• Anonym (Helt overkligt!)

Gravid vid 42 års ålder. Behålla eller ta bort?

Jag känner mig helt chockad. Att jag känner mig chockad är chockerande i sig eftersom att jag är 42 år och definitivt vet hur barn blir till...;) Men jag har faktiskt aldrig varit gravid...

Mensen var sen och jag plussade i går kväll. Har tagit ett nytt test nu som visar att jag troligtvis är i 5:e veckan. 

Jag lever i en relation sen 7 år tillbaka och har inga egna barn. Han har två barn 17 och 19 år gamla. 

Vad ska jag ta mig till?! Hade jag varit 10 år yngre hade jag blivit lycklig och behållit barnet. Nu är jag 42 år och tänker på flera olika saker...framför allt riskerna. Hur stor risk är det att jag får ett sjukt barn? Vad är riskerna för mig som gammal förstföderska? Jag tänker på att barnet får gamla föräldrar och tänk om vi inte får vara friska och finnas med så länge... 

Jag vet att beslutet måste fattas av mig och min sambo men vill ändå höra med er.. Hur skulle ni ha tänkt? Har ni erfarenhet av att få barn så sent? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-07 18:01
    Kan tillägga att jag för många år sedan "kopplade bort" tanken på att få barn så jag och sambon har inte försökt att bli gravida....

• Svar på tråden Gravid vid 42 års ålder. Behålla eller ta bort?
  • Anonym (Amanda)

Hej. Jag skulle spontant vilja säga grattis....

Förstår hur tankarna går. Jag var själv 39 när jag fick andra barnet, ganska många år emellan. Känner personligen 3 kvinnor som fått barn efter 40. En var tom 46, allt gick bra. En väninna till mig fick sitt första vid 44 års ålder och den tredje var 42. Alla tre har fått friska barn. Om du känner dig osäker så ta emot de undersökningar som erbjuds vid ultraljud / fosterdiagnostik.

Lycka till!

• AnnaElin

Missförstå mig rätt, men varför är åldern den som bör avgöra?

Och GRATTIS :)

• Anonym (Bb)

Jag hade utan tvekan behållt om jag tidigare inte hade några egna barn och om jag ville ha!

Min faster var 46 år när hon ovetandes fick reda på i 6:e mån att hon var gravid. Fick iaf en frisk flicka som idag går i skolan.

Anonym (Amanda) skrev 2016-03-07 18:12:32 följande:

Hej. Jag skulle spontant vilja säga grattis....

Förstår hur tankarna går. Jag var själv 39 när jag fick andra barnet, ganska många år emellan. Känner personligen 3 kvinnor som fått barn efter 40. En var tom 46, allt gick bra. En väninna till mig fick sitt första vid 44 års ålder och den tredje var 42. Alla tre har fått friska barn. Om du känner dig osäker så ta emot de undersökningar som erbjuds vid ultraljud / fosterdiagnostik.

Lycka till!

Tack för ditt svar! 

Så underbart att höra att allt har gått bra för dig, dina väninnor och barnen! Det här vände verkligen upp och ner på livet! Går som i en bubbla just nu och försöker tänka rationellt samtidigt som känslorna bubblar. Vi hade så många planer nu när bonusarna är så stora... Det blir verkligen att börja om i livet för oss (även om det skulle vara mitt första)... Eftersom att jag inte har barn tidigare och hade "stängt av" längtan efter det så är jag nog även lite rädd för att känslorna och glädjen ska bubbla upp och om det skulle visa  sig att det inte är som det ska så kommer jag att bli förkrossad över något jag inte ens visste längre att jag ville... 

Så många tankar och funderingar... 
    AnnaElin skrev 2016-03-07 18:18:56 följande:

Missförstå mig rätt, men varför är åldern den som bör avgöra?

Och GRATTIS :)

Tack! Tror jag... ;) 

Tänker på riskerna... Sen förändrar ju ett barn allt. Vi är ju inte så unga längre och flera av mina vänner börjar få barnbarn... 
    Anonym (Bb) skrev 2016-03-07 18:19:10 följande:

Jag hade utan tvekan behållt om jag tidigare inte hade några egna barn och om jag ville ha!

Min faster var 46 år när hon ovetandes fick reda på i 6:e mån att hon var gravid. Fick iaf en frisk flicka som idag går i skolan.

Tack! 

Dum fråga kanske... men vet du om din faster känner att hon eg var för gammal... Tror inte att hon ångrar att hon fick sin dotter men är nyfiken... Är lite rädd för att barnet dessutom ska bli retat i skolan och ha världens äldsta föräldrar...  Nuförtiden ser det i och för sig lite mer annorlunda ut än när jag växte upp men jag känner mig ändå urgammal för ett första barn...  ;) 
  • mammalovis

Nu är jag inte 42, men fick mitt tredje barn strax innan jag fyllde 40 år, yngsta är 5 månader imorgon.

Visst vi har gjort kub och fått låg risk, men inte mer med det. Visst tredje graviditeten var tyngre p g a mycket sammandragningar som jag blev sjukskriven sista månaden för. Jag trodde jag skulle känna mig klar och nöjd med 3 barn, men har redan börjat vilja ha en till. Rent logisk är det väl korkat med tanke på att nästa graviditet kanske blir ännu tuffare, jag har fött 3 barn på 5 år. Sedan är ju frågan hur barnet kommer uppleva att ha gamla föräldrar och hur mycket man orkar med, så jag förstår mycket väl dina tankar. Å andra sidan kan det bli som för en kompis syster som dog av bröstcancer vid 37 års ålder med barn i skolåldern, så det finns ju inga garantier oavsett när man skaffar barn.

Frågan är väl om du skulle ångra en abort, även om du ställt in dig på att inte få egna barn ...

• Anonym (Bb)
    Anonym (Helt overkligt!) skrev 2016-03-07 18:23:43 följande:

Tack! 

Dum fråga kanske... men vet du om din faster känner att hon eg var för gammal... Tror inte att hon ångrar att hon fick sin dotter men är nyfiken... Är lite rädd för att barnet dessutom ska bli retat i skolan och ha världens äldsta föräldrar...  Nuförtiden ser det i och för sig lite mer annorlunda ut än när jag växte upp men jag känner mig ändå urgammal för ett första barn...  ;) 

Tror inte hon kände sig för gammal! Däremot så vet jag ju att de hade försökt flera år tidigare men det hade inte blivit nåt.

Min faster och hennes gubbe känner sig inte så gamla och har ork till att hitta på saker.

Min kusin har flera kompisar i skolan och har inte blivit retat pga sina äldre föräldrar.
  • Anonym (42 år)

Det gick hur bra som helst att få sitt första barn vid 42 års ålder.

Det är mycket större risk att du får missfall än att du får ett sjukt barn. Risken för Down's syndrom vid din ålder kan du se här www.ds-health.com/risk.htm

Riskerna för dig som föderska tror jag mera beror på din hälsa i största allmänhet än på din ålder. Jag fick i varje fall ingen specialbehandling, och mådde hur bra som helst hela tiden.

Barnet får gamla föräldrar, ja. Det tycker jag inte spelar någon roll. Man är så gammal som man känner sig. Det finns unga människor som är hur tråkiga som helst, och gamla människor som lever loppan.

Om man hör till dem som kommer att drabbas av någon åldersrelaterad sjukdom, så kommer barnet av vara relativt ungt då det sker. Men om man ändå klarar sig tills man blir pensionerad, så har barnet hunnit bli gammalt nog för att flytta hemifrån. Då är det ingen större katastrof längre att man inte är helt frisk.

Det enda jag kan oroa mig för ibland är att jag ska dö innan barnet har skaffat sig en egen familj. Men om man tänker sig att man har familj vid 30, så ska jag leva till 72. Det är ju inte helt omöjligt.

Om du inte alls vill ha barn, så är ju saken klar. Men om du gör abort för att du orolig för din ålder, så tror jag att du kommer att ångra dig.

• Anonym (R)

Jag känner flera som fått barn i den åldern. Inget av barnen har fötts med något fysiskt handikapp om det är det du är orolig för. 

Lycka till! 

Svar på tråden Gravid vid 42 års ålder. Behålla eller ta bort?