• Anonym (Blyger)

Fiser

Jag undrar två saker och är blyg så jag är anonym:

1. Kan man göra något för att minska gaser i magen? Min mage bubblar varje dag och jag måste fisa flera gånger varje dag, om inte får jag ont i magen och blir uppblåst!

2. Ibland luktar fisarna riktigt illa, vad beror det på? Är det ett tecken på sjukdom ex. magsjuka? Har hört teorier om att illaluktande fisar beror på att man ätit något, men isåfall vad gör detta? Har även hört att när man fiser illa har man avföring på väg ut....alltså i slutet av tarmen. vad är rätt?

• Svar på tråden Fiser
  • Malibecka

Hur dom luktar beror ju väldigt mycket på vad man äter.
    T ex bönor och ärter gör ju att man fiser rejäla fisar som känns på långt håll.
    På humorsidan fanns en rolig berättelse om detta - någon som kommer ihåg länken ?
    Vissa mediciner, bl a hjärtmedicin, ka också åstadkomma ett svårstoppat fisande.
    I 999 fall av 1000 är det inte annat än matvanorna som avgör gasandet.

• Anonym (Ferdinand)

Hej! hoppa över mjölkprodukter ett tag, om man inte tål laktos så blir man gasig i magen. det finns tabletter att köpa på apoteket om det skulle visa sig att det är så att du inte tål laktos.

• Splach

vissa typer av mat är mer svårsmält än andra som tx kål stärkelser eller fibrer och den typen av mat gör att man får mer gaser.. samma sak gäller svamp då den innehåller en sokerart människan inte kan bryta ner.
    och dom flesta fiser mellan 0.2 till 2 liter gas om dagen.
    och man fiser mellan 10 till 20 gånger om dagen. och vegertarianer prutar oftare än köttätare eftersom deras mat är mer svår smält men oxå tystare eftersom alla fibrer minskar spänningen i ringmuskeln
    fisar luktar mer då svårtsmält mat oftast bildare en tung gas vilket stannar kvar längre i tarmarna.

onyttig fakta
    fisar kan fara up till 15 meter
    rekordbrakare
    2.1 liter
    145 prutar under ett dygn
    72 pruttar under 4 timmar

Svar på tråden Fiser