• Anonym (Uppgiven)

Antidepressiva hjälper ej! Svår pms...

Jag äter antidepressiva (50 mg sertralin & 300 mg voxra) dagligen, mot just depression. Men jag lider av svår pms (har dock inte blivit diagnostiserad hos läkare för det) som gör att jag blir tokig från ägglossning till andra/tredje dagen av mensen. Det påverkar mitt liv något otroligt, jag har aldrig behållt ett jobb mer än ett år då jag har hamnat i bråk med chefer o andra anställda just pga detta.

Självklart har jag gått i terapi ang detta och försökt hitta lösningar och medel för att hantera det. Men jag kan verkligen inte kontrollera.mig. Jag blir så arg att jag blir agressiv mot allt och alla och sedan grinar jag i timmar, även om jag är på jobbet...

Har försökt allt jag kan att hantera detta men jag får erkänna mig besegrad...

Det står bara att ssri hjälper nästan alla vid såna här saker, men jag äter ju redan ssri, och har ändå otroliga problem!

Någon som har något förslag? Känner mg verkligen helt uppgiven...

• Svar på tråden Antidepressiva hjälper ej! Svår pms...
  • Anonym (Hm)

Kollat dina hormonnivåer med blodprover?
    Styrketränar du? Testa det annars!

• cupcakemom

Kan helt enkelt vara så att just den sort du äter inte hjälper mot pmds.... Jag har själv fått prova Sertalin mot pmds då ecitalopram gav så mkt biverkningar...Jag klarade inte av att äta cykliskt pga in och utsättningsproblem utan fick en svag dos hela månaden men började få svettning SR och mardrömmar... Tycker Sertalin var ett helvete att äta och valde att sluta...

Har du provat hormonspiral? Många blir mkt bättre själv blev jag tyvärr sämre men det vet man inte föränn man provat....

Jag har använt progesteronkräm och munkpeppar och märkte en lindring av det... Munkpeppar rekommenderas dock inte när man äter p-piller eller har hormonspiral.

Finns en mkt bra Facebook grupp vi som lever med pms/pmds jag rekommenderar den....

• Pentra

TS, du kan även lida av C-vitaminbrist och/eller kalkbrist. För kvinnor stiger nämligen behovet av kalk/kalcium vid menstruation, och kalkbristsymptom vid just denna period visar sig på humöret genom att man blir lättretad, irriterad, grinig och på dåligt humör i största allmänhet. Så mitt tips är: kalcium-/kalktabletter. Alltså ett trevärdigt kalktillskott tillsammans med vitamin C och D samt magnesium. Denna kombination är mycket viktig! ... Exempel på kalkrik föda är gröna bladgrönsaker, nötter, och torkade frukter såsom fikon, dadlar och plommon. Dock har råa sesamfrön den högsta kalkhalten av alla hittills kända vegetabilier. ... /Pentra

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Hm) skrev 2016-03-08 00:23:02 följande:

Kollat dina hormonnivåer med blodprover?

Styrketränar du? Testa det annars!

Hej!

Jag har tagit blodprov ett flertal gånger men pga. överdriven trötthet (antar att dom ville kolla sköldkörteln). Ser de även hormonnivåer då och säger till om det verkar abnormalt eller får man söka separat för just det?

Har ett mkt aktivt jobb så är ute och jobbar fysiskt hela dagarna! Lyfter inte vikter på gymmet men lyfter tunga saker på jobbet :) Hade jag suttit på kontor hade det gått åt h-e rent ut sagt ;)

Tack för ditt svar!
  • Anonym (Uppgiven)
    cupcakemom skrev 2016-03-08 00:28:46 följande:

Kan helt enkelt vara så att just den sort du äter inte hjälper mot pmds.... Jag har själv fått prova Sertalin mot pmds då ecitalopram gav så mkt biverkningar...Jag klarade inte av att äta cykliskt pga in och utsättningsproblem utan fick en svag dos hela månaden men började få svettning SR och mardrömmar... Tycker Sertalin var ett helvete att äta och valde att sluta...

Har du provat hormonspiral? Många blir mkt bättre själv blev jag tyvärr sämre men det vet man inte föränn man provat....

Jag har använt progesteronkräm och munkpeppar och märkte en lindring av det... Munkpeppar rekommenderas dock inte när man äter p-piller eller har hormonspiral.

Finns en mkt bra Facebook grupp vi som lever med pms/pmds jag rekommenderar den....

Hej!

Tack för ditt svar!

Har haft p stav i armen men aldrig spiral! Påverkar dom en på samma sätt? Fick nämligen ta ut p staven pga att jag hade mens i 3 månader! Kan p-piller hjälpa mot pmds?
  • Anonym (Uppgiven)
    Pentra skrev 2016-03-08 00:29:24 följande:

TS, du kan även lida av C-vitaminbrist och/eller kalkbrist. För kvinnor stiger nämligen behovet av kalk/kalcium vid menstruation, och kalkbristsymptom vid just denna period visar sig på humöret genom att man blir lättretad, irriterad, grinig och på dåligt humör i största allmänhet. Så mitt tips är: kalcium-/kalktabletter. Alltså ett trevärdigt kalktillskott tillsammans med vitamin C och D samt magnesium. Denna kombination är mycket viktig! ... Exempel på kalkrik föda är gröna bladgrönsaker, nötter, och torkade frukter såsom fikon, dadlar och plommon. Dock har råa sesamfrön den högsta kalkhalten av alla hittills kända vegetabilier. ... /Pentra

Hej!

Det visste jag faktiskt inte!

Ska kila till apoteket och köpa vitaminpiller med de ämnen du pratar om! Frukt och grönt har jag blivit bättre på att äta de senaste månaderna. ska fortsätta med det!

Tack för tipsen!
  • Anonym (Uppgiven)

Tar tacksamt emot fler tips om någon har det!

• Anonym (AC)

Testa munkpeppar-agnuscastus. Finns att köpa på hälsokost på nätet. Ta även D-vitamin om du inte redan gör.

• cupcakemom
    Anonym (Uppgiven) skrev 2016-03-08 01:24:10 följande:

Hej!

Tack för ditt svar!

Har haft p stav i armen men aldrig spiral! Påverkar dom en på samma sätt? Fick nämligen ta ut p staven pga att jag hade mens i 3 månader! Kan p-piller hjälpa mot pmds?

Ja p-piller kan också hjälpa.... Man får helt enkelt prova sig fram... Trist men sant är en jäkla karusell innan man hittar rätt..
Svar på tråden Antidepressiva hjälper ej! Svår pms...