Vill bli vegetarian på grund av den vidriga köttindustrin - men hur fasen klarar man av det?
Ska som rubriken lyder försöka mig på vegetarian-biten, och har funderat på det en längre tid, många år nu. Något positivt för min del är att jag ÄLSKAR grönt av de flesta slag utom bönor och lök. Men i mina ögon finns det inget mättande enbart på grönt. En tallrik för mig är gjord på 1 tredjedel kött/fisk/fågel, 1 tredjedel pasta/potatis/mos och en tredjedel grönt. Nu förlorar jag alltså en väldigt viktig tredjedel och undrar hur man ska klara av det i praktiken. För visst är det en vacker tanke, att sluta äta djuren, men man ska ju klara av det också.
Har ju nu kollat runt lite och sett att det finns "kött"färs utan kött. Låter som en toppenidé, framförallt för att "vänja av mig" vid just kött. Om det smakar gott, vill säga. Kommer sakna både köttfärs och kyckling något enormt, vilket är det kluriga. Fisk är ju också enormt gott. Det är också just avsaknaden av dessa som skulle få mig att gå tillbaka till köttätare, om det var så.
Hur startar man? Hur pallar man med det i praktiken? Och är det verkligen en bra sammansättning, och ger den allt man behöver i intag varje dag? Orkar man lika mycket som förrut? Dippar man fullständigt i starten av detta? Frågorna är många. Hjälp mig! :)