• Ermina 159

    någon som äter antidepressiva trots ni e gravida

    Hej skulle vilja bli gravvid och äter fluxetin nu. Tänker trappa ner fluxetinet och sen börja med setralin. Har hört att setralin är oki att äta när man e gravid. E det någon som äter antidepressiva?

  • Svar på tråden någon som äter antidepressiva trots ni e gravida
  • TheKlister1990
    Ermina 159 skrev 2016-03-06 17:18:24 följande:

    Hej skulle vilja bli gravvid och äter fluxetin nu. Tänker trappa ner fluxetinet och sen börja med setralin. Har hört att setralin är oki att äta när man e gravid. E det någon som äter antidepressiva?


    Jag åt fluoxetin hela graviditeten (tappade ner till liten dos) och bytte sedan till setralin inför amning, för det går över ytterst lite i mjölken med setralin. Har även ökat setralinet en aning nu och det har inte vart några konstigheter!
  • TheKlister1990

    Jag fick mitt första barn för tre månader sen :)

    Jag åt 50mg fluoxetin och 50mg av en annan antidepressivmedcin. Slutade med den ena och gick ner till 25mg fluoxetin!

    Det finns forskning på fluoxetin och det skadar inte barnet i magen :) den som kan hända är att barnet är lite extra oroligt efter förlossningen annars inget farligt!

  • Anonym (E)

    Jag är gravid och äter citalopram, det är klart det inte är ultimat men jag mår för dåligt utan den. Jag har trappap ner från 40 mg till 10 mg, önskar jag kunde sluta helt men utsättningsymptomen är för hemska, får "hjärnstötar" och mår skit.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (E) skrev 2016-03-06 21:41:41 följande:

    Jag är gravid och äter citalopram, det är klart det inte är ultimat men jag mår för dåligt utan den. Jag har trappap ner från 40 mg till 10 mg, önskar jag kunde sluta helt men utsättningsymptomen är för hemska, får "hjärnstötar" och mår skit.


    Jag åt 40mg citalopram hela graviditeten, inte ultimat som du säger, men hade inte klarat av att trappa ner. Snarare tvärtom.. Har han i famnen nu, de höll koll på honom 48h efter förlossning bara, men inget hände.
  • Ermina 159

    Känns så skönt att höra att det finns flera som tar medecinen. Om jag slutar ta den under gravidtet vet jag att jag kommer få kraftig ångest. Ooch det vill jag inte.

  • Helen3

    Åt venlafaxin och satte ut den men pga hemska utsättningssymptom satte jag in sertralin 25mg. Är inte gravid men planerar bli :)

Svar på tråden någon som äter antidepressiva trots ni e gravida