Min 11-åring gör mig så ledsen
Hon är väldigt pappig - har alltid varit pga deras gemensamma intressen - men hennes sätt mot mig tycks bara bli värre o värre. Hon klagar ständigt på mig och det gäller allt; mitt utseende, vad och jag säger saker, vad jag gör. Ja, hela min existens är fel. Hon kallar mig för alla möjliga fula saker och jag känner mig nedtryckt. Har provat att säga ifrån på skarpen, att säga att det är inte ok att säga så, att bara ignorera henne men spelar ingen roll hur jag bemöter detta. Jag och hennes pappa brukar också prata i lugn och ro med henne vid såna här situationer men det tycks inte heller hjälpa. Vi har nyligen flyttat och hon har nu fått eget rum. Hon verkar inte alls vilja få det mysigt på sitt rum. Det ser för djäkligt ut eftersom mycket ligger på golvet. Jag har sagt till henne att hon kan få det hon vill för att få det mysigare men hon bara snäser av mig. Hon vill inte ens ha en taklampa (!!) så nu finns bara en glödlampa i taket (!!). Jag mår dåligt över att hon beter sig så här mot mig. Jag blir sur och det går ut över övriga familjen. Hon vill alltid att hennes pappa ska hjälpa henne med läxorna så han får ta ett tungt lass där. Undantagsvis så får jag hjälpa henne tex om min man finns där. Hon är ofta sur och arg. Det händer att jag frågar henne något och hon vägrar svara. När jag försöker ge henne en kram så blir hon nästan alltid arg. Det är så svårt att nå fram till henne. Hon vill aldrig göra något med mig när jag kommer med förslag. Hon vägrar åka t-bana av någon okänd anledning så det blir en begränsning i tillvaron. Allt går bra i skolan dock förutom att hon är rätt blyg. Häromdagen tyckte hennes pappa att det vore bra för henne att skriva ner vad hon retar sig på hos mig och det resulterade i en lista på 17 saker (!!) bl.a. att jag köpt servetters som hon inte tyckte om, att jag ser sur ut heeela tiden, har "äckelstrumpor" på mig, inte sätter upp håret när jag lagar mat, har svarta kläder på mig "hela tiden" osv. Jag har läst att 11-årsåldern kan vara tuff men detta måste väl vara extremt eller? Ibland vet jag inte vad jag ska ta mig till!