Att prata med någon som fräser åt allt man säger
Vad får en människa att fräsa åt någon när man har en diskussion och det är uppenbara missförstånd?
Ska ge två exempel som har hänt med samma person den här veckan.
Båda exemplen gäller en flytt. Så ni förstår dialogen så finns det en stor SUV, två Mercedes varav en A-klass och en skåpbil och då tror man ju att den "lilla" är A-klassen eller hur? Tre bilar sammanlagt alltså.
Han: Vi ska ta lilla Mercan och flytta med.
Jag: Uum, varför tar ni inte SUV:en istället i så fall som det får plats mer i? (Jag tror förstås att dom tänkte flytta med skåpbilen och är förvånad när han säger lilla Mercan.)
Han argt: Vad fan ska vi ta den för?! Vad fan menar du? Det går ju inte!
Jag lugnt: Men det får ju plats mer i den än i lilla Mercedesen. (tänker ju på A-klassen fortfarande eftersom att han sa "lilla Mercan")
Han svarar något argt igen och får mig att tro att jag är dum i huvudet ungefär. Sen går det upp ett ljus för mig att han måste mena skåpbilen och när jag säger det så mumlar han att ja, jo det var ju den han har pratat om hela tiden.
Varför börja fräsa direkt istället för att lugnt säga vilken bil man pratar om och att det måste vara något missförstånd?
Andra samtalet samma vecka fortfarande om deras flytt men nu gäller det ett släp och en bil.
Han: Vi måste ställa ekipaget (med allt flyttgods) på en mataffärsparkering över natten för att det är för stort i bostadsområdet.
Jag: Men ställ det på systerdotterns gård istället som bor i närheten. Mindre risk att det blir stulet där. (jag menar förstås enbart släpet så att dom kan använda bilen för att köra det som behövs)
Han: Ja, det kanske funkar ja men vi måste åka tidigt morgonen efter.
Jag: Ja, det är väl inga problem? Ni ska ju bara hämta det på hennes gård så ni behöver ju inte väcka någon.
Han fräser igen: Men vem fan ska skjutsa oss så tidigt på morgonen och hämta det då?! och några andra mindre trevliga ord fräser han ur sig till mig.
Jag lugnt: Men hallå? Du kan ju koppla av släpet och ta din egen bil dit du ska medans släpet står hos henne så är du inte beroende av någon.
Han: Jaha, ja, jo så kan jag ju göra förstås.
Jag pratar lugnt i exemplen ni fick och han fräser och surar direkt istället för att lugnt ta reda på vad jag menar eller om vi missförstår varann. Jag begriper mig inte på sånt beteende. Varför sprida dåliga vibbar omkring sig när det är så uppenbart att man pratar om eller missförstår varandra? Varför inte bara fråga ett snällt och trevligt: Vad menar du? eller Hur tänkte du? Varför börja fräsa direkt?