• lindcies

Hur ofta byter ni cykelhjälm?

Det börjar bli vår och idag köpte vi nya hjälmar till barnen. Vi brukar byta ut dem med några års mellanrum, detta eftersom de använts flitigt och man vet inte riktigt vad de är med om på dagarna. 

I alla fall när jag kom hem och såg min och gubbens hjälmar så tänkte jag att jag skall kolla när de är tillverkade, de visade sig vara 5-6 år gammla. De ser trots det nästan nya ut, lite använda (främst de senaste åren) och de försvaras i ett mörkt skåp. De känns som att de ännu håller några år. 

Började ändå fundera här att, när är det riktigt dags att byta hjälm, dvs man vill ju ha en hjälm som skyddar om olyckan är framme. 

Hur gör ni, när byts hjälmarna ut till nya hos er?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni cykelhjälm?
  • Sisisisi

Enligt NTF håller en cykelhjälm ca 10 år, men själv byter jag oftare än så. Är inne på min tredje hjälm på tio år. Nu senast blev det en mips-hjälm. Nästa gång blir det nog en hövding :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • flygrl
    Sisisisi skrev 2016-03-04 19:02:43 följande:

Enligt NTF håller en cykelhjälm ca 10 år, men själv byter jag oftare än så. Är inne på min tredje hjälm på tio år. Nu senast blev det en mips-hjälm. Nästa gång blir det nog en hövding :)

Gäller NTFs rekommendation även om hjälmen inte utsatts för hårda slag under tiden och e i bra skick?
    Varför byter du typ vart 3e år?
    Och så till sist: vad menar du med "hövding? Märke? Hjälmtyp eller vad?

Jag vill veta för även om jag inte haft min så länge kan det va bra och känna till juh
  • Aniiee
    flygrl skrev 2016-03-04 20:52:42 följande:
    Gäller NTFs rekommendation även om hjälmen inte utsatts för hårda slag under tiden och e i bra skick?

Jag vill veta för även om jag inte haft min så länge kan det va bra och känna till juh
    NTFs rekommendation gäller för hjälmar som inte varit utsatta för "våld". OM du vurpar och slår i huvet/hjälmen så ska du byta hjälm på en gång. 
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Sisisisi

NTF:S rekommendation gäller förutsatt att hjälmen inte utsatts för hårda slag under tiden - då byter man självfallet direkt.

Byter nog främst för att jag vill ha en ny och hittar en skönare hjälm till bra kampanjpris :)

www.hovding.se
  • Tipsivips

Min är fem år och jag vill byta snart. Synd, för min nuvarande är så snygg! Men dels börjar den bli lite gammal, dels finns det mips-hjälmar på marknaden nu och då har jag hellre det.

Hövding är en uppblåsbar krage som reagerar på plötsliga rörelser och alltså utlöses vid krock eller fall. Då säger det poof och så har man skydd runt hela huvudet men öppet över ansiktet. Dyr men cool!
Svar på tråden Hur ofta byter ni cykelhjälm?