• myrslok

Ni som fått stora barn

Ni som fått stora barn (över 4,5kg). Visste ni att barnen skulle bli strora? klarade ni av en vanlig vaginal förlossning? va ert andra barn större än det första? Isåfall var det många år mellan barnen?

mitt första vägde 4445g och är gravid igen. Barnets pappa va stor när han föddes också, så tänkte om barnet väger närmre 5 kg vore det ju bra att bli igångsatt lite tidigare kanske.

• Svar på tråden Ni som fått stora barn
  • anno76

Gjordes 3 viktuppskattningar, pga att jag gick upp så mkt ( nästan 40 kg ).
    Man sa att barnet var normalstort...
    Vägde 5540 gr och 54 cm lång.
    Vart tillslut akutsnitt, fick kämpa 36 timmar innan man beslutade om snitt.
    Inga fler barn efter det!

• myrslok

Omg! förstår vad jobbit det måste varit. Fick kämpa mkt för att få ut min lilla klump på strax under 4,5 kg. De hade uppskattat hans vikt till 3,6 kg. Så det skiljde nästan 1 kg. Jag gick upp ca 25 kg, så antar att man helt enkelt får ha koll på sin egen viktuppgång och kanske kräva fler ultraljud på olika ställen då och jämföra deras siffror.

• KattMatte2

Jag gick upp 15 kg, men efterson jag hade jättemage frågade jag flera gånger om barnets storlek men fick till svar att allt var normalt. De svarade att allt var normalt tom efter ultraljudet en dag innan barnet föddes. Efter avstannade värkar beslutades om akut kejsarsnitt och fram kom ett barn på nästan 5,4 kg!
    Allt gick dock bra och inga komplikationer alls för någon av oss men man börjar ju undra över läkarvetenskapen...

• myrslok
    KattMatte2 skrev 2016-03-07 11:55:32 följande:

Jag gick upp 15 kg, men efterson jag hade jättemage frågade jag flera gånger om barnets storlek men fick till svar att allt var normalt. De svarade att allt var normalt tom efter ultraljudet en dag innan barnet föddes. Efter avstannade värkar beslutades om akut kejsarsnitt och fram kom ett barn på nästan 5,4 kg!
    Allt gick dock bra och inga komplikationer alls för någon av oss men man börjar ju undra över läkarvetenskapen...

Skönt att det gick bra!  jag hoppas verkligen jag slipper kejsarsnitt. Får jag väldig mage eller går upp väldigt mkt ska jag definitiv begära viktkontroll från olika enheter.
  • Milleman

Mitt sf-mått var högt hela tiden för att i slutet vara en bit över översta kurvan. Jag var orolig för stort barn men barnmorskan avfärdade det.
    Förlossningen drog ut på tiden och när jag varit fullt öppen i flera timmar utan att han kom ut sa de att de misstänkte att det var ett stort barn. Efter att ha varit öppen fullt i 9 timmar (och haft värkar i 18 tim) föddes han lite brutalt (han fastnade) och var 56 cm lång och vägde 5300 g.
    Jag sprack ingenting och var uppe och kissade två timmar efter förlossningen. Han mådde först dåligt men de fick ordning på det.

Väntar nu mitt andra barn och förra veckan i v 32 gjorde tillväxtultraljud och detta barn är redan +16%. Beräknad födelsevikt är 4500 g. Men den lär ju växa till sig mer. Ska på nytt TUL v 38 och hoppas få igångsättning mer eller mindre direkt. Vill inte att de väntar till bebisen kommit upp i 4500 som eg är gränsen.

• Milleman
    anno76 skrev 2016-03-07 11:18:36 följande:

Gjordes 3 viktuppskattningar, pga att jag gick upp så mkt ( nästan 40 kg ).
    Man sa att barnet var normalstort...
    Vägde 5540 gr och 54 cm lång.
    Vart tillslut akutsnitt, fick kämpa 36 timmar innan man beslutade om snitt.
    Inga fler barn efter det!

Är det just pga barnets vikt du inte vågar skaffa fler barn? Synd om du känner så! Jag fick också ett stort barn men jag var tydlig redan från början nu när jag väntar andra barnet att jag förväntar mig tillväxtultraljud och att jag inte ska gå över tiden osv. De har hittills lyssnat och tagit mig på stort allvar.
  • myrslok
    Milleman skrev 2016-03-07 12:06:19 följande:

Mitt sf-mått var högt hela tiden för att i slutet vara en bit över översta kurvan. Jag var orolig för stort barn men barnmorskan avfärdade det.
    Förlossningen drog ut på tiden och när jag varit fullt öppen i flera timmar utan att han kom ut sa de att de misstänkte att det var ett stort barn. Efter att ha varit öppen fullt i 9 timmar (och haft värkar i 18 tim) föddes han lite brutalt (han fastnade) och var 56 cm lång och vägde 5300 g.
    Jag sprack ingenting och var uppe och kissade två timmar efter förlossningen. Han mådde först dåligt men de fick ordning på det.

Väntar nu mitt andra barn och förra veckan i v 32 gjorde tillväxtultraljud och detta barn är redan +16%. Beräknad födelsevikt är 4500 g. Men den lär ju växa till sig mer. Ska på nytt TUL v 38 och hoppas få igångsättning mer eller mindre direkt. Vill inte att de väntar till bebisen kommit upp i 4500 som eg är gränsen.

Ska definitivt kräva igångsättning lite tidigare om barnet verkar bli stort. Gick över tiden 16 dagar förra gången. han fastnade också och jag gick sönder mkt. känner att 4,5 är gränsen för min del.
  • Regnbågsfärg
    Milleman skrev 2016-03-07 12:06:19 följande:

Vilket landsting bor du i? Jag var på tul för några veckor sen och då beräknade läkaren först +20% räknade igen och kom fram till 18+% men skrev 16 i journalen :/ de beräknar också att bebis ska vara ca 4500 G vilket de tycker är normalt (jag är supernojig)
    Men jag har inte fått fler tul :/ därför jag undrar var du bor,,,. Vill ju inte gärna att den ska fastna på väg ut...
  • Anonym (Liten mamma, stor bebis)

Min son vägde 4450 gram och var 54 cm lång. Hans huvudomfång var dock normalstort (35 cm), så det var inga större problem att få ut honom. Tack vare att han var så lång och stor, så var han även starkare än genomsnittsbebisen, så han hjälpte till mycket själv vid utdrivningsskedet.

Svar på tråden Ni som fått stora barn