• LHUF

6.e dagen med diarré, era bästa tips. rädd för uttorkning.

Sonen är förkyld med öroninflammation och så kräksjuka sedan onsdags. Kräktes bara 3 ggr men lös i magen sedan tisdags.. Inte velat äta på flera dagar men sedan han fick penicillin så har han Velat äta. Försöker trycka i mkt vätska men blir ändå nojjig. Och han börjar ju tröttna rejält att jag tvingar honom att dricka..

Han leker och är pigg så kanske ingen fara men ville bara se hur ni gjort vid diarré...

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden 6.e dagen med diarré, era bästa tips. rädd för uttorkning.
  • AnnaElin

Blåbär är stoppande i alla dess former, frysta, färska torkade, kräm, soppa och puré. Även morötter om de kokas mjuka. Är han pigg och leker är det nog ingen fara. Håll koll på att han kissar och att färgen inte är för mörk.

Kanske är isglass något som han kan få i sig självmant :)

• LHUF

Han är 18 månader. Känns som det aldrig kommer bli bra just nu.. Han bajsa 3 ggr på FM. Ville ha en ljus rostmacka på morgonen, har trugat i vätska sedan 12 nu. Både vätskersättning, saft och lite majsvälling. Han ville inte äta ngn lunch men sedan ville han ha lite kex och lite av min mat.

Nu har han dock inte bajsat sedan kl 12.. Och lekt och varit pigg. Kissandet är dock dåligt med.. Skall ringa 1177 och fråga vad dom tycker man skall göra.

Känns som om man skall få i dom all vätska som behövs får man ju sitta med dom i knät hela tiden.

• Mimmla
    LHUF skrev 2016-03-06 15:54:15 följande:

Han är 18 månader. Känns som det aldrig kommer bli bra just nu.. Han bajsa 3 ggr på FM. Ville ha en ljus rostmacka på morgonen, har trugat i vätska sedan 12 nu. Både vätskersättning, saft och lite majsvälling. Han ville inte äta ngn lunch men sedan ville han ha lite kex och lite av min mat.

Nu har han dock inte bajsat sedan kl 12.. Och lekt och varit pigg. Kissandet är dock dåligt med.. Skall ringa 1177 och fråga vad dom tycker man skall göra.

Känns som om man skall få i dom all vätska som behövs får man ju sitta med dom i knät hela tiden.

När han inte kissat på 12 timmar bör du söka vård. Tycker att det låter som att han ändå fått i sig en hel del men ja, det ÄR ett heltidsjobb att få i dem vätska. Han leker och är pigg...och det gör inte svårt sjuka barn. ????Verkar han torr i övrigt...tänker på slemhinnorna i munnen och huden?
  • sandratjejen
    LHUF skrev 2016-03-06 15:54:15 följande:

Min är likadan han har magsjuka just nu och äter inte heller.
    Han hade även magsjuka för bara några veckor sedan och va lika dan som din är nu.
    Vi höll på i nästan 2 veckor sådär.
    Men majsvälling är bra! Då får han samtidigt i sig vätska.
    Vi körde enbart på de nästan tillslut tills man märkte att magen och han mådde bättre.
  • LHUF

Hon sa bara att ge han det tyckte mest om att dricka, ge salt mat så han blir tvingad att dricka. Skulle ha koll på em nu så han kissar. Annars ge mer vätskersättning under kvällen. Och ge större mängd vätska per gång så han fick leka en stund utan att vi är på honom..

Han dricker normalt inte välling utan mjölkersättning på kvällen.. Men det är ju baserad på mjölk så kanske inte så bra, men det tyckte hon var ok ändå.. Men han har varit stökig på natten med magen så kanske är den som gör det?

• LHUF
    Mimmla skrev 2016-03-06 15:59:13 följande:
    När han inte kissat på 12 timmar bör du söka vård. Tycker att det låter som att han ändå fått i sig en hel del men ja, det ÄR ett heltidsjobb att få i dem vätska. Han leker och är pigg...och det gör inte svårt sjuka barn. ????Verkar han torr i övrigt...tänker på slemhinnorna i munnen och huden?
    Han gråter och det kommer tårar och han har lekt mellan 12-16.

Han dricker ju inte självmant utan får ju ge med spruta.. Hade han druckit självmant så hade han ju fått i sig mer på en gång..men nu har han inte bajsat sedan 12 så nu har han iaf fått behålla den vätska jag fått i honom..
  • sandratjejen
    LHUF skrev 2016-03-06 16:24:51 följande:

Hon sa bara att ge han det tyckte mest om att dricka, ge salt mat så han blir tvingad att dricka. Skulle ha koll på em nu så han kissar. Annars ge mer vätskersättning under kvällen. Och ge större mängd vätska per gång så han fick leka en stund utan att vi är på honom..

Han dricker normalt inte välling utan mjölkersättning på kvällen.. Men det är ju baserad på mjölk så kanske inte så bra, men det tyckte hon var ok ändå.. Men han har varit stökig på natten med magen så kanske är den som gör det?

Ja de kan de ju vara magarna blir ju väldigt känsliga på dom små när dom varit dåliga och våran har väldigt känslig mage.
    Men hur är de med blåbärssoppa tar han de nått?
    Våran vägrar de tyvärr.
    Våran dricker ju normalt välling dock inte majsvälling så vi har fått byta.
    Men ja kör stenhårt på de, nu får han även fruktsoppa. Är väl inte helt optimalt men de är ju iaf både vätska, socker och iaf lite näring i ett.
  • Mimmla
    LHUF skrev 2016-03-06 16:53:48 följande:

Han gråter och det kommer tårar och han har lekt mellan 12-16.

Han dricker ju inte självmant utan får ju ge med spruta.. Hade han druckit självmant så hade han ju fått i sig mer på en gång..men nu har han inte bajsat sedan 12 så nu har han iaf fått behålla den vätska jag fått i honom..

Det låter bra tycker jag. Tror inte att du behöver oroa dig när han orkar hålla i gång på det sättet och inte har fler diarréer än så. Man säger generellt 12 timmar när det gäller urin men sen får man ju använda sitt sunda förnuft också. Låter ju som att din lille kille är på bättringsvägar!
  • modsey

Så långe han leker och är hyfsat pigg och kissar ok ( och det verkar han göra utifrån vad du skriver) så skulle jag inte vara orolig.
    Men absolut ska du fortsätta pytsa vätska. Har han fått prova festis eller att dricka med sugrör? Många barn tycker ju det är lite kul och även om de bubblar samtidigt så får de ju i sig lite vätska.
    Isglass är ju också bra, som piggelin.
    Och vattenmelon att mumsa på.
    Ge gärna också lite salta kex eller salta pinnar att tugga på så blir de mer törstiga också..
    Om inte diarrén ger sig så är kokt morotssoppa ( som man gör på de där köpta morotspuréerna bra att ge då det är stoppande.

Svar på tråden 6.e dagen med diarré, era bästa tips. rädd för uttorkning.