Atarax mot sömnproblem?
Hej!
Jag har tvillingkillar som är 19 månader.
De senaste 19 månaderna har de varit vakna mellan 10-25 ggr varje natt. Både kortare och längre stunder. De vaknar med jämna och ojämna mellanrum, och utan synbar orsak. Sover även oroligt på dagen.
Vi har ältat detta med BVC, och med BVC-psykologen, fått massor av tips och råd och testat dem alla, utan resultat.
För ca ett år sen fick vi Atarax utskrivet pga eksem och klåda, de slutade klia sig men de sov inte bättre. När eksemen la sig slutade vi med Ataraxen, och märkte ingen skillnad alls vad gällde sömnen.
BVC skickade i höstas remiss till barnmottagningen för utredning ang ev allergier, eftersom inget av det vi försökt har hjälpt. Proverna visade inget, och läkaren tyckte att vi skulle konsultera BVC-psykolog för sömnråd. Men psykologen har inga fler uppslag och skrev därför remissvar till barnmottagningen med önskan om att överväga medicinering. Läkaren skrev då ut Atarax igen, men jag tvekar att ge dem det. Dels pga det känns som att det är för min skull (för jag och pappan är oerhört trötta och slitna), dels för att det känns onödigt att medicinera eftersom jag misstänker att det inte kommer hjälpa mer denna gången än förra.
Är det någon som haft Atarax mot sömnproblem? Hjälpte det? Märkte ni några andra biverkningar?