• varmlanning

v 10 och andfådd

Har en simpel fråga till alla er som befinner er tidigt i graviditeten. Jag har i flera veckor mått illa osv. Men jag har också haft svårt att andas emellanåt. Inte på grund av överansträngning utan det sker oftast när jag sätter mig ner. Det är svårt att liksom få luft. Jag har läst på om andning och graviditet och detta verkar vanligt i slutet av graviditeten. Är det några här som lider av det eller är det något man bör kolla upp?

• Svar på tråden v 10 och andfådd
  • BuoBä

Jag blev superandfådd innan jag ens hade plussat, och det har hållit i sig hela tiden sen. Det är normalt tydligen... 

• varmlanning
    BuoBä skrev 2016-03-04 23:24:32 följande:

Jag blev superandfådd innan jag ens hade plussat, och det har hållit i sig hela tiden sen. Det är normalt tydligen... 

Men alltså även när du bara tar det lugnt? För jag blir ju liksom andfådd i avkopplat läge. Näe jag kollar på film i soffan. Eller om jag lägger mig och gosar med katten i sängen. Sånna vanliga lugna scenarion.
  • MyDestiny

Senare i graviditeten beror andningssvårigheterna på att det helt enkelt är trångt och bebisen trycker undan alla organ i kroppen.

att det är tungt att andas i tidig graviditet är normalt och hör mer ihop med hormonerna och illamåendet skulle jag tro.

• varmlanning
    MyDestiny skrev 2016-03-05 03:45:07 följande:

Senare i graviditeten beror andningssvårigheterna på att det helt enkelt är trångt och bebisen trycker undan alla organ i kroppen.

att det är tungt att andas i tidig graviditet är normalt och hör mer ihop med hormonerna och illamåendet skulle jag tro.

Jo jag förstod varför det blir tungt i slutet av graviditeten men jag kunde inte förstå varför man har svårt att andas även tidigt. Men det verkar ju vara fler som lider så jag kanske inte behöver uppsöka läkare ändå pjuh
  • Anonym (Blodvolym)

Man får också en ökad blodvolym tidigt i graviditeten som gör att man blir lätt andfådd.

• BuoBä
    varmlanning skrev 2016-03-04 23:32:22 följande:
    Men alltså även när du bara tar det lugnt? För jag blir ju liksom andfådd i avkopplat läge. Näe jag kollar på film i soffan. Eller om jag lägger mig och gosar med katten i sängen. Sånna vanliga lugna scenarion.
    Ja, bara att vända sig i sängen kan resultera i en "flåsattack" som om jag hade ansträngt mig massor. Precis som någon annan skrev så kan jag också bli flåsig av att prata längre stunder.

Jag googlade på det och nu hittar jag inte länken, men det hade med hormoner och påverkan på lungblåsorna att göra på något sätt, plus att blodvolymen ökar så det är mer blod som ska syresättas.  

Det ska inte vara farligt att fortsätta träna och anstränga sig, men det är ju inte så kul när det känns som man knappt orkar nåt, så jag har tagit det ganska lugnt. Är i v.40 nu, så förhoppningsvis lättar det snart.
  • Markellusfru

Jag har precis samma problem, jag blir andfådd direkt och svettas av att göra ingenting! Dessutom har jag redan av nån anledning fått ryggont men ska ta upp det med barnmorska å så, även jag är vecka 10! Men då det verkar vanligt blir jag lite lugnare!

• Snuttis2

Blev superlätt andfådd under tidig i min graviditet speciellt mellan v 7-10 ! Sen la det sig lite men märks nu i v 16 när jag anstränger mig!

Du kan vara lugn helt normalt : )

Svar på tråden v 10 och andfådd