• Drottningen70

Tvingas byta skola?

Kan man tvingas byta påbörjad grundskola, om familjen byter bostad och hamnar på andra sidan gränsen till en ny kommun?

• Svar på tråden Tvingas byta skola?
  • Tecum
    Snövits skrev 2016-03-07 19:09:56 följande:
    Ja, det skulle jag tro, för det handlar om försäkringar och mycket annat.
    Gäller det fria skolvalet bara inom kommunen?
  • Aniiee

Nej. Har man plats på en skola så har man den även om man flyttar från Trelleborg till Treriksröset, hälsar brorsan som är lärare. 

Dock kan jag ju se lite problem med att flytta så långt och gå kvar i samma skola.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Drottningen70

Låter hemskt att ett barn som kanske flyttar en kilometer skulle vara tvungen att byta skola efter flera år. Hur försäkringar kommer in förstår jag inte riktigt.

Skolbyte är ju en rätt stor sak. Borde finnas något som skyddar barnets rätt att gå kvar tycker man.

Fria skolval finns ju, men jag tror kommunen, inte har nån skyldighet att upplåta skolplats åt en "utomkommunare" när det är skoldags....

Men nån regel som skyddar barnets redan befintliga plats borde finnas...

• Drottningen70
    Aniiee skrev 2016-03-07 19:28:09 följande:

Nej. Har man plats på en skola så har man den även om man flyttar från Trelleborg till Treriksröset, hälsar brorsan som är lärare. 

Dock kan jag ju se lite problem med att flytta så långt och gå kvar i samma skola.

Kan brorsan upplysa om nån lag som jag kan hänvisa til?
  • Aniiee
    Drottningen70 skrev 2016-03-07 19:31:10 följande:
    Kan brorsan upplysa om nån lag som jag kan hänvisa til?
    Kolla Skollagen kapitel 4, men han kunde inte säga exakt på rak arm en måndagkväll.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Drottningen70

Ska kolla. Tack.

Aniiee skrev 2016-03-07 19:59:13 följande:

Kolla Skollagen kapitel 4, men han kunde inte säga exakt på rak arm en måndagkväll.

• Kerubmamman

Borde inte en skola/kommun kunna neka en elev om de inte längre får "skolpengen"? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Flash Gordon

Det finns ingen automatisk rätt att få stanna kvar i en skola i en annan kommun när man själv flyttar bort från den kommunen.

Däremot kan man be snällt om det, med mössan i hand, så får kommunen avgöra om de vill låta eleven gå kvar eller inte:
    http://www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-ansvar/val-av-grundskola-1.210176

Kommunal grundskola i en annan kommun 

I vissa fall har eleven rätt att bli mottagen i en annan kommun än sin hemkommun. Eleven ska med hänsyn till sina personliga förhållanden ha särskilda skäl att få gå i en skolenhet i den kommunen. Eleven kan även få gå i en annan kommun om man inte har särskilda skäl. Det är den mottagande kommunen som avgör om eleven ska få en plats på någon av deras skolenheter.

• Flash Gordon

Skollagen 10:e kap §24-28 är det som hanterar frågan:

.
    Grundregeln är att man går i sin hemkommun.

Ber man snällt och har goda själ kan man få gå i en annan kommuns skola.

Man kan inte tvingas bort från skolan det läsår man går just nu. Man får exempelvis gå klart trean eller fyran eller femman innan man flyttar.

Har man bara sista året i skolan kvar (dvs om man flyttar sommaren mellan åttan och nian, som jag tolkar det) så får man gå kvar nian ut.

Svar på tråden Tvingas byta skola?