• Mlimim

Gravid trots preventivmedel

Hej!

Hur många där ute har blivit gravida trots preventivmedel? Vliket p.m hade ni? Hur och när upptäckte ni att ni va gravid?

Jag själv har lyckats bli gravid fast jag haft preventivmedel. Jag hade en kopparspiral. Jag själv märkte inte att jag var gravid. Men sambon tyckte att jag skulle göra ett grav.test då han tyckte mina brösten hade blivit större. Och till min förvåning så plussade jag! Vi valde att försöka behålla graviditeten. Spiralen var tvungen att få ut så fort som möjligt och chansen till missfall va ganska stor. Men till vår lättnad så låg graviditeten över spiralen och allt har gått bra sen vi tog ut spiralen. Vi tog ut spiralen i vecka 5 och nu är vi i vecka 11.

• Svar på tråden Gravid trots preventivmedel
  • Cilla93
    Santin skrev 2016-03-07 20:40:24 följande:

Kondom och p stav. Upptäckte ca vecka 18.

Använde min kondom vid varje samlag och hela samlagen?
  • Ferr

Jag blev gravid med spiral! Märkte i V 16. Spiralen fick dom inte ut då den hade åkt upp eftersom jag var långt gången! Lycka till

• mikkaelatyp

Min förra graviditet så blev jag gravid med P-plåster, upptäcktes i vecka 8 pga ren magkänsla egentligen. Dock slutade graviditeten i ett MA. 

• Mlimim
    Ferr skrev 2016-03-07 20:52:48 följande:

Jag blev gravid med spiral! Märkte i V 16. Spiralen fick dom inte ut då den hade åkt upp eftersom jag var långt gången! Lycka till

Hade du kopparspiral eller hormonspiral?

Hur gick det med graviditeten?
  • Santin
    Cilla93 skrev 2016-03-07 20:42:32 följande:
    Använde min kondom vid varje samlag och hela samlagen?
    Yes. Alltid kondom. Vid tillfället jag tror vi blev gravida hade kondomen gått sönder.
  • Ferr

Koppar. Det gick tack å lov bra. Han är 2 år nu. Det var många ultraljud och kontroller under hela graviditeten.

• mintuu

Med p-piller här, hänt 2 gånger. Nu är jag i v.33 o väntar en son:) så nån som har tips på bra preventivmedel utom kondom o p-piller?:)

• Misscaswell

Vet inte om det räknas, men jag blev gravid trots dagen efter-piller (togs inom den angivna tidsintervallen). Vi slarvade med skydd, jag tog en norlevo och tänkte att allt var lugnt och fick en smärre chock någon månad senare när jag skeptiskt tog ett gravtest eftersom mensen var sen och jag mådde så konstigt (trodde mer på typ cancer).

• Cilla93
    Misscaswell skrev 2016-03-09 06:29:26 följande:

Vet inte om det räknas, men jag blev gravid trots dagen efter-piller (togs inom den angivna tidsintervallen). Vi slarvade med skydd, jag tog en norlevo och tänkte att allt var lugnt och fick en smärre chock någon månad senare när jag skeptiskt tog ett gravtest eftersom mensen var sen och jag mådde så konstigt (trodde mer på typ cancer).

Tog du pillret innan eller efter ägglossning? De gör ju ingen nytta om man tar dem när ägglossningen varit. Det hade jag ingen aning om när jag var yngre.
    Santin skrev 2016-03-08 17:12:34 följande:

Yes. Alltid kondom. Vid tillfället jag tror vi blev gravida hade kondomen gått sönder.

Attans vilken otur. Du måste vara väldigt fertil. ^^
  • Tribute

Jag och min tvilling blev till då min mor hade kopparspiral. Hon blev gravid med ett annat syskon då hon åt p-piller och sedan ytterligare ett tvillingpar då de använde kondom eftersom de inte litade på andra p-medel längre :)

Tur för oss syskon! Jag har inte ärvt den benägenheten, jag har aldrig blivit gravid då jag använt p-medel.

• Theta

Jag blev gravid när jag åt p-piller. Enda gången i mitt liv då jag inte slarvat med preventivmedel & tog det samma tid var dag, använde kondom om jag haft diarre. Haha! Resultatet blev en fin tjej som fyller 6 år nu den sista mars

• Misscaswell
    Cilla93 skrev 2016-03-09 11:05:51 följande:
    Tog du pillret innan eller efter ägglossning? De gör ju ingen nytta om man tar dem när ägglossningen varit. Det hade jag ingen aning om när jag var yngre.
    Santin skrev 2016-03-08 17:12:34 följande:

Attans vilken otur. Du måste vara väldigt fertil. ^^
    Jag antar att ägglossningen redan hade varit, men det visste jag ju inte då. Hade tagit norlevo en handfull gånger tidigare och det har alltid funkat, så jag utgick från att det skulle göra det nu med. Nåja, olyckan i fråga är nu lite mer än 5 månader och jag är hemskt glad att det gick som det gick :)
  • nonameleft

P-piller vid 2 tillfällen när jag var cirka 25 år gammal trots att jag var nitiskt noga med mina piller. Upptäcktes vid utebliven mens i vecka 5. Vi övervägde att behålla men kom fram till att ingen av oss var redo. Medicinsk abort i vecka 6 båda gångerna.

Kondom
    när jag var 28 år. Upptäcktes vid utebliven mens i vecka 5. Vi hade enbart varit tillsammans i några månader så ville inte behålla. Medicinsk abort i vecka 6.

P-piller när jag var 31. Upptäcktes i vecka 5 vid utebliven mens. Vi ville beålla men fick dessvärre missfall i vecka 8.

Kopparspiral när jag var 38 
    år. Upptäcktes vid tidigt missfall i vecka 6. Hade velat behålla annars.

Har ett barn som fyller 8 i år och ett till på väg (slutet av april). Dessa 2 tillverkades dock utan skydd.

• Cilla93
    Tribute skrev 2016-03-09 11:22:22 följande:

Jag och min tvilling blev till då min mor hade kopparspiral. Hon blev gravid med ett annat syskon då hon åt p-piller och sedan ytterligare ett tvillingpar då de använde kondom eftersom de inte litade på andra p-medel längre :)

Tur för oss syskon! Jag har inte ärvt den benägenheten, jag har aldrig blivit gravid då jag använt p-medel.

Min mamma har blivit gravid när hon tog mini-piller och en gång när hon hade spiral. Jag verkar också vara väldigt fertil men preventivmedel funkar på mig i alla fall (hittills). :)
  • Mlimim
    nonameleft skrev 2016-03-09 14:04:31 följande:

P-piller vid 2 tillfällen när jag var cirka 25 år gammal trots att jag var nitiskt noga med mina piller. Upptäcktes vid utebliven mens i vecka 5. Vi övervägde att behålla men kom fram till att ingen av oss var redo. Medicinsk abort i vecka 6 båda gångerna.

Kondom när jag var 28 år. Upptäcktes vid utebliven mens i vecka 5. Vi hade enbart varit tillsammans i några månader så ville inte behålla. Medicinsk abort i vecka 6.

P-piller när jag var 31. Upptäcktes i vecka 5 vid utebliven mens. Vi ville beålla men fick dessvärre missfall i vecka 8.

Kopparspiral när jag var 38 år. Upptäcktes vid tidigt missfall i vecka 6. Hade velat behålla annars.

Har ett barn som fyller 8 i år och ett till på väg (slutet av april). Dessa 2 tillverkades dock utan skydd.

Oj jisses, de va många gånger som skydd inte skyddade!
  • nonameleft
    Mlimim skrev 2016-03-09 17:43:52 följande:
    Oj jisses, de va många gånger som skydd inte skyddade!
    Det kan man onekligen säga. Jag har inte jättestort förtroende för skyddens respektive säkerhet. Inte jättekul att behöva genomgå flera aborter heller. Jag är absolut inte abortmotståndare men varje abort trots att den var i extremt tidigt skede var psykiskt påfrestande. Missfallen var också väldigt jobbiga så klart.

Sedan kan jag även känna att det är fruktansvärt orättvist att jag f
    ått "välja" när det finns så många ofrivilligt barnlösa. Men å andra sidan hade jag ju helst sluppit gå igenom både aborter och missfall. 

• Mlimim
    nonameleft skrev 2016-03-10 10:39:18 följande:

Det kan man onekligen säga. Jag har inte jättestort förtroende för skyddens respektive säkerhet. Inte jättekul att behöva genomgå flera aborter heller. Jag är absolut inte abortmotståndare men varje abort trots att den var i extremt tidigt skede var psykiskt påfrestande. Missfallen var också väldigt jobbiga så klart.

Sedan kan jag även känna att det är fruktansvärt orättvist att jag fått "välja" när det finns så många ofrivilligt barnlösa. Men å andra sidan hade jag ju helst sluppit gå igenom både aborter och missfall. 

Jag förstår dig!

Jag själv har också genomgått ett antal aborter (tyvärr) och jag mår dåligt över hur orättvist de kan vara!! Jag är fertil som en kanin medan min väninna kämpar å kämpar för att få behålla sina graviditeter utan framgång än... :(
  • nonameleft
    Mlimim skrev 2016-03-10 17:49:02 följande:
    Jag förstår dig!

Jag själv har också genomgått ett antal aborter (tyvärr) och jag mår dåligt över hur orättvist de kan vara!! Jag är fertil som en kanin medan min väninna kämpar å kämpar för att få behålla sina graviditeter utan framgång än... :(
    Precis som du har jag också vänner som kämpar och då känner man sig verkligen extra skyldig som har haft så lätt för att bli gravid. Inte vet man vad man ska säga för att vara ett bra stöd heller :(
Svar på tråden Gravid trots preventivmedel