• Fontana

Projektorduk?

Jag tänkte dra igång min gamla diaprojektor för att gå igenom en del gamla familjebilder. Jag har inte längre någon projektorduk utan tänkte sätta upp en vanlig vit kartongskiva 70 x 100 cm framför teven. Så kallad textkartong.

Eller finns det något annat alternativ som är bättre än en vanlig vit kartongskiva, utan att köpa en riktig projektorduk? Det här är ju mer eller mindre en engångsföreteelse och jag vill inte lägga ner för mycket pengar.

• Svar på tråden Projektorduk?
  • Minimalen

Många brukar ta ett vitt lakan. Ev kan du klä in kartongen med det så att du kan ställa den upp.

• UndrandeSökare

Det kanske går att sätta upp ett vitt lakan på väggen och använda som projektorduk? Mangla lakanet eller stryk med strykjärn först så att
    det blir helt slätt.

Lycka till.

• Fontana

Ja, jag tänkte på det sedan: ett vitt lakan på väggen. Det var väl så man gjorde förr. Men jag har nog inga helt vita lakan, och absolut inga manglade eller strukna.

Ett storblommigt påslakan, blir det bra tro? Eller duger det mest till naturbilder?

• Carambolan

Vit rullgardin från ikea vet jag att många kör som budgetalternativ, men det är ju för mer permanent montering.

• Fontana

Tack för förslag och idéer. Jag har googlat lite sedan sist, och Ikeas rullgardin Tupplur verkar vara ett vanligt alternativ. Faktiskt så har jag en tjock plastad rullgardin i sovrummet, men sen gäller det ju att få upp projektorn till lagom höjd. En köksstol ovanpå en flyttkartong borde göra susen.

Sen finns ju Blocket och Tradera också. Det finns en och annan äldre duk billigt där. Kanske kunde man köpa en och skära ner till önskat format? Fästa på en kilram för konstnärsbruk? 

Nä, nu börjar det bli ett projekt av det hela. Kanske bäst att jag lägger mig och vilar. Eller ska jag kanske börja fundera på en stor projektorduk för filmvisning, och kasta ut den gamla 32 tums platt-teven?

Svar på tråden Projektorduk?