Milleman skrev 2016-03-07 12:06:19 följande:
Mitt sf-mått var högt hela tiden för att i slutet vara en bit över översta kurvan. Jag var orolig för stort barn men barnmorskan avfärdade det.
Förlossningen drog ut på tiden och när jag varit fullt öppen i flera timmar utan att han kom ut sa de att de misstänkte att det var ett stort barn. Efter att ha varit öppen fullt i 9 timmar (och haft värkar i 18 tim) föddes han lite brutalt (han fastnade) och var 56 cm lång och vägde 5300 g.
Jag sprack ingenting och var uppe och kissade två timmar efter förlossningen. Han mådde först dåligt men de fick ordning på det.
Väntar nu mitt andra barn och förra veckan i v 32 gjorde tillväxtultraljud och detta barn är redan +16%. Beräknad födelsevikt är 4500 g. Men den lär ju växa till sig mer. Ska på nytt TUL v 38 och hoppas få igångsättning mer eller mindre direkt. Vill inte att de väntar till bebisen kommit upp i 4500 som eg är gränsen.
Vilket landsting bor du i? Jag var på tul för några veckor sen och då beräknade läkaren först +20% räknade igen och kom fram till 18+% men skrev 16 i journalen :/ de beräknar också att bebis ska vara ca 4500 G vilket de tycker är normalt (jag är supernojig)
Men jag har inte fått fler tul :/ därför jag undrar var du bor,,,. Vill ju inte gärna att den ska fastna på väg ut...