• BlackFlyingBird

Vill bli vegetarian på grund av den vidriga köttindustrin - men hur fasen klarar man av det?

Ska som rubriken lyder försöka mig på vegetarian-biten, och har funderat på det en längre tid, många år nu. Något positivt för min del är att jag ÄLSKAR grönt av de flesta slag utom bönor och lök. Men i mina ögon finns det inget mättande enbart på grönt. En tallrik för mig är gjord på 1 tredjedel kött/fisk/fågel, 1 tredjedel pasta/potatis/mos och en tredjedel grönt. Nu förlorar jag alltså en väldigt viktig tredjedel och undrar hur man ska klara av det i praktiken. För visst är det en vacker tanke, att sluta äta djuren, men man ska ju klara av det också.

Har ju nu kollat runt lite och sett att det finns "kött"färs utan kött. Låter som en toppenidé, framförallt för att "vänja av mig" vid just kött. Om det smakar gott, vill säga. Kommer sakna både köttfärs och kyckling något enormt, vilket är det kluriga. Fisk är ju också enormt gott. Det är också just avsaknaden av dessa som skulle få mig att gå tillbaka till köttätare, om det var så.

Hur startar man? Hur pallar man med det i praktiken? Och är det verkligen en bra sammansättning, och ger den allt man behöver i intag varje dag? Orkar man lika mycket som förrut? Dippar man fullständigt i starten av detta? Frågorna är många. Hjälp mig! :)

• Svar på tråden Vill bli vegetarian på grund av den vidriga köttindustrin - men hur fasen klarar man av det?
  • Lena

Börja med att lära dig äta baljväxter. Då får du proteinet så du blir mätt.

• nnnnnnnn

Vi har valt att äta mer vegetariskt och sen enbart äta KRAV-märkt kött från en gård nära oss, där vi vet hur djuren har det, djuren går fritt i skogen och har mycket hängivna ägare.
    Sen äter vi även fisk som är MSC-märkt och ekologiska ägg från höns som får fritt på riktigt som hönsen levde förr.

Det känns inte OK att köpa något mystiskt halvfabrikat, bara för att det är vegetariskt.

• Tecum

Det är bara masochister och andra självplågare som blir vegetarianer för att kunna känna sig heliga och hacka på sin omgivning. Lägg ner projektet och fortsätt äta kött och fisk. Det finns olika slags märkningar för kött som är från djur uppfödda på etiskt och naturligt sätt. Dessutom finns viltkött att få tag i som kommer direkt från naturen. Varför ska man späka sig i onödan?

• Anonym (gurka)

Som personen ovan säger: Lär dig att äta baljväxter. Man kan lära sig att uppskatta och t.o.m. älska mat som man ogillar i dag, det handlar mest om att vänja sig. Jag avskydde t.ex. broccoli och svamp tills för några år sedan och nu äter jag det hela tiden.

Om du tycker att baljväxter smakar illa, börja med att smyga in dem i maträtter eller tillaga dem (ät dem inte bara som de är). Du kan t.ex. testa att göra hummus eller hummusliknande röror på olika baljväxter, du kan slänga ner lite linser i en gryta eller mixa ner dem i en soppa tillsammans med en hel hög andra grönsaker.

Det finns också en hel del "låtsaskött" som kan vara bra, särskilt i övergången när man är van vid just den klassiska tallriksmodellen. Mina förslag är Anammas sojafärs och deras schnitzel, Hälsans köks vegobullar och allt från märket Oumph.

Hämta inspiration på internet. Innan jag blev vegetarian lade jag ner väldigt mycket tid på bloggar och pinterest, samlade på mig recept, tog reda på sätt att göra vegetariska versioner av mina favoriträtter m.m. Efter ungefär en månad var jag redo att ta steget och vid det laget var det riktigt enkelt.

Jag har alltid varit rätt stor i maten och älskar att äta. Jag blir riktigt ledsen om jag inte får äta mig mätt på god mat varje dag, och det hade varit väldigt svårt för mig att vara vegetarian om jag behövde tumma på smak och mättnad, men det har jag inte behövt göra, däremot lade jag ner mycket tid i början på att planera och söka reda på information.

• Carambolan

Trappa ner istället? Minskar du till en sjättedel kött så kommer du fortfarande att bli lika mätt men förändra din konsumtion radikalt. Fyll ut färsbiffarna med hälften morot/linser, ta bara en halv kycklingfilé, etc.

Så småningom kanske du känner dig mer redo att byta ut hälften av måltiderna mot helvego, eller att börja använda kött som smaksättare och inte som basföda (tex lite knaperstekt bacon ovanpå grönsakssoppan). Ju fler gröna recept du upptäcker desto lättare kommer det bli att närma sig helvego framöver :)

• Drottningen70

Fast köp då kött som inte kommer från köttindustrin. Köp från småbönder eller vilt.

• Pentra

TS, hjärnan behöver animaliskt protein för att kunna utvecklas och fungera normalt. Och, om du utesluter animaliskt protein i din kost så kommer du efter en tid att skada både din tankeprocess och ditt psyke, och dessutom så kommer din hud jämförelsevis att bli mer känslig och tappa sin lyster. ... Människokroppen behöver inga enorma mängder av animaliskt protein. Det är isf mycket bättre att välja sitt intag av animaliskt protein med kunskap och omsorg. T.ex. kan då viltkött vara ett gott alternativ. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Isabellisen3

Det finns fullvärdigt protein i vegetarisk kost och i bland annat olika grönsaker. Det går alldeles utmärkt att vara vegetarian och få i sig allt man behöver.

Jag har varit vegetarian sen jag var 14 år och är nu snart 37. Jag har bra värden då jag kollar dem varje år och mår hur bra som helst, frisk som en nötkärna.

Friskare och piggare än de flesta 37-åringar skulle jag säga och med utmärkt kondition och ork.

Det gäller bara att hitta bra recept som också innehåller de näringsämnen du behöver. Kolla Linas matkasse, vegetarisk. Där finns bra idéer till recept.

Fråga vänner om recept eller kolla i tidningar och kokböcker.

• guinevere
    Pentra skrev 2016-03-06 22:05:57 följande:

TS, hjärnan behöver animaliskt protein för att kunna utvecklas och fungera normalt. Och, om du utesluter animaliskt protein i din kost så kommer du efter en tid att skada både din tankeprocess och ditt psyke, och dessutom så kommer din hud jämförelsevis att bli mer känslig och tappa sin lyster. ... Människokroppen behöver inga enorma mängder av animaliskt protein. Det är isf mycket bättre att välja sitt intag av animaliskt protein med kunskap och omsorg. T.ex. kan då viltkött vara ett gott alternativ. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Alla essentiella aminosyror går att få i sig via grönsaker. Läs lite grundläggande biokemi och sluta snacka strunt.
  • Anonym (gurka)
    Pentra skrev 2016-03-06 22:05:57 följande:

Källa?
Svar på tråden Vill bli vegetarian på grund av den vidriga köttindustrin - men hur fasen klarar man av det?