• Anonym (Orolig)

Jobba på HVB hem trots att man är dömd

Beställde ett utdrag ur belastningsregistret då jag blev dömd för misshandel för många sedan. I utdraget står det misshandel mars 2005, yttrande från kriminalvården mars 2006 och dom mars 2007. Blev dömd till villkorlig dom med samhällstjänst 50 timmar.
    Har sökt arbete på ett HVB hem och har blivit kallad på intervju.
    Kommer jag ha någon chans till arbete trots att jag är dömd? Är det någon som har varit med i liknande situation? Ska jag ge upp hoppet?
    Tycker detta är jätte jobbigt.
  • Svar på tråden Jobba på HVB hem trots att man är dömd
  • Påven Johanna

Ja, det verkar inte finnas några hinder för det eller föreligga någon karenstid mellan gärningen och anställningen. Eller gjorde i alla fall inte 2011. Kanske har ändrat sig.

Klippt ur en tidningsintervju:

Det finns inget förbud mot att anställa en brottsbelastad person. Det finns inte heller någon karenstid som säger att det måste ha gått en viss tid mellan domen och anställningen, upplyser Ulf Linnerhed, inspektör på Socialstyrelsens tillsynsavdelning.

- Men man begår ett allvarligt fel om man vid anställningen inte tar ett registerutdrag. Då kan vi omedelbart stänga verksamheten.

• Anonym (Orolig)
    Påven Johanna skrev 2016-03-04 11:01:47 följande:

Ja, det verkar inte finnas några hinder för det eller föreligga någon karenstid mellan gärningen och anställningen. Eller gjorde i alla fall inte 2011. Kanske har ändrat sig.

Klippt ur en tidningsintervju:

Det finns inget förbud mot att anställa en brottsbelastad person. Det finns inte heller någon karenstid som säger att det måste ha gått en viss tid mellan domen och anställningen, upplyser Ulf Linnerhed, inspektör på Socialstyrelsens tillsynsavdelning.

- Men man begår ett allvarligt fel om man vid anställningen inte tar ett registerutdrag. Då kan vi omedelbart stänga verksamheten.

tack för svaret. Jag måste ta med ett oöppnad kuvert till intervjun. Kommer helklart också tala om detta. tycker detta är otroligt jobbigt fylllegrej på krogen som har följt mig ganska länge. Detta hände mars 2005 men det dröjde till mars 2007 innan jag fick min dom.
  • Anonym (Maria)

Jag har anställt en dömd person (ej HVB, utan vård och omsorg). Personen hade som ung blivit dömd för ringa narkotikabrott. Jag gav den personen en chans. Varför? Jo, för att personen var ärlig samt berättade hur dennes liv såg ut idag kontra då. Så det är mitt tips: var ärlig.

• Anonym (usch)

Nej, jag hoppas verkligen du INTE får jobbet. Ingen dömd har på ett behandlingshem att göra!!! Högst olämpligt!

• Icachefen

Tycker detsamma som ovan. Låt dom icke dömda jobba på sådana ställen så kan du jobba på mindre riskfyllda ställe typ lager eller något. Jag har varit full 100000ggr men aldrig ens krökt ett hår på någon.

• Anonym (tja)

Nej, det finns inget lagstadgat hinder att inte kunna anställa dig, men det är ju knappast troligt att chefen kommer att bedöma dig som lämplig i behandlingsarbete. Även om det "bara" var en fyllegrej så kan man ju isf ifrågasätta hur dels hur ditt förhållande till alkohol ser ut och dels var dina spärrar och gränser går, hur dina värderingar ser ut, mm. Hur skulle du, som själv faller för frestelsen att dricka så mycket att du inte kan kontrollera dig själv och dina handlingar, kunna stötta och hjälpa personer som själva kanske behöver stöd i att själva avstå från just sånt här? Vad är målgruppen? Ungdomar? Ensamkommande flyktingbarn? Någon annan målgrupp?

Svar på tråden Jobba på HVB hem trots att man är dömd