• Anonym (ont)

Överrörliga leder/ knäskål som hoppar ur led

Jag har överrörliga leder och en knäskål som hoppar ur led. Ibland hamnar hela benet i en sjuk position och knäskålen hoppar ur led. Det gör för jävligt ont. Ledbandet i knät har gått av en gång också. Jag har opererat knät en gång då jag fick en lös bit inne i knäskålen. Är dock osäker på vad denna bit var för nåt men den var ganska stor.

Min fråga riktar sig enbart till er med överrörliga knän.

Har du blivit opererad och blev det bättre eller sämre? Du som inte blivit opererad, har sjukgymnastik hjälpt? Du som har blivit opererad, var det en jobbig tid efter under läkning med tanke på familj och så? Du som inte blivit opererad, måste du idag tänka på vad du gör? Du som inte blivit opererad, vad gör du för att knäskålen inte ska hoppa ur led?

Frågorna är många och det kommer säkert komma fler.

Jag måste verkligen tänka mig för vad jag gör. Jag kan inte gå för fort, annars hamnar benet i ett konstigt läge och knät "ploppar". Jag måste gå försiktig i trappor, annars låter det "klick" för varje böjning jag gör. Jag vill hemskt gärna börja simma, men för varje spark i vatten så "klickar" knät. Under vintertid MÅSTE jag använda broddar på skorna, annars hamnar jag utan tvekan på akuten där dom får tömma knät på blod.

Jag vore hemskt tacksam om du orkar svara på mina frågor.

Tack på förhand :)

Svar på tråden Överrörliga leder/ knäskål som hoppar ur led