det går att få ner ens ett normaltstort durkslag i den. Stekpannor kör man vanligtvis inte diskmaskin utan diskar för hand och då är det trevligt att ha en lite större diskho att diska i. Om hon är för liten så kommer det stänka vatten och diskmedel överallt utanför hon.

Ja, den är väldigt liten (ca 47x30). Jag var tvungen att mäta vårt durkslag och det går faktiskt i, men vi kanske har ett ovanligt litet:)
    Som jag skrev så vill vi maximer arbetsytan och det är lättare att i efterhand såga ut ett lite större hål och byta diskho än att sätta i för stort och sedan behöva byta hela bänkskivan om det blir för trångt.

Det är väl bara gjutjärn man inte ska diska i maskin, "vanliga" stekpannor går väl bra? Annars har jag misshandlat vår stekpanna ett bra tag nu.. Har man en massa stora gjutjärnsgrytor och liknande som student så är man antagligen ganska intresserad av matlagning och då väljer man kanske inte ett litet kök ändå tänker jag.

Eller är det fler som hellre väljer större ho istället för arbetsyta och i så fall ingen diskmaskin?

• sportpappa

Det går ju att använda köksbordet som arbetsyta också även om det inte är optimalt. I en så liten lägenhet tänker jag att det endast är en person som bor och då blir det ju inte trångt vid arbetsytorna på grund av för många kockar.

Det går ju att lägga skärbräda över diskhon och få en arbetsyta där också. Jag har för mig att jag sett diskho med passande "lock". Vet inte om det kan vara något att kika på. Locket kanske är generiskt.

• Noname00

Köket på bilden ser rätt stort ut måste jag säga, trodde det var ett pentry du skulle renovera.

Jag skulle välja bort en lägenhet framför en annan om den hade minst en bänkdiskmaskin installerad, det gör så mycket, tar en större mängd disk och man får tid till annat har man den så klarar man sig utmärkt med en ho.

Sedan så är det bättre med en bänkspis så att man får ugn än att bara ha plattor, det finns även spisar i fullhöjd med 2 eller 3 plattor.

• daimstrut

Micro och frys! Diskade till och med i handfatet på ett ställe där jag bodde men mikro och mosters ganska frys hade jag mest nytta av. Och du-glöm inte plats för kaffebryggare, med tillhörande eluttag. Även vattenkokare kan va praktiskt att visa upp på en visning!

Svar på tråden Att renovera en studenlägenhet